آفتاب

استاندارفارس: صادر کنندگان ازظرفیت شرکت های دانش بنیان بهره بگیرند

استاندارفارس: صادر کنندگان ازظرفیت شرکت های دانش بنیان بهره بگیرند

شیراز- ایرنا- استاندار فارس گفت: به تمام صادر کنندگان توصیه می کنم که شرکت های دانش بنیان را دریابند و از توان و ظرفیت آنها بهره بگیرند.

به گزارش ایرنا سید محمد علی افشانی، پنجشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استانی و ملی که با حضور قائم مقام و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در شیراز برگزار شد، افزود: نخبگان ما در این شرکت ها سرمایه گذاری کرده اند و باید از آنها حمایت شود.
وی ادامه داد: ما وظیفه بزرگتری داریم و آن حفظ منابع انسانی است و در این زمینه نخبگان ما در اولویت هستند چرا که اگر اینها در اثر بی توجهی و فراهم نبودن شرایط فعالیتشان از کشور خارج شوند هرگز نمی توانیم با کشورهایی که این نخبگان را جذب کرده اند، رقابت کنیم.
استاندار فارس بیان کرد: بنابراین برای حفظ این جوانان که مهمترین سرمایه های کشور هستند باید با حمایت از شرکت های دانش بنیان و خرید محصولات آنها بکوشیم تا این سرمایه ها بمانند و در آینده سرنوشت کشور را رقم بزنند.

**قیمت و کیفیت کالا، بیانگر پیشرفت صنعت و فرهنگ کشورهاست
افشانی، در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تاکید بر لزوم توجه تولیدکنندگان و صادر کنندگان به قیمت و کیفیت کالا افزود: این 2 مقوله بیانگر پیشرفت کشورها در عرصه صنعت و حتی فرهنگ است و اساسا هر کشوری با کالای تولیدی خودش معرفی می شود.
وی، صادرات را معیاری برای ارزیابی فرهنگ کشورها دانست و بیان کرد: اگر کالا مطابق با مشخصات قرارداد و تعهد، به موقع و با کیفیت مناسب تحویل خریدار شود، این بیانگر پایبند بودن جامعه به عهد و پیمان است اما اگر غیر از این باشد، طرف مقابل این برداشت را می کند که با کسی مواجه است که در گفتار و کردار صادق نیست و این خود ویران کننده بازار و حقوق نسل های آینده است.
استاندار فارس گفت: توسعه پایدار باید پاسخگوی نیاز امروز بدون فنا کردن حقوق نسل های آینده باشد و اگر صادر کننده ما به گونه ای عمل کند که آن بازار را با ایجاد اعتماد و رضایت طرف مقابل حفظ کند این یعنی حفظ حقوق نسل های آینده اما اگر غیر از این عمل کند حقوق نسل های آینده را فنا کرده است.
افشانی اظهار کرد: بازرگانان ما باید بدانند که کار آنها یک کار معمولی نیست بلکه کاری است که کشورها و ملت ها را وادار می کند که راجع به ملت ایران با فرهنگی کهن قضاوت کنند.
وی ادامه داد: ما باید بدانیم که تنها زمانی می توانیم بر مشکلات اقتصادی کشور فائق آییم که صاحبان ثروت، قدرت و فکر در کنار یکدیگر باشند و با هم گام بردارند اما اینها اگر به دنبال محکوم کردن هم باشند این بار هیچگاه به منزل مقصود نخواهد رسید.
افشانی گفت: بخش خصوصی و بخش دولتی ما نباید به دنبال یافتن مقصر باشند چرا که هر کدام می توانند برای مقصر دانستن دیگری دلایل متعددی بیاورند، بنابراین این دو باید در کنار هم باشند و برای رفع مشکلات از صاحبنظران و متفکران فن نیز استفاده کنند.

**تمام شاخص ها و نماگرها مبین خروج کشور از رکود است
استاندار فارس، در بخش دیگری از سخنان خود، تمام شاخص ها و نماگرها را بیانگر خروج کشور از رکود دانست و گفت: هر نگاه و نقدی که نسبت به دولت داشته باشیم باید بپذیریم و بدانیم که دولت موفق شده با تلاش گسترده مدیران با تجربه، تولید کنندگان و صادر کنندگانی که بار اصلی را بر دوش دارند، اقتصاد کشور را از رکود خارج کند.
وی ادامه داد: دکتر مسعود نیلی که به باور من متفکرترین اقتصاددان کشور است با استدلال ریاضی و علمی ثابت کرد که ما از رکود خارج شده ایم و اعلام کرد که این یک حرف سیاسی نیست.
افشانی افزود: در استان فارس در 6 ماه نخست امسال، میزان صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال 104 درصد افزایش یافت که این فقط به لحاظ ارزی و ریالی است و ارزش وزنی صادرات بیشتر است.
وی افزود: در استان فارس تاکنون به بیش از 283 واحد تولیدی، 300 میلیارد تومان تسهیلات از محل طرح بهین یاب صنعت پرداخت شده و مشکلات حدود 300 واحد دیگر نیز در کارگروه رفع موانع تولید حل شده است که تمام اینها بیانگر بهبود اوضاع است.

**ترویج کنندگان ناامیدی در جامعه، بدانند که این راه بن بست است
استاندار فارس گفت: کسانی که یاس و نامیدی را در جامعه ترویج می کنند بدانند که این راه بن بست است و به آنها توصیه می کنیم که با مردم همراه شوند و در آنها امید ایجاد کنند و بگذارند که انسان های امیدوار بیایند و با سرمایه گذاری خود مشکلات مردم را رفع کنند.
وی اظهار کرد: با ساختن یک حرف غیر واقعی و نقد آن، مشکل جامعه ما حل نمی شود.
افشانی گفت: امروز مسیر در حال هموار شدن است، ترافیک حضور مسئولان و هیات های تجاری و اقتصادی خارجی بیانگر باز شدن مسیر و آب شدن یخ هاست و جامعه در مسیر حرکت رو به جلو قرار گرفته است و در چنین شرایطی نیاز است که با اعتماد به نفس و تلاش، سهمی از بازارهای جهانی را همین امروز به دست آوریم.
استاندار فارس ادامه داد: مثبت شدن تراز تجاری کشور بعد از 60 سال نیز بیانگر این است که اقتصاد در مسیر خوبی حرکت می کند.
وی افزود: اینکه کمتر از یک سال بعد از برجام، میزان صادرات نفت از کمتر از یک میلیون بشکه به بیش از 2 میلیون بشکه برسد کار بزرگی است چرا که کسی که سهم ما را در بازار تصاحب کرده بود به راحتی کنار نمی رفت به ویژه با توطئه هایی که عربستان و کشورهای همراه او داشتند.
استاندار فارس ادامه داد: این امر نشان دهنده توان مدیران کشور و تلاش آنها برای رفع مشکلات کشور و مردم است.

**رقابت در بازار، با فناوری درست و مدیریت کارآمد امکان پذیر است
استاندار فارس گفت: در دنیای امروز نمی توان با مباحث گفتاری و ذهنی تولید را به گونه ای پیش برد که بتواند رقابت کند، این نیاز به دانش، فناوری درست و مدیریت کارآمد دارد.
وی صادر کنندگان را معرف فرهنگ مردم و موتور محرکه اقتصاد کشور و استان دانست و بیان کرد: مدیران واحدهای تولیدی و بخش های صادراتی اگر سامانه مدیریت کیفیت را در واحدهای تولیدی خود و بخش های صادراتی مستقر کنند، بسیار موثر خواهد بود.
افشانی اضافه کرد: گواهی استاندارد یعنی رعایت حداقل ها و گواهینامه ای است تا شرکت ها و واحدها متوجه این امر باشند در مسیری قرار گرفته اند که می توانند رشد کنند و این زمانی موثر است که سامانه مدیریت کیفیت نیز در واحدهای تولیدی ما مستقر شود.
در این آیین از تعدادی از صادرکنندگان نمونه استانی و کشور تجلیل شد.
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: غلامرضا مالک زاده
6122 /6118 / 1876
کد N1533402

وبگردی