آفتاب
در نتیجه ادامه کاوش‌های باستان شناسی ؛

محوطه تاریخی میرک سمنان ۶۳ هزار ساله شد

محوطه تاریخی میرک سمنان ۶۳ هزار ساله شد

سمنان - سرپرست هیئت دومین فصل کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان گفت: ادامه کاوش‌ها و نتایج آزمایش‌های گاهنگاری نشانگر ۶۳ هزار ساله بودن قدیمی‌ترین لایه‌های استقراری این محوط است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، حامد وحدتی نسب افزود: در دومین فصل کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان، هیأت باستان شناسی- زمین شناسی ایرانی و فرانسوی به نتایج قابل توجهی دست یافت.

وی افزود: بر اساس کاوش‌های انجام شده، گروه کانی شناسی هیأت موفق شد تا منبع ماده خام مورد استفاده ساکنین محوطه در ادوار پارینه سنگی را در حوالی دو کیلومتری جنوب شرق محوطه شناسایی کند.

دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: شواهد زمین شناختی نشانگر این است که منابع ماده خام مورد استفاده برای ابزارسازی از شمال دست کوه‌های مشرف به شهر سمنان شسته و در مسیر رودخانه به مجاورت محوطه رسیده و توسط انسان عصر پارینه سنگی مورد استفاده قرار گرفته است.

وحدتی نسب، ردیابی نهشته‌های فرهنگی مرتبط با فعالیت‌های انسانی در دورتادور تپه شماره هشت را از دیگر دستاوردهای گروه در روزهای گذشته اعلام کرد و افزود: به این ترتیب مشخص شد مکانی که امروزه به شکل تپه شماره هشت میرک مورد کاوش باستان شناسان قرار گرفته، در ادوار پارینه سنگی به صورت پشته ای کم ارتفاع در میان تالابی کم عمق و گسترده بوده است.

وی، پیش‌تر و بر اساس گاهنگاری فصل نخست کاوش میرک که نخستین محوطه روباز پارینه سنگی ایران به شمار می رود قدمت لایه ای زیرین آن را ۴۰ هزار سال اعلام کرده بود.

کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  و حمایت مالی و همکاری همه جانبه اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در حال انجام است.

قرار است، «فرانسوا سنمو» سفیر کشور فرانسه در ایران فردا جمعه (هفتم آبان ماه) با هیئت همراه برای بازدید از کاوش در میرک به استان سمنان سفر کند.

کد N1533077

وبگردی