آفتاب
در قالب یک طرح 15 ساله؛

تاثیر احتمال خشکی دریاچه ارومیه بر شیوع بیماری‌ها پایش می‌شود

تاثیر احتمال خشکی دریاچه ارومیه بر شیوع بیماری‌ها پایش می‌شود

ارومیه - ایرنا - مجری طرح ملی پرشین کوهورت (هم گروهی) گفت: تاثیر احتمال خشکی دریاچه ارومیه بر شیوع بیماری ها در بین ساکنان حاشیه دریاچه در قالب یک طرح 10 تا 15 ساله پایش می شود.

حسین پوستچی روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی پرسشگران و مصاحبه کنندگان طرح ملی کوهورت دریاچه ارومیه افزود: این طرح، بخشی از طرح ملی کوهورت است که با پوشش 200 هزار نفری در سطح کشور، علت های اصلی مرگ و میر را بررسی می کند.
وی اضافه کرد: در قالب این طرح منطقه ای که ساکنان حاشیه دریاچه ارومیه را شامل می شود، در مدت زمان 10 تا 15 سال تاثیر احتمال خشکی دریاچه ارومیه بر شیوع بیماری ها به ویژه بیماری های تنفسی و سرطان ها را بر این افراد مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن در قالب طرح کشوری نیز علت های مرگ و میر مردم ایران از جمله بیماری های قلبی و عروقی، سکته های قلبی و مغزی و سرطان ها در تمام مناطق کشور بررسی می شود.
مجری طرح ملی پرشین کوهورت ادامه داد: این طرح برای نخستین بار در کشور به اجرا در می آید و نتایج حاصل از آن می‌تواند تاثیر بسزایی در ارتقای سلامت شهروندان در نقاط مختلف کشور به ویژه حوزه دریاچه ارومیه داشته باشد.
به گزارش ایرنا، کارگاه آموزشی مطالعه هم گروهی ساکنان اطراف حوزه دریاچه ارومیه به منظور تعیین اثر خشکی دریاچه ارومیه بر شاخص های سلامت از سوم ماه جاری به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی آغاز شده بود که امروز به کار خود پایان داد.
مطالعه هم‌گروهی (cohort study) نوعی مطالعه طولی و مشاهده ‌ای است که در پزشکی، علوم اجتماعی، علوم آماری و اکولوژی کاربرد دارد.
این مطالعات به بررسی فاکتورهای خطر می‌پردازد و گروهی از افراد سالم (به دور از بیماری) را تحت بررسی قرار می‌دهد و از روابط و همبستگی‌ها جهت تعیین میزان خطر عوامل خطر درکنار هم استفاده می‌کند.
این مطالعات نوعی از طراحی مطالعات بالینی است که باید با مطالعهٔ مقطعی مقایسه شود. مطالعات هم‌گروهی (کوهورت) بیشتر آینده‌نگر است.
هم‌گروهه به گروهی از افراد اطلاق می‌شود که تجربه‌های رایج خود در یک زمان مشخص شده را با هم تسهیم می‌کند.
برخی از افراد، از تاثیرگذاری خشکی دریاچه ارومیه در بروز مشکلات بهداشتی و سلامتی در حوزه این دریاچه صحبت کرده و بسیاری از بیماری های نوپدید را در این حوزه به خشکی دریاچه نسبت داده اند.
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی همواره بر لزوم انجام مطالعات بالینی در این خصوص تاکید کرده است.
دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان به شمار می رود که در 20 سال گذشته همواره با مشکل کاهش تراز آبی مواجه بوده و به سمت خشک شدن کامل پیش می رفت که با تدابیر دولت تدبیر و امید، در سال جاری این روند متوقف شد و شاهد افزایش تراز آبی آن به میزان حدود نیم متر بودیم.
تراز آبی این دریاچه در حال حاضر حدود 1270.50 متر است که سه و نیم متر کمتر از تراز اکولوژیک است ولی از سال گذشته حدود نیم متر بالاتر است.
8137/2093**شبس * 1574 * خبرنگار: سیده فاطمه سجادی **انتشاردهنده: محسن تهوری
کد N1532829

وبگردی