آفتاب

مرکز مطالعات راهبردی در حوزه علمیه خراسان فعال شد

مرکز مطالعات راهبردی در حوزه علمیه خراسان فعال شد

مشهد- ایرنا- مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: مبنای فعالیتهای تحولی در حوزه علمیه رهنمودهای مقام معظم رهبری است و بر همین اساس مرکز مطالعات راهبردی در شورای عالی حوزه علمیه خراسان تشکیل شد.

آیت الله سید مصباح عاملی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرکز مطالعات راهبردی از نخبگان حوزه که هر کدام تخصص خاص آموزشی، پژوهشی در زمینه فقه، اصول، علوم عقلی، حدیثی، تفسیر، اجتماعی، سیاسی و دیگر تجارب ارزنده دارند تشکیل شده است.
وی ادامه داد: از زمان حکم انتصاب و شروع به کار در دوره جدید نگاه مدیر و شورای عالی مدیریت حوزه علمیه خراسان به کارهای تحولی بوده که بخشهایی از آنها نیز عملی شده است.
مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: به عنوان مثال اعضای مرکز مطالعات راهبردی نظریه پردازانی هستند که می توانند برنامه های تحولی را با توجه به ظرفیتهای استانهای سه گانه خراسان به شورای عالی یا کمیسیونهای مربوط ارائه دهند.
وی افزود: برخورداری از برنامه ریزی جامع و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت منجر به تدوین نظامهای گوناگون آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، تهذیبی، سیاسی و اجتماعی می شود.
آیت الله عاملی ادامه داد: با توجه به تنوع و گستره حوزه کارهای تحولی در حال انجام است و حدود 400 پژوهشگر نیز شناسایی شده اند تا با سازماندهی آنها پیرامون موضوعات مورد نیاز جامعه، حوزه و نظام قلم بزنند.
وی گفت: تحول حرکت مستمر تکاملی است و هر گامی که برداریم نیازمند گام دیگر می باشد زیرا علم و عمل که دو پایه اصلی حرکت حوزوی است مرز ایستا ندارد.
مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: تشکیل نشستها با سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و دستگاههای غیر حوزوی مانند آموزش پرورش و امضای تفاهمنامه های همکاری از جمله کارهای تحولی است که ادامه دارد.
وی ادامه داد: از اردیبهشت ماه امسال تاکنون 30 تفاهمنامه با دستگاههای مختلف به منظور همکاری با حوزه خراسان به مرحله نهایی و امضا رسیده است.
آیت الله عاملی فعالیت 10 حوزه علمیه به صورت ویژه و با نگاه تحولی را حرکتی ارزشمند ذکر و بیان کرد: در نیمه دوم حرکتهای تحولی دیگری با عناوین مختلف که بیش از 30 عنوان علوم عقلی، آموزشی و پژوهشی است پیگیری و به مرحله اجرا می رسد.
وی گفت: در جهت اجرایی کردن فرمایشات رهبر معظم انقلاب بازدید از مدارس و گفت و گوی نزدیک با مدیران، اساتید و طلاب مشهد و شهرستانها به صورت همایش، جلسات توجیهی کارگاهی و یا دیدارهای عمومی دو روز در هفته انجام می شود.
حوزه علمیه خراسان با هزار و 200 سال قدمت و حدود 30 هزار طلبه در حال آموزش در 131 مدرسه علمیه تحت نظر دو هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی ایران است. هم اکنون افزون بر 40 جلسه درس خارج و 400 جلسه درس سطوح عالی در حوزه علمیه خراسان برقرار است.
7507/1858**خبرنگار: مصطفی نخعی **منتشرکننده: حسین کریم زاده
کد N1532429

وبگردی