آفتاب
در سومین روز سفر به چین انجام شد،

بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از شهرک علمی «سوجو» چین

بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از شهرک علمی «سوجو» چین

پکن - ایرنا - «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و هیات همراه در ادامه سفر خود به چین، روز چهارشنبه از شهرک علمی، تحقیقاتی و صنعتی «سوجو» به عنوان یکی از مهم ترین قطب های فناوری پیشرفته دنیا بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، ستاری و هیات همراه روز دوشنبه و به دعوت پروفسور «بای چون لی» سفر خود به چین را آغاز کردند و امروز در سومین روز سفر، بازدید از مرکز تحقیقاتی و علمی شهر «سوجو» در استان «شانشی» در مرکز چین در دستور کار هیات قرار گرفته بود.
«پرویز کرمی» مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز که همراه با این هیات در شهر سوجو بسر می برد به خبرنگار ایرنا گفت که این شهرک علمی در 100 کیلومتری حومه شهر شانگهای قرار دارد و یکی از مهم ترین قطب های فناوری پیشرفته دنیا محسوب می شود.
وی یادآور شد: شهرک علمی، تحقیقاتی، صنعتی سوجو از جمله پروژه های زیرساخت توسعه فناوری است که در طول 22 سال و در 278 کیلومتر مربع با کمک کارشناسان سنگاپوری ساخته شده است.
به گفته کرمی، با بهره مندی از تجارب این پارک علمی و فناوری، چند شهر صنعتی و فناوری دیگر در چین ایجاد شده است.
گفتنی است، یک هیئت سنگاپوری که در راس آن مشاور نخست وزیر سنگاپور نیز قرار دارد، همین فرآیند همکاری را با کشورمان آغاز کرده است.
کرمی همچنین گفت که بر همین اساس، بهمن ماه سال گذشته، در دیدار رئیس شورای توسعه اقتصادی و نوآوری سنگاپور با «ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در تهران، طرفین در آن دیدار بر گسترش همکاری های های علم و فناوری تاکید کرده بودند.
ستاری و هیات همراه همچنین امروز از مرکز آموزشی و نوآوری SEID، پارک های علم و فناوری NANOPOLIS - SINANO و BIOBAY که در شهرک صنعتی، علمی و تحقیقاتی سوجو قرار دارند، بازدید کرده و از نزدیک در جریان فعالیت های آنها قرار گرفتند.
حضور و بازدید از نمایشگاه مهم و بین المللی «چاینو» و گفت و گو با مقامات ذیربط جهت گسترش همکاری های مشترک دوجانبه از دیگر برنامه امروز هیات عالی علمی و فناوری کشورمان در شهر سوجو چین بود.
در این نمایشگاه 9 شرکت دانش بنیان ایرانی فعال در حوزه فناوری نانو نیز حضور دارند.
گفتنی است در جریان سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری کشورمان به چین وی یک یادداشت تفاهم همکاری که ضمیمه تفاهم نامه «تاسیس صندوق مشترک حمایت از توسعه علم و فناوری جاده ابریشم» محسوب می شود، با «بای چون لی» رئیس آکادمی علوم چین امضا کرده است.
ستاری همچنین دیروز (سه شنبه) با «وانگ گانگ» وزیر علوم و فناوری چین در محل این وزارتخانه در شهر پکن دیدار کرد و طرفین در خصوص راه اندازی «کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری» موافقت کردند.
آساق**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی
کد N1532387

وبگردی