آفتاب

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی:پلنگ بیمه است، به روستائیان مراغه خسارت پرداخت می شود

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی:پلنگ بیمه است، به روستائیان مراغه خسارت پرداخت می شود

تبریز - ایرنا - مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به بیمه بودن پلنگی که روز گذشته به سه روستایی در شهرستان مراغه حمله کرده است، گفت: خسارت وارده توسط این پلنگ به روستائیان پرداخت می شود.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، حمید قاسمی گفت: مشاهده پلنگ در این منطقه نشان دهنده توان حفاظتی و امنیت بالای منطقه برای حفظ گونه های حیات وحش و فرهنگ بالای منطقه در حفظ و حراست از جانوران وحشی است.
وی با بیان اینکه حفاظت از این گونه نقش بسیاری در حفظ سایر گونه‌ها دارد، گفت: به علت وسعت قلمرو پلنگ در ایران، انجام اقدام لازم برای حفظ این گونه ضروری است و در این صورت، زیستگاه‌ها و طعمه این گونه نیز حفظ می‌شود.
قاسمی گفت: در دولت تدبیر و امید با انعقاد تفاهم نامه ای با شرکت 'بیمه ما' این گونه با اهمیت حیات وحش بیمه شده و هرگونه خسارت به احشام و اشخاص منطقه پرداخت می شود.
وی تاکید کرد: این نخستین بار است که برنامه ای برای حمایت از مردم محلی در راستای حفاظت از یک گونه در معرض خطر انقراض طراحی و اجرایی شده است.
قاسمی گفت: از نخستین ساعت مشاهده پلنگ در منطقه کارشناسان و محیط بانان به سرپرستی معاون محیط زیست طبیعی این اداره کل در محل حضور داشته و برای هدایت گونه به زیستگاه های بالادست تلاش می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از مردم استان خواست: در صورت مشاهده این موارد مراتب را با شماره تلفن های 1812 و 1540 به این اداره کل اطلاع دهند و از هر گونه تلاشی برای متواری کردن و یا نزدیک شدن به گونه های حیات وحش خودداری کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه هم با اشاره به حمله پلنگ به روستای قرطاول این شهرستان در عصر روز گذشته و زخمی شدن سه نفر از اهالی این شهرستان گفت: وضعیت جسمانی سه فرد مجروح مساعد است.
وی اضافه کرد: ماموران اداره کل حفاظت محیط زیست و اسلحه های بیهوشی در ساعت 22 به این روستا رسیدند و در پی این تاخیر پلنگ متواری شد.
وی افزود: 10 نفر از ماموران محیط زیست این شهرستان با 2 قبضه سلاح بیهوش کننده در جستجوی پلنگ متواری شده در دامنه جنوبی سهند هستند.
وی گفت: هنوز از سالم بودن این گونه نادر جانوری و نژاد آن اطلاعی در دست نیست و این جانور کمیاب در صورت به دام افتادن به زیستگاه اصلی اش بازگردانده می شود.
وی با اشاره به اینکه این پلنگ از زیستگاهش دور شده و در 40 سال اخیر در این منطقه رویت نشده بود، افزود: پلنگ یکی از پستانداران کمیاب در کشور است که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت می شود.
روستای قرطاول با حدود 509 خانوار در 25 کیلومتر شمال شرق مراغه و جنوب دامنه کوه سهند قرار گرفته است.
تنظیم کننده: پرویز انصاری ** انتشار دهنده: محمد رستگار
3071/6183
کد N1532321

وبگردی