آفتاب

گردشگری بهترین فرصت برای رشد اقتصادی قم

گردشگری بهترین فرصت برای رشد اقتصادی قم

قم – ایرنا – به نظر کارشناسان و صاحب نظران، با توجه به موقعیت فرهنگی و اجتماعی خاص استان قم، توسعه خدمات گردشگری مذهبی، بهترین فرصت را برای رشد و پیشرفت اقتصادی این استان ایجاد می کند.

به گزارش ایرنا، رشد و توسعه اقتصادی مهمترین عامل حفظ حیات هر منطقه ای است و به همین علت سیاستگذاران در تدوین برنامه های خود همواره راهکارهای رسیدن به وضعیت اقتصادی مطلوب را در اولویت فعالیت های در دست اقدام، قرار می دهند.
سیاست ها و برنامه های مبتنی بر رشد اقتصادی در هر مکان و منطقه ای زمانی به نتیجه مورد نظر می رسد که بر اساس ظرفیت ها و استعدادهای آن مکان تدوین شده باشد.
توجه به توانمندی های بومی در حوزه مسائل اقتصادی به اندازه ای اهمیت دارد که در سند چشم انداز کشور و طرح های آمایش سرزمین، فعالیت های اقتصادی بر مبنای ظرفیت های استان های مختلف، مورد توجه قرار گرفته است.
قم نیز با استفاده از این راهکار منطقی، حوزه هایی را به عنوان بخش های شاخص در مسیر رشد و توسعه استان تعیین کرده که برای اطلاع از آنها و شناخت اولویت های اقتصادی قم، مصاحبه هایی به شرح زیر با مسئولان استان انجام گرفته است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم پیرامون این موضوع به ایرنا، گفت: توجه به گسترش خدمات گردشگری مذهبی مبتنی بر ظرفیت های فرهنگی جامعه، اولویت اول برنامه های اقتصادی استان قم برای توسعه است.
مجید آوری فر افزود: موقعیت مذهبی استان قم و قابلیت های فرهنگی آن باعث شده است هرساله جمعیت زیادی برای زیارت، شرکت در جلسه های مذهبی و بهره مندی از فضای معنوی، وارد استان شوند که همین مطلب لزوم سرمایه گذاری کلان در بخش گردشگری قم را به خوبی نشان می دهد.
وی با اشاره به طرح های انجام شده برای تسهیل حضور زائران در قم مانند اجرای طرح حرم تا حرم، بیان کرد: استان قم قابلیت های متنوعی برای حضور سرمایه گذاران بخش های دولتی و خصوصی در حوزه گردشگری از جمله ساخت هتل و مکان های اقامتی دارد.
وی ادامه داد: در بررسی های کارشناسی مشخص شده است که گسترش خدمات گردشگری در قم، فرصت های شغلی بسیاری را برای جوانان ایجاد می کند که می توان از آن به عنوان محور اشتغال پایدار استان نام برد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم، با بیان اینکه قم در بخش ارائه خدمات فرهنگی نیز قابلیت مطلوبی برای تولید محتوای دینی دارد، گفت: گسترش مراکز تولید فکر و اندیشه اسلامی به صورت چند رسانه ای در استان قم، لزوم توجه به اقتصاد دیجیتال محور و دانش بنیان را بیش از گذشته روشن می سازد.
وی همچنین در ادامه به قابلیت های اقتصادی بخش صنعت و معدن قم اشاره کرد و افزود: استفاده از صنایع پیشرفته و پاک در شهرک های صنعتی قم که در نزدیکی پایتخت قرار دارد، موقعیت ویژه ای را برای بالا بردن ظرفیت های اقتصادی استان فراهم کرده است.
وی ادامه داد: استان قم در بخش منابع معدنی نیز از ظرفیت گسترده ای برخوردار است و می تواند مواد اولیه بسیاری از صنایع کشور را تامین کند.
آوری فر گفت: برای تامین نیازهای اولیه صنایع کشور در چارچوب اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، مطالعات گسترده ای برای بهره برداری بیشتر از معادن استان قم و استخراج مواد معدنی متنوع از آنها در حال انجام است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان قم در بخش کشاورزی به دنبال گسترش کشت مکانیزه، تغییر الگوی کشت و صنعتی کردن واحدهای فرآوری محصولات زراعی است، افزود: کشاورزی و دام پروری قم در سایه تامین نقدینگی مورد نیاز، قابلیت تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی سود آور و اشتغالزا را دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به موقعیت ممتاز قم برای توسعه صنعت در آن، بیان کرد: استان قم، محور مواصلاتی 17 استان کشور است و تمام شاخص های توسعه از جمله بسترهای حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی در آن وجود دارد.
احمد ذاکری با تاکید بر اینکه قم به دلیل نزدیکی به پایتخت از امکان خوبی برای رشد صنایع برخوردار است، افزود: وجود شهرک های صنعتی متعدد همچون شکوهیه و محمود آباد و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با برخورداری از زیر ساخت های مناسب در دو دهه اخیر باعث حضور بیش از دو هزار واحد صنعتی در این استان شده است.
وی با بیان اینکه بیشتر صنایع فعال درقم را صنایع کوچک و متوسط با اشتغال زایی زیر 50 تن تشکیل می دهند، ادامه داد: بیش از 95 درصد صنایع استان در این گروه قرار دارد و این به نفع قم است چرا که صنایع کوچک و متوسط نقش مهمی در ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال دارند.
وی در خصوص صنایع و معادن بزرگ استان قم گفت: صنایع بزرگ فولاد غرب آسیا با بیش از 700 تن پرسنل و بیشترین هزینه سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن منگنز ونارچ به عنوان بزرگترین معدن استان فعالیت می کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در خصوص ظرفیت های بخش معدن در این استان گفت: سه درصد منابع معدنی کشور در قم هستند که برای پالایش آن ها، در سال 1394 با نقشه برداری هوایی ذخایر معدنی استان با دقت بالا مشخص شدند.
وی با اشاره به اینکه معادن قم از ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برخوردار هستند، افزود: قم از نظر معادنی همچون طلا، مس و منگنز که در خاورمیانه کم نظیر است، دارای قابلیت های فراوان می باشد.
وی ادامه داد: در بخش منابع معدنی استان، دریاچه نمک جایگاه ویژه ای دارد، چرا که علاوه بر قابلیت گردشگری دارای مواد عالی، کانی و نمک است که می توان از آن ها به عنوان مواد اولیه بسیاری از صنایع استفاده کرد.
وی افزود: پس از برجام فرصت بسیار خوبی برای تجارت و عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی فراهم شد که در همین رابطه صنعتگران فرشباف استان قم توانستند فرش های ابریشم خود را به بسیاری از کشورهای جهان همچون آمریکا صادر کنند.
ذاکری با اشاره به اینکه در استان قم به دنبال استقرار صنایع پیشرفته و پاک هستیم، گفت: امروز منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان می تواند یکی از مناطق بزرگ جذب سرمایه گذاری های خارجی باشد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون سرمایه گذارانی از کشورهای ایتالیا، چین و هند در این منطقه فعالیت می کنند، افزود: بخشی از قطعات مورد نیاز در صنعت نفت امروز در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم تولید می شود.
وی ادامه داد: همدلی و همراهی مسئولان استان، تقویت زیر ساخت ها و قرار دادن معافیت های مالیاتی می تواند سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به سمت فعالیت در صنایع استان قم هدایت کند.
وی با بیان قابلیت های سرمایه گذاری بخش صنعتی قم، افزود: امروز صنایع مهمی همچون کارخانه لوازم خانگی پاکشوما با اشتغال زایی برای یکهزار تن و ظرفیت تولید منطقه ای در قم به فعالیت می پردازد.
وی ادامه داد: استان قم در زمینه صنعت فرش، کفش و صنایع شیمیایی به عنوان قطب تجاری مطرح است.
ذاکری گفت: جایگاه صنایع تولید و استخراج سنگ و مواد معدنی در استان قم ممتاز است و در همین راستا می توان به معدن منگنز ونارچ اشاره کرد که از جمله معادن بزرگ کشور و منطقه است.
همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفت و گو با ایرنا پیرامون توانمندی های بخش کشاورزی در رشد اقتصادی استان قم، افزود: در حال حاضر بخش کشاورزی استان بیش از آنچه که بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی تعهد کرده بود، به خصوص در حوزه مدیریت آب، افزایش بهره وری، استفاده از فناوری های پیشرفته و ایجاد صنایع تکمیلی در کنار زمین های کشاورزی، به اجرا گذاشت.
محمد رضا طلایی با اشاره به خدمات گسترده دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی، افزود: اجرای طرح آی پی ام به منظور داشتن محصول سالم در مزرعه در حال انجام است و سالانه 2 تا 3 هزار هکتار از سطح زیر کشت محصول های کشاورزی با مشارکت بخش خصوصی و نظارت های فنی جهاد کشاورزی، برای این طرح اختصاص می یابد.
وی ادامه داد: توسعه کشت گلخانه ای از جمله راهکاری های مقابله با مشکل کم آبی در بخش کشاورزی استان قم است و در حال حاضر 9 هکتار گلخانه با سازه های مقاوم و استاندارد در استان احداث شده است.
طلایی با اشاره به اینکه محصول برخی از این گلخانه ها به دلیل کیفیت بالا به کشورهای منطقه صادر می شود، گفت: ایجاد محیط های گلخانه ای برای کشت محصول ها علاوه بر بالا بردن بهداشت محصول و مبارزه با آفت ها، باعث ایجاد اشتغال مناسب و پایدار در بخش های روستایی استان می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به اقدام های صورت گرفته برای گسترش سطح باغ های استان، افزود: بر اساس الگوهای کشت تدوین شده، استان قم در بحث توسعه باغ های پسته ظرفیت خوبی دارد و محصول پسته باغ های آن از نظر کیفیت و طعم در سطح کشور رتبه دوم را دارد.
وی بیان کرد: پسته محصولی است که به آب کمی احتیاج دارد و به همین دلیل استان قم قابلیت خوبی برای کشت این محصول دارد، به نحوی که در دو سال گذشته شش هزار و 827 هکتار به سطح زیر کشت این محصول در استان اضافه و دو هزار هکتار از باغ های قدیمی کشت این محصول اصلاح شد.
وی با بیان اینکه تولید پسته در استان با رشد بالایی مواجه است، ادامه داد: توجه به فراوری پسته از جمله اقداماتی است که در سال های گذشته به آن پرداخته شد.
طلایی با اشاره به اهمیت کشت نهال برای توسعه باغ های کشاورزی قم، گفت: تاکنون یک میلیون و 200 هزار اصله نهال به صورت یارانه ای و از محل کمک اعتبارات ملی بین کشاورزان توزیع شد که همه شناسنامه دار و با سابقه مشخص و مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور است.
وی با بیان استفاده از شیوه های نوین آبیاری در مزرعه های قم، افزود: آبیاری میکرو که استفاده از آن در سطح کشور به تازگی آغاز شده است، در مزرعه های زراعی استان مورد استفاده قرار گرفت و سطحی در حدود یکهزار هکتار با این شیوه نوین که مصرف آب را به 40 درصد حد معمول می رساند، آبیاری شد.
وی ادامه داد: با توجه به نیاز استان به محصول های کشاورزی زودرس که به دوره آبیاری کمتری احتیاج دارد، 25 درصد سطح زیر کشت را به این محصول ها اختصاص دادیم و با وارد کردن ارقام جدید به بازار و استفاده از آن ها در مزارع، توانستیم در مدت زمان کوتاه تری محصول هایی همچون ذرت علوفه را برداشت کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: قم قابلیت مناسبی برای کشت گیاهان دارویی دارد و گیاهی همچون گل محمدی در قم به صورت نوبرانه و حتی زودتر از قمصر کاشان به دست می آید.
وی افزود: سال گذشته 75 هکتار از زمین های کشاورزی استان به کشت گیاهان دارویی به خصوص گیاه زعفران و گل محمدی اختصاص یافت.
وی ادامه داد: کشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف استان به خصوص بخش های کوهستانی باعث ایجاد اشتغال و رشد اقتصاد خانواده ها شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه استان در بخش پرورش دام جایگاه ویژه ای دارد، گفت: در بخش مرغ تخم گذار، در استان قم 17 برابر سطح کشور ظرفیت ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه تمرکز اصلی جهاد کشاورزی قم بر صنعتی و بهینه شدن واحدهای پرورش دام و طیور است، ادامه داد: تا کنون بیش از 25 مورد واحد دامداری سنتی به صنعتی تبدیل شد و در واحدهای طیور 6 مورد به سیستم اتوماسیون که احتیاج به نیروی کارگری کمی دارد و آخرین روش های قفسه بندی که مصرف گازوئیل را به شدت کاهش می دهد مجهز شدند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم، گفت: در بحث شیلات با اینکه در استان مشکل کمبود منابع آب مواجه هستیم ولی در قالب استخرهای دومنظوره توانستیم در سه ساله گذشته چهار هزار تن محصول در بخش شیلات تولید کنیم که نسبت به گذشته رشد 37 درصدی را نشان می دهد.
وی افزود: در حوزه پرورش ماهیان زینتی نیز با تلاش های صورت گرفته توانستیم شاهد افزایش تولید به میزان 39 درصد باشیم که اشتغال زایی بسیار خوبی هم در استان ایجاد کرد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، افزود: در سه سال گذشته 42 فقره جواز تاسیس و 31 فقره پروانه بهره برداری با مبلغی در حدود 620 میلیارد ریال سرمایه در استان قم صادر شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به فرهنگ سازی خوبی که برای استفاده از روش های آبیاری نوین در بین کشاورزان ایجاد شده است، گفت: در سال های گذشته کارشناسان جهاد کشاورزی با برگزاری جلسات متعدد فواید استفاده از روش های آبیاری تحت فشار را برای بهره برداران زمین های زراعی توضیح دادند و امروز کشاورزان زیادی خواهان استفاده از این شیوه هستند.
وی با اشاره به اعتبار 230 میلیارد ریالی کشاورزی قم در بخش آب و اجرای روش های آبیاری نوین در شش هزار هکتار از مزارع استان، افزود: دولت برای گسترش شیوه های آبیاری نوین در یک برنامه بلند مدت، حمایت های مطلوبی را از کشاورزان به عمل آورده است و در حدود 85 درصد هزینه اجرای طرح های آبیاری را به بهره برداران پرداخت می کند.
وی با بیان اهمیت لوله گذاری در مزارع برای کاهش مصرف آب، ادامه داد: در سه سال گذشته علاوه بر تجهیز و نوسازی ابزارهای کشاورزی، بالای 90 کیلومتر عملیات لوله گذاری و انتقال آب در سطح مزارع استان قم به اجرا درآمد.
طلایی گفت: با توجه به اهمیت حفظ قنات ها در تامین منابع مورد نیاز بخش کشاورزی در دولت یازدهم، 130 رشته قنات در استان قم، با اعتبار قابل توجهی لایروبی و بازسازی شد.
وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت محصولات زراعی درقم نسبت به کل کشور کم است، ادامه داد: با این وجود به دلیل استفاده از روش های نوین علمی در سال 94 نزدیک به 748 هزار تن از محصول های کشاورزی کشور در استان تولید شد و این نشان می دهد کشاورزی در استان در حال حرکت به سمت افزایش بهره وری در واحد سطح و بالا بردن کیفیت محصولات است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به اینکه طرح الگوی کشت در استان با نظر کارشناسان تدوین شده است، گفت: با اجرای این طرح در یک برنامه پنج ساله می توان مصرف آب بخش کشاورزی را به میزان 50 درصد کاهش داد.
وی با بیان اینکه 17 درصد از اراضی کشاورزی استان که عملکرد مطلوبی نداشتند از سطح زیر کشت خارج شدند، افزود: هدف سازمان جهاد کشاورزی قم بالا بردن کیفیت محصولات با استفاده از روش های نوین کشت و آبیاری است.
وی ادامه داد: با توجه به طرح الگوی کشت درقم، توسعه باغ ها پسته به جای مزارع کشت یونجه که بسیار آب بر هستند، راهکار مناسبی برای کاهش مصرف آب بخش کشاورزی استان است که همزمان می تواند آورده اقتصادی بهره برداران را نیز افزایش دهد.
طلایی گفت: به منظور داشتن محصولی سالم، افزایش بهره برداری از زمین های زراعی، کاهش ضایعات و استفاده بهینه از منابع آب، توسعه مکانیزاسیون و بهره گیری از ابزار آلات نوین در اولویت برنامه های جهاد کشاورزی قم است.
وی با اشاره به اینکه بیش از یکهزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیرکشت سبزی کاری است، افزود: با استفاده از روش کشت گلخانه ای و تنها با ایجاد 70 هکتار گلخانه که به آب بسیار کمتری احتیاج دارد، می توان به همان میزان محصول سبزی و سیفی در استان تولید کرد.
همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در گفت و گو با ایرنا پیرامون نقش این حوزه در رشد اقتصادی استان، افزود: با حمایت و سیاست های دولت تدبیر و امید در توسعه زیر ساخت های صنعت گردشگری، بخش خصوصی در 27 طرح گردشگری استان قم سرمایه گذاری کرده است.
عیسی رضایی گفت: از این تعداد چهار واحد هتل پنج ستاره، 2 واحد هتل چهار ستاره، هفت واحد هتل سه ستاره و بقیه مجتمع های بین راهی و مجموعه های گرشگری و تفریحی در بخش های مختلف استان و مناطق نمونه گردشگری در حال احداث است.
وی افزود: این تعداد تاسیسات گردشگری با پیشرفت فیزیکی 50 الی 80 درصد در حال ساخت و ساز است که پیش بینی می شود تعدادی از این طرح ها با تامین منابع مالی تا سال آینده به بهره برداری برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: طبق پیش بینی های صورت گرفته این تعداد تاسیسات گردشگری با ایجاد ظرفیت هفت هزار تخت پذیرایی و اقامتی برای بیش از 16 هزار تن ایجاد اشتغال می کند و می تواند بخش قابل توجهی از نیازهای استان در زمینه گردشگری و کمبود واحدهای اقامتی را رفع کند.
وی با بیان این که در دولت یازدهم شاهد ساخت و ساز واحدهای اقامتی و گردشگری خوبی در استان قم هستیم گفت: در هفته دولت امسال چهار طرح گردشگری از جمله مجتمع مهروماه، خانه تاریخی یزدان پناه، هتل جمیل و مجموعه موزه ای سنگ های قیمتی به بهره برداری رسید و در روز جهانی گردشگری نیز خانه تاریخی باغ رستوران باجک گشایش یافت.
رضایی افزود: این تعداد تاسیسات گردشگری برای بیش از 700 تن در استان ایجاد اشتغال کرده است، از این رو ورود بخش خصوصی در حوزه صنعت گردشگری علاوه بر رفع کمبودهای زیرساخت های گردشگری، باعث ایجاد اشتغال و کارآفرینی نیز می شود.
وی افزود: در حال حاضر استان قم دارای حدود 10 هزار تخت پذیرایی و گردشگری است که باید تا چشم انداز 1404 این تعداد تخت ها به 30 هزار تخت برسد.
رضایی با تاکید بر این که در قم ظرفیت احداث واحدهای اقامتی وجود دارد گفت: با توجه به وجود حرم کریمه اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران و امامزادگان در این استان شاهد حضور روزانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی در این استان هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در زمان تعطیلات و مناسب ها شاهد تکمیل ظرفیت واحدهای اقامتی هستیم که به علت کمبود تاسیسات گردشگری در استان قم از ظرفیت بوستان ها برای پذیرایی و اقامت از زائران استفاده می شود، از این رو نیازمند برنامه ریزی صحیح و جذب بخش خصوصی در این صنعت هستیم.
وی به تشکیل کارگروه گردشگری در استان قم اشاره کرد و گفت: این کارگروه با حضور دستگاه های اجرایی مربوطه در استانداری قم تشکیل می شود تا راهکارهایی برای تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی و رفع مشکلات صورت بگیرد.
وی افزود: با همکاری شهرداری بلوار پیامبر اعظم(ص) بهترین ظرفیت برای احداث هتل و مجموعه های گردشگری را دارد تا به نیاز گردشگران پاسخ دهد.
/7405/ 6133/خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان **انتشاردهنده: جعفر مسلمی
کد N1532285

وبگردی