آفتاب

آیت الله مکارم شیرازی: شایعه پراکنی، اعتماد عمومی جامعه را متزلزل می کند

آیت الله مکارم شیرازی: شایعه پراکنی، اعتماد عمومی جامعه را متزلزل می کند

قم - ایرنا - آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به پدیده شایعه سازی و شایعه پراکنی توسط افراد سودجو، گفت: این معضل اعتماد عمومی را که بزرگ ترین سرمایه جامعه است، متزلزل می کند.

به گزارش ایرنا، وی روز چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به این که این روزها شایعه های زیادی در مورد اشخاص مختلف می شنویم، افزود: امروز یکی از بزرگ ترین بلاهای اجتماعی جامعه ما شایعه سازی و شایعه پراکنی است، عده ای می سازند و عده ای پراکنده می کنند.
آیت الله مکارم شیرازی، شایعه سازی و شایعه پراکنی را از توطئه های شیطان عنوان و تصریح کرد: امروز که جامعه نیاز به وحدت شدید در مقابل دشمنان قسم خورده دارد، با این کار در جامعه اختلاف ایجاد می کنند و آبروی اشخاص را می برند.
وی تاکید کرد: تا گناه کسی در محکمه اسلامی ثابت نشود نقل آن ولو به صورت اجمال که می گویند فلانی این کار را کرده، گناه کبیره است.
وی افزود: متاسفانه در شایعه سازی همه جامعه پر می شود از این «می گن ها» و بعد ثابت می شود دروغ بوده است.
این مرجع تقلید تاکید کرد: باید جامعه را از این مسائل نجات دهیم و اگر واقعیت دارد بگذاریم گناه گناهکاران در دادگاه های رسمی مشخص و رسیدگی شود.
وی با اشاره به اثرات سوء شایعه سازی، تصریح کرد: افراد با پخش شایعات با آبروی اشخاص بازی می کنند، ایجاد اختلاف و نفاق در جامعه می کنند و هم چنین شایعه سازی و شایعه پراکنی از گناهانی است که مجازاتش در دنیا هم دامن انسان را می گیرد.
وی با اشاره به این که در مورد مسائل داخلی ایران در رادیو آمریکا و انگلیس صحبت می کنند، تاکید کرد: آحاد جامعه باید اصراری بر نشر شایعات نداشته باشند تا وضع جامعه بهتر از امروز شود و در غیر اینصورت همه به هم سوءظن پیدا می کنند.
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود بر اشاعه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تاکید کرد و گفت: امروز برخی مسائل ضد ارزش وجود دارد که افرادی بی بند و بار اسمش را آزادی می گذارند، بی اعتنایی به مسائل اسلامی را تمدن و پایبندی به برنامه های الهی را عقب افتادگی می گذارند.
وی با هشدار نسبت به این مساله که مبادا منکر، معروف و معروف، منکر شود، افزود: عده ای هم به اشاعه مسائل منکر به ویژه در فضای مجازی دامن می زنند و سعی می کنند ابهت منکرات شکسته و در نظرها معروف شود.
آیت الله مکارم شیرازی در پایان گفت: کسانی که دوست دارند کارهای زشت اشاعه پیدا کند و شایعه سازی کنند، منتظر عذاب بزرگ در دنیا و آخرت باشند.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
کد N1532059

وبگردی