آفتاب
مدیر باغبانی استان قزوین به ایلنا خبر داد:

مگس زیتون شرایط مساعدی برای طغیان داشت/ آفت مهار شد

مگس زیتون شرایط مساعدی برای طغیان داشت/ آفت مهار شد

مدیر باغبانی استان قزوین گفت: باز جوانسازی باغات مسن اجرایی شده و گام های موثری در این امر برداشته شده است. در این استان 4 هزار هکتار از 9 هزار هکتار باغات سنتی هستند که این امر عملکرد محصول را کاهش می دهد و تنها راهکار بازجوانسازی باغات است برای این کار بیش از 10 هزار اصله درخت بازجوانسازی شده است و بیش از 15 هزار اصله با پیوند تبدیل به ارقام مناسب شده است.

احمد مستخدمی-مدیر باغبانی استان قزوین- در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیان داشت: قزوین با حدود 9 هزار هکتار باغ زیتون در تولید، رتبه دوم کشور و در سطح رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است، حدود 6 هزار هکتار از باغات زیتون بارده هستند.

او در پاسخ به این پرسش که در راستای سیاست‌های گسترش ارقام روغنی زیتون چه اقداماتی در این استان انجام شده است، بیان داشت:  برای اولین بار در کشور باغ فوق متراکم زیتون با ارقام خارجی در سال 89 در استان قزوین تاسیس شد.  در حال حاضر با بیش از 110 هکتار بالاترین سطح زیر کشت ارقام فوق متراکم در این استان وجود دارد. در سال گذشته در باغ پنج هکتاری با عمر 5 سال، زیتون فوق متراکم بالغ بر 15 تن رکوردگیری شد. در سال جاری نیز همان باغ با سن 6 سال توسط متخصصین با عملکرد بالا شناخته شده است؛ این در حالی است که ارقام بومی بعد از سال هفتم به صورت نوبرانه به محصول می رسند و از مزایای  ارقام فوق متراکم این است که تولید آن از سال سوم است و افزایش عملکرد در واحد سطح را به همراه دارد.

مدیر باغبانی استان قزوین در رابطه با مزایای باغ‌های فوق متراکم زیتون بیان داشت: کاشت و داشت به صورت مکانیزه در این باغ‌ها اجرایی می‌شود که کاهش هزینه‌ها را نیز به همراه دارد، علاوه بر این دانه‌هایی که در ارقام متراکم و فوق متراکم به دست می‌آید محصول آن کمتر دستخوش آفت مگس زیتون می شوند؛ چراکه ریز هستند و مگس کمتر به آنها دسترسی پیدا می‌کند  و از طرفی روغن استحصالی آن بالا است، یعنی 24 درصد محصول تبدیل به روغن می شود. این عدد در ارقام بومی بین 16 تا 20 درصد است.

او در ادامه گفت: باز جوان‌سازی باغات مسن اجرایی شده  و گام‌های موثری در این امر برداشته شده است. در این استان 4 هزار هکتار از 9 هزار هکتار باغات سنتی هستند که این امر عملکرد محصول را کاهش می‌دهد و تنها راهکار بازجوان‌سازی باغات است. برای این کار بیش از 10 هزار اصله درخت بازجوانسازی شده است و بیش از 15 هزار اصله با پیوند تبدیل به ارقام مناسب شده است.

مستخدمی در پاسخ به این پرسش که بازار خرید و فروش زیتون در این استان در چه وضعیتی است و شیوع آفت مگس سفید در این استان مهار شده است یا خیر، بیان داشت: به دلیل کیفیت بالای محصولات در بازار فروش مشکلی وجود ندارد؛ همچنین 5 کارخانه فرآوری در این استان وجود دارد که به همین خاطر در رتبه نخست قرار داریم. بیشترین شیوع آفت مگس سفید در زنجان، گیلان و قزوین بوده است.در سال جاری مگس زیتون شرایط مساعدی برای طغیان داشت اما با تلاش های گسترده و توزیع بیش از 150 هزار کارت زرد و سمپاشی های مستمر و مراجعه اکیپ ها در زمان های طغیان از شیوع این بیماری جلوگیری شده است و کمترین خسارت را نسبت به مناطق بحران خیز داشتیم و با تلاش های مستمر درصد شیوع کاهش یافت.

کد N1531992

وبگردی