آفتاب
ابتکار:

تمام ادارات کل محیط زیست استان ها تا پایان سالجاری موظف به اجرای برنامه مدیریتی حداقل یک منطقه هستند

تمام ادارات کل محیط زیست استان ها تا پایان سالجاری موظف به اجرای برنامه مدیریتی حداقل یک منطقه هستند

تهران- ایرنا- معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمام ادارت کل محیط زیست استان ها موظف هستند تا پایان سالجاری برنامه مطالعاتی و مدیریتی حداقل یک منطقه حفاظت شده خود را با مشارکت جوامع بومی و محلی و تمام ذی نفعان آن منطقه اجرایی کنند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در جلسه شورای مدیران سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نگاه نوین جهانی حاکم در حوزه محیط زیست و ضرورت و اهمیت جلب مشارکت مردمی برای حفظ محیط زیست، اظهار کرد: نگاه سنتی به موضوع حفاظت از محیط زیست پاسخگوی نیازها و روابط دنیای کنونی نیست.
وی افزود: امروز ثابت شده است که تلاش برای حفظ محیط زیست بدون مشارکت مردم و گروه های ذینفع، موفقیت آمیز نیست و از همین رو همه کشورهای دنیا با تغییر نگاه سنتی به مدرن و جذب مشارکت مردم برای حفظ محیط زیست خود تلاش می کنند به گونه ای که طبق آخرین گزارش ها به طور نمونه پارک ملی آمریکا با رقمی بالغ بر 290 میلیون بازدید کننده در سال و اجرای طرح های گردشگری پایدار موفق به خودکفایی با هزینه دریافتی از مردم شده است.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: این در حالی است که ذره ای از سطوح مورد حفاظت در آمریکا کاسته یا مورد آسیب واقع نشده و اجرای طرح های گردشگری با رعایت تمام شاخص ها و استانداردهای محیط زیستی صورت گرفته و در نتیجه جاذبه توریستی طبیعی در این کشور منجر به رشد سبز اشتغال و اقتصاد شده است.

*** قرق اختصاصی اقدام عملی برای مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: برنامه ریزی درست و کارشناسی برای مشارکت مردم بومی و محلی در حفظ محیط زیست و اجرای برنامه های مدیریتی مناطق منجر به کاهش آسیب های اجتماعی، ممانعت از مهاجرت فزاینده به شهرها و ایجاد معیشت، اشتغال و توسعه پایدار به ویژه در مناطق روستایی می شود.
معاون رئیس جمهوری اشاره ای هم به ابلاغ دستور العمل قرق های اختصاصی داشت و اظهار کرد: قرق اختصاصی و گردشگری پایدار (اکوتوریسم) از جمله اقدامات عملی برای جذب مشارکت مردم بومی و محلی و بخش خصوصی در حفاظت از محیط زیست است.
وی ضمن مرور برخی از مباحث مطرح شده طی زمان برگزاری اجلاس وزرای محیط زیست در نایروبی کنیا، گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید در این اجلاس، استفاده از توان مردم بومی و محلی و بدنه خصوصی برای کمک به دولت ها در حفاظت از مناطق بود و ایران تنها کشور حاضر در این اجلاس بود که تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است در حالی که طبق آخرین شاخص های جهانی، حداقل 40 درصد از مناطق حفاظت شده هر کشوری باید با مشارکت بخش خصوصی و مردم جوامع بومی و محلی تحت نظارت محیط زیست حفاظت شود.

*** ضرورت تکمیل شبکه های پایش استان ها
معاون رئیس جمهوری، هوشمند سازی، نظارت و پایش مستمر و منظم مناطق، تقویت تعامل با سازمان های بین المللی، تبادل تجربیات و دانش در عرصه بین المللی را از دیگر سرفصل های مهم مدیریت مناطق حفاظت شده برشمرد.
ابتکار اشاره ای هم به اهمیت تعامل منطقی و قانونی محیط بان ها با جوامع بومی و محلی داشت و اظهار کرد: اتخاذ رویکرد تعاملی با روستائیان، جوامع محلی و بومی، دامداران، کشاورزان و سایر اقشار ذینفع و ذی مدخل محیط زیست مانع بسیاری از تخلف ها و آسیب ها به محیط زیست می شود از این رو یادگیری گفت و گو و مذاکره و تعامل سازنده و قانونی با جوامع بومی و محلی بسیار مهم و موثر است.
به گفته معاون رئیس جمهوری، اجرای طرح یک ساعت با محیط بان در مدارس سراسر کشور نیز با همین هدف و رویکرد تعاملی و آگاهی بخشی صورت پذیرفته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای استاندارد سازی و یکپارچه سازی تجهیزات و امکانات یگان حفاظت محیط زیست گفت و خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای توانمند سازی، سازماندهی، استاندارد سازی و هماهنگ کردن تجهیزات فردی و گروهی و تجهیزات حفاظتی و دفاع شخصی محیط بانان صورت گرفته است.
وی با تاکید بر ضرورت تکمیل شبکه های پایش استان ها به ویژه شبکه های پایش صنایع، تصریح کرد: البته این اقدام در برخی از استان ها همچون تهران به دلیل گستردگی صنایع کار دشوار و زمان بری است اما به رغم تمامی چالش ها همچنان بر پوشش صد در صدی پایش صنایع در کشور اصرار داریم.

*** مرور دستورکارهای مهم مدیران استانی محیط زیست تا پایان سال
ابتکار افزود: اجرایی شدن برنامه های مقابله با آلودگی هوا با همکاری تمامی دستگاه های مرتبط استانی، اجرای قانون مدیریت پسماند و ساماندهی این حوزه، پیگیری برای اجرایی شدن مصوبات محیط زیستی سفرهای استانی رئیس جمهوری، اجرای برنامه های مدیریت سبز یا مدیریت محیط زیست در 107 هزار مدرسه کشور با همکاری دانش آموزان، اولیاء و مربیان، استفاده از ظرفیت و پتانسیل سمن های محیط زیستی در استان ها برای آموزش و جلب مشارکت مردمی در حفظ محیط زیست از دیگر دستورکارهای مهم مدیران استانی در سالجاری است.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت سازی های صورت گرفته در سطح ملی و بین المللی برای آموزش و توان افزایی کارکنان محیط زیست، گفت: در مجموع از سال 1392 تاکنون، 52 دوره آموزشی خارج از کشور در قالب تفاهم نامه مشترک با سایر کشورها و با هدف توان افزایی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که در نوع خود اقدامی بی نظیر است.

*** عزم سازمان در برخورد با تخلفات و جرایم جدی است
وی با تاکید بر عزم سازمان حفاظت محیط زیست در برخورد با تخلفات و جرایم اداری و مالی و موضوع سلامت اداری در حوزه فردی و سازمانی، گفت: بدون شک با هرگونه تخلفی و در هر سطحی برخورد خواهد شد.
ابتکار تاکید کرد: به رغم تمامی اقدامات صورت گرفته به دلیل حجم وسیع عقب ماندگی ها و غفلت ها همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم از این رو باید با تلاش بیشتر در کاهش این فاصله بکوشیم.
علمی 9014**
دریافت کننده: کیمیا عبدالله پور*انتشاردهنده: زهره محتشمی پور
کد N1531619

وبگردی