آفتاب

انزلی تاریخ نگار شهرش را به ابدیت سپرد

انزلی تاریخ نگار شهرش را به ابدیت سپرد

انزلی-ایرنا- فرهنگ دوستان شهر ساحلی انزلی در هوایی سرد و بارانی عزیز طویلی تاریخ نگار شهرشان را از مسجد قائمیه تا آرامستان بدرقه کرده و به ابدیت سپردند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، عزیز طویلی برای مردم انزلی تنها یک نویسنده نبود او روزهای عمرش را به پای تحقیق در مورد زادگاهش و حفظ تاریخ غنی و ارزشمند آن گذاشت.
جمع آوری هزاران صفحه اطلاعات و عکس و سند در مورد تاریخ ، جغرافیا ، بناهای تاریخی ، رویدادها ، آداب و رسوم و افراد شاخص این شهرستان حاصل سالها جستجو و تلاش عاشقانه وی برای پاسداشت تاریخ این دیار دریایی است.
مجموعه ای که تاکنون دو جلد از آن با بیش از دو هزار صفحه با عنوان کتاب جامع تاریخ انزلی به چاپ رسیده و باقی آن نیازمند ویرایش و انتشار مناسب بدست اهالی آن است.
امین حق ره از کنشگران فرهنگی و اجتماعی انزلی در خصوص عزیز طویلی و مجموعه تاریخ انزلی گفت : انزلی و تاریخش تا همیشه وامدار اوست.
وی با اشاره به ارزشمندی کتابهای پژوهشی وی نظیر ، آیا انزلی به زیر آب می رود و کتابهایی در مورد اقلیتهای دینی و داستانها و اشعار وی خاطرنشان کرد:مجموعه اثار او می تواند ابشخور کارهای فرهنگی در گیلان باشد.
حق ره از انتشار کتابی حاوی گفتگوهایی با عزیز طویلی از مجموعه تاریخ شفاهی گیلان به ابتکار حوزه هنری همزمان با درگذشت این تاریخ نگار انزلی خبر داد.
نعمت اسلامی از پیشکسوتان رسانه و شاعران خوب گیلان در مورد این شخصیت گفت : عزیز طویلی برای شناخت انزلی کوچه به کوچه و خانه به خانه درها را زد و زحمات بسیار کشید ولی تنهایش گذاشتیم .
وی اظهار کرد : به نظرم همه علاقمندان به انزلی باید کتاب تاریخ جامع انزلی را داشته باشند و همچنین برای برای اصحاب رسانه و فرهنگ همیشه قابل استفاده است .
وی یادآور شد: طویلی برای پا گرفتن انجمن شعر در انزلی نیز تلاش بسیار کرد و همه عشق و آرزویش اعتلای فرهنگ زادگاهش بود.
ناصر رمضانی از نقاشان به نام انزلی نیز از عزیز طویلی به عنوان یکی از چهره های شاخص فرهنگی این دیار یاد کرد که با آثارش موجب شناخت بهتر مردم از این منطقه و مردمانش شد.
وی اظهار کرد : انزلی و مردمش تا همیشه مدیون زحمات این انسان اندیشمند هستند .
عزیز طویلی در شعر زیبایی زندگی و تلاشهایش برای نگارش تاریخ انزلی را این گونه روایت کرده است : روزی فرا رسد که شود گور من نهان / شوید زمان به اشک زمانه غبار من / آنگه مجوی هموطنم تربت مرا / باشد میان سینه مردم مزار من / تاریخ انزلی که اکنون پیش روی توست / این هدیه ای است بهر تو و افتخار من / گوید طویلی شکر خدا آورم به جا/ ماند ز بعد من اثر و یادگار من .
خبرنگار : گیتی بابایی**انتشار : نصراله ابراهیمی
6030/6070
کد N1531554

وبگردی