آفتاب
از 1400 سال پیش تاکنون

کارهای عمرانی در اماکن مقدس عراق اغلب توسط ایرانیان انجام شده است

کارهای عمرانی در اماکن مقدس عراق اغلب توسط ایرانیان انجام شده است

اصفهان- ایرنا- رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان گفت: کارهای عمرانی در اماکن مقدس عراق از یکهزار و 400 سال پیش تاکنون توسط شیعیان و بطور عمده بدست ایرانیان انجام شده است.

به گزارش ایرنا، مصطفی نوریان روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ستاد استان اصفهان در 14 سال گذشته 27 پروژه با هزینه 300 میلیارد ریال در شهرهای مقدس کربلا، نجف، کاظمین و سامرا انجام داده است.
وی اضافه کرد: این طرح ها از محل کمک ها و نذورات مردمی در حرم های مطهر ائمه (ع) به اجرا درآمده است.
وی با بیان اینکه ستاد مرکزی بازسازی عتبات عالیات از سال 84 بطور رسمی کار خود را آغاز کرد، گفت: در این مدت معادل 20 هزار میلیارد تومان کار عمرانی در یک میلیون متر مربع فضا، فعالیت انجام شده است.
به گفته نوریان، هیات امنای ستاد مرکزی از نماینده مقام معظم رهبری، معاون رییس جمهوری و فرمانده سپاه پاسداران و هیات امنای ستاد در استان ها از استاندار، امام جمعه و فرمانده سپاه منطقه تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات، هر سال اجرای حدود 400 تا 500 میلیارد ریال پروژه را تقبل می کند، گفت: هدف اصلی راه اندازی و فعالیت ستاد بازسازی عتبات عالیات استفاده از کمک ها و نذورات مردمی است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان با بیان اینکه حتی ذره ای از کمک ها و نذورات مردمی در زمینه فعالیت های جاری ستاد هزینه نمی شود، گفت: بودجه سالیانه هر کدام از ستادهای استانی بر اساس جمعیت و استعداد اجرای کارهای عمرانی، مشخص و تقسیم می شود.
وی با بیان اینکه طرح های نوسازی عتبات عالیات به تصویب دولت های عراق و ایران رسیده است، افزود: دولت عراق وظیفه آزادسازی زمین ها برای اجرای طرح ها را بر عهده دارد و پس از آزادسازی، زمین ها را در اختیار این ستاد قرار می دهد.
نوریان با اشاره به اجرای طرح های مختلف ستاد بازسازی عتبات عالیات در عراق گفت: هم اکنون 250 هزار مترمربع کار عمرانی در نجف، 80 هزار مترمربع در کربلا، 80 هزار مترمربع در کاظمین و یکصد هزار مترمربع در سامرا توسط ستاد بازسازی عتبات کشورمان در حال اجراست.
وی گفت: امروز حضور ایران در عراق از جنبه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ، بهداشتی و امنیتی دارای اهمیت است.
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان با بیان اینکه امروز مشکلات امنیتی ،بهداشت، آب و برق در عراق حل شده است، گفت: در اثر اجرای فعالیت های عمرانی در عراق آب بهداشتی در چهار شهر کربلا، نجف، کاظمین و سامرا تامین شده است.
نوریان گفت:از مردم استان اصفهان انتظار داریم که بیش از گذشته با این ستاد همکاری داشته باشند و ما را با کمک های نقدی و غیر نقدی خود یاری دهند.
وی با بیان اینکه سهم امسال استان اصفهان برای بازسازی عتبات عالیات شش میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، افزود: با این وجود تاکنون حتی یک میلیارد تومان آن هم تامین نشده است.
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات اصفهان با بیان اینکه بسیاری از مسئولان نهادها و ادارات استان شناختی از ستاد و فعالیت های آن ندارند، گفت: از رسانه ها انتظار داریم در این زمینه ما را یاری دهند.
وی با بیان اینکه بعضی از مردم بصورت شخصی و موازی، کمک ها و نذورات خود را به شهرها و اماکن مقدس عراق ارائه می کنند، گفت: عدم تبلیغ و معرفی ستاد و انجام کارهای موازی در شهرهای عراق توسط ایرانیان از مهمترین مشکلات ستاد بازسازی عتبات محسوب می شود.
نوریان گفت: استان اصفهان در زمینه اجرای و تقبل فعالیت های عمرانی در عتبات عالیات جایگاه سی ام را در کشور دارد.
وی با بیان اینکه برای مراسم اربعین تاکنون مبلغی دریافت نکرده ایم، گفت: اسکان، تغذیه و خواب زائران استان اصفهان در ایام اربعین سه میلیارد تومان هزینه دارد.
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان با بیان اینکه در اربعین امسال 14 موکب توسط شهرستان های استان در کربلا راه اندازی می شود، گفت: این موکب ها توسط کمک ها و نذورات مردم شهرستان های خمینی شهر، کاشان، مبارکه، نایین، اردستان و... برپا شده است.
وی با اشاره به ارزش سیاسی راهپیمایی اربعین افزود: حضور یکصد هزار نفر از استان اصفهان در مراسم راهپیمایی اربعین امسال پیش بینی شده است.
نوریان با بیان اینکه موکب های اصفهان کار خود را از دو روز قبل از اربعین شروع می کنند و تا سه روز بعد از اربعین به فعالیت خود ادامه می دهند،گفت: ظرفیت اسکان شبانه 10 هزار نفر و پذیرایی و تغذیه روزانه 50 هزار نفر در موکب های استان اصفهان فراهم شده است.
7150ت/6027/
خبرنگار: علی نعمانی* انتشار: محمدرضا شکراللهی
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/esfahanirna
کد N1531482

وبگردی