آفتاب
در دیدار ستاری و وزیر علوم چین تصویب شد

راه اندازی «کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری» میان ایران و چین

راه اندازی «کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری» میان ایران و چین

پکن - ایرنا - معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران و وزارت علوم و فناوری چین توافق کردند که با تشکیل و راه اندازی کمیته مشترک همکاری، سطح کنونی مناسبات میان خود را ارتقا داده و همکاریها در بخش های مختلف تکنولوژی و علمی را افزایش دهند.

به گزاش ایرنا، این توافق در دیدار روز سه شنبه «سورنا ستاری» و «وانگ گانگ» در محل وزارت علوم و فناوری چین در شهر پکن اتخاذ شد و طرفین اعلام کردند که با تشکیل این کمیته می توانند نقشه راه همکاریها در حوزه های علمی و دانش بنیان را ترسیم و اجرایی کنند.
همچنین دو طرف در دیدار امروز خود بر راه اندازی پارک ویژه علم و فناوری در پارک فناوری پردیس موافقت و اعلام کردند که زمان دقیق اجرای این طرح پس از نشست کمیته مشترک نهایی خواهد شد.
«وانگ گانگ» وزیر علوم و فناوری چین در سخنانی ابراز امیدواری کرد که با تشکیل کمیته مشترک همکاری؛ شرایط برای اجرای پروژه ها و نشست های مشترک میان دانشمندان دو کشور فراهم شود و این مهم زمینه ای مناسب برای ترغیب و تشویق جوانان ایران و چین جهت همکاریها علمی فراهم سازد.
او گفت که ایران و چین از دوستان بسیار خوب هم محسوب می شوند و تا به امروز در بخش های مختلف اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ، علوم و تکنولوژی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی داشته و در عرصه های بین الملل نیز همواره از یکدیگر حمایت کرده اند.
وزیر علوم و فناوری چین دستاوردهای علمی بدست آمده توسط دانشمندان کشورمان در سالهای اخیر را قابل تقدیر دانست و گفت که این موضوع نشان می دهد برنامه ریزیهای مدونی در دستور کار دولت و بخش های علمی ایران قرار گرفته است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اعلام آمادگی نهادهای علمی کشورمان جهت توسعه همکاری با بخش های فناوری چین یادآور شد که اهمیت دادن به تلاشهای علمی با شروع بکار دولت آقای دکتر حسن روحانی در دستور کار قرار گرفته است.
وی یادآور شد که در حال حاضر وزن قابل توجهی از اقتصاد کشور به اقتصاد دانش بنیان اختصاص یافته و سالهای تحریم به ما نشان داد که نباید فقط به منابع نفتی متکی بود.
او گفت که در حال حاضر کمتر از 20 درصد اقتصاد ایران متکی به نفت است و با توجه به داشتن پتانسیل بالا به لحاظ نیروی انسانی، شرایط کنونی فرصت ایده آلی را برای نهادهای علمی و مراکز دانش بنیان دو کشور برای توسعه همکاریهای دوجانبه فراهم کرده است.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که مایل است روابط ایران و چین در حوزه فناوری به سطح استراتژیک ارتقا یاید تا توسعه روابط علمی دو کشور در بخش های مختلف با سرعت بیشتری اجرایی شود.
ستاری و هیات همراه دیروز (دوشنبه) به دعوت رسمی پروفسور «بای چون لی» رئیس آکادمی علوم چین در راس هیاتی وارد شهر پکن شد که علاوه بر دیدار با وی دو طرف یک یادداشت تفاهم که ضمیمه تفاهم نامه «تاسیس صندوق مشترک حمایت از توسعه علم و فناوری جاده ابریشم» محسوب می شود، امضا کردند.
وی همچنین در مدت حضور خود در پکن از مراکز علمی «سوگون» و «زد پارک» این شهر بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت های این مراکز قرار گرفت.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و هیات همراه ساعتی پیش پکن را به مقصد شهر «سوشو» در استان «شانشی» در مرکز چین ترک کردند تا بازدیدهایی نیز شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی این شهر داشته باشد.
آساق**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی
کد N1531413

وبگردی