آفتاب

بررسی آخرین وضعیت زیست محیطی رودخانه مرزی ارس

بررسی آخرین وضعیت زیست محیطی رودخانه مرزی ارس

تبریز - ایرنا - بررسی آخرین وضعیت زیست محیطی رودخانه مرزی ارس که از 12 سال قبل با بحران آلودگی از سوی جمهوری ارمنستان مواجه شده، موضوع اصلی نشست امروز / سه شنبه / کارگروه سلامت و امنیت غذایی آذربایجان شرقی بود.

به گزارش ایرنا، در این نشست مسئولان استانداری، علوم پزشکی، حفاظت از محیط زیست و آب منطقه ای آذربایجان شرقی ضمن بررسی آخرین شرایط این رودخانه و موضوع مهم ته نشین شدن فلزات سنگین در بستر آن، نسبت به پیگیری از مراجع ذی صلاح و اجرای طرح های مطالعاتی برای تهیه گزارش های مستند تاکید کردند.
رودخانه پرآب ارس به طول یکهزار و 72 متر که به عنوان مرز بین ایران با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان شناخته می شود، به دلیل ورود پساب های صنعتی از سمت ارمنستان به شدت با مشکلات زیست محیطی و بهداشتی مواجه شده که اگر برای جلوگیری از ادامه این روند تدبیر و تصمیمی مناسب اتخاذ نشود، آینده ای ناخوشایند همچون آثار منفی خشک شدن دریاچه ارومیه در انتظار مردم استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خواهد بود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با بیان اینکه مدیریت استان از سال 1392 پیگیری مساله آلودگی آب رودخانه ارس بوده است، گفت: چند واحد صنعتی و معدنی در جمهوری ارمنستان به دلیل وارد کردن پساب های خود، باعث بروز نگرانی هایی در وضعیت کیفی آب این رودخانه شده اند که ورود فلزات سنگین مهمترین بخش نگرانی های ما را شامل می شود.
سعید شبستری خیابانی اظهار کرد: دستگاه های مختلف آذربایجان شرقی از جمله آب منطقه ای به طور مداوم و مرتب بررسی هایی را بر وضعیت آب رودخانه انجام می دهد که نتایج این بررسی ها تاکنون نشان می دهد آلودگی ها چندان بزرگ نیست، اما به دلیل رسوب فلزات سنگین در بستر رودخانه می تواند در درازمدت موجب بروز مسایل زیست محیطی شود.
وی به نمونه گیری های آب منطقه ای و محیط زیست آذربایجان شرقی در دو سوی رودخانه ارس اشاره کرد و با طرح این سئوال که آیا این نمونه گیری ها تا چه حد قابل اتکاست؟، یادآور شد: نمونه گیری هایی از سوی کارشناسان ما در ارمنستان با هماهنگی طرف های مقابل صورت می گیرد که این هماهنگی ها شاید محملی برای اتخاذ تمهیدات از سوی ارمنی ها برای منفی نشان دادن آزمایش ها باشد.
شبستری خیابانی ادامه داد: بر همین اساس در عمل شاهدیم که پساب های کارخانه های ارمنستان شبانه وارد رودخانه می شود.
وی از مذاکرات وزارت امور خارجه برای انجام تصفیه های لازم و کافی در پساب کارخانه های ارمنستانی خبر داد و افزود: باید توجه کنیم که این مذاکرات زمان بر بوده و به لحاظ مالی نیز برای کشور همسایه هزینه هایی دارد که شاید اجرای آن را با مشکلاتی مواجه کند.
شبستری خیابانی با تاکید بر اینکه باید گزارش های مستند و متقن درباره آلودگی های زیست محیطی رودخانه ارس به ارمنستان ارایه شود، از دانشگاه علوم پزشکی، آب منطقه ای و محیط زیست خواست تا فعالانه در این رابطه وارد عمل شده و گزارش های خود را ارایه دهند.
رئیس اداره پایش و نظارت حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به اینکه بحث آلودگی رودخانه ارس از 12 سال قبل آغاز شده است، گفت: مذاکراتی در طول این سال ها با جمهوری ارمنستان در حال انجام بوده که در نهایت با همکاری وزارت نیرو و محیط زیست مقرر گردید، طرف های ارمنی اقدام به ساخت و ایجاد سه ایستگاه بازچرخانی به منظور تصفیه پساب های صنعتی کند.
شاهین رحیم اوغلی اظهار کرد: ساخت و ایجاد یکی از ایستگاه های فوق به اتمام رسیده و مسئولان ارمنستان اعلام کرده اند کار ساخت و راه اندازی دو تصفیه خانه دیگر را تا سال 2017به پایان می رسانند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی جمهوری ارمنستان و وضعیت نابسامان مالی در این کشور، عملیات ساخت دو ایستگاه بازچرخانی به کندی پیش می رود و بعید است تا موعد مقرر تجهیز و راه اندازی آنها به اتمام برسد.
رحیم اوغلی، از استقرار هفت ایستگاه بازچرخانی در محدوده آذربایجان شرقی بر بستر رودخانه ارس خبر داد و افزود: در این ایستگاه ها آخرین وضعیت آلودگی ها بررسی می شود که نتایج این بررسی ها نشان می دهد به لحاظ زیست محیطی آلودگی چندانی وجود ندارد، اما موضوع مهم مساله رسوب فلزات سنگین در بستر رودخانه است که نگرانی ها را افزایش می دهد.
به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اعلام اینکه شرایط زیست محیطی رودخانه ارس برای ما مبهم است، گفت: جواب متقن به این سئوال که آیا آب این رودخانه آلوده است یا خیر؟ بدهیم ، نداریم.
محمدحسین صومی افزود: پروژه پایش جامع فلزات سنگین در آب ارس با اعتباری معادل دو میلیارد و 800 میلیون ریال در دست تهیه است که اگر دستگاه های ذیربط موافق اجرای آن باشند، می تواند نتایج مستندی را پیرامون آخرین وضعیت آلودگی ارس داشته باشد.
به گزارش ایرنا، در این نشست برنامه جامع سلامت آذربایجان شرقی و نیز نظارت بر واحدهای صنفی تهیه غذاهای خانگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار دهنده: محمد رستگار
3038/6183
کد N1531173

وبگردی