آفتاب

گرمای دوباره کوره های خاموش در گرو توجه به اقتصاد مقاومتی

گرمای دوباره کوره های خاموش در گرو توجه به اقتصاد مقاومتی

خرم آباد - ایرنا - رهبر معظم انقلاب اسلامی با طرح مقوله اقتصاد مقاومتی دریچه ای نوین و امید بخش پیش روی اقتصاد کشور گشودند که امروز گرم شدن دوباره کوره های خاموش به خصوص کارخانه فروآلیاژ ازنا نیازمند توجه ویژه به این مقوله مهم است.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی بهمن ماه سال 1392 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا با هدف رشد پویا، بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز 20 ساله ابلاغ کردند.
در بند سوم این سیاست ها بر محور قراردادن رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان ها و به کارگیری ظرفیت ها و قابلیت های متنوع مناطق مختلف کشور تاکید شده است.
بند ششم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالاهای اساسی به ویژه در اقلام وارداتی، اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تامین کالاهای وارداتی را با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص مورد توجه قرار داده است.
همانطور که واضح است افزایش تولید با کیفیت داخلی و کاهش وابستگی به منظور کسر واردات بی رویه از موارد مهم در سیاست های اقتصاد مقاومتی است ،اما کارخانه فروآلیاژ ازنا در لرستان پس از حدود 23 سال فعالیت به دلیل برخی بی توجهی ها و واردات بی رویه با مشکل جدی مواجه شده است.
این کارخانه از سال 1372 به بهره برداری رسید و از سال 1383 به بخش خصوصی واگذار شد.
شرکت صنایع فروآلیاژ ایران در ازنا تامین کننده مواد اولیه کارخانجات داخل و خارج از کشور بود اما اکنون به دلیل مشکلاتی مانند واردات محصولات چینی، پرداخت نشدن مطالبات و اختلاف نرخ مبادلاتی روند کار آن متوقف شده است.
این کارخانه با داشتن 650 نیرو با ظرفیت تولید 50 هزار تن در سال فعالیت می کرد و 40 میلیون دلار معادل 30 درصد محصول کارخانه صادرات داشت اما از چندی پیش زمزمه هایی مبنی بر تعطیلی این کارخانه که از بزرگترین تولیدکنندگان فروسیلیسیم کشور است، شنیده می شود و همین امر موجب شد 500 کارگر این کارخانه نسبت به این موضوع اعتراض کنند.

** لغو قرارداد موقت 500 کارگر فروآلیاژ
مدیران و مسئولان کارخانه تصمیم گرفتند با توجه به از دست رفتن بازار محصولات، به طور موقت قرارداد 500 کارگر را لغو و با دادن بیمه بیکاری به آنان، مسکن موقتی بر زخم های کارخانه تزریق کنند اما کارگران بر این باورند اخراج موقت آنان به بیکاری دائمی می انجامد لذا حاضر به ترک کار خود نیستند.
کارگران عنوان می کنند حقوق و مزایای آنان از سال گذشته کم و کمتر شده اما با این حقوق پایین نیز حاضرند همچنان در فروآلیاژ کارکنند چراکه چرخ زندگی آنان با گرمای کوره های سه گانه این کارخانه می چرخد.
در حال حاضر سه کوره کارخانه تعطیل است و 500 کارگر این مجموعه قرار بود از ابتدای آبان ماه اخراج موقت شوند البته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان این موضوع را تکذیب کرد.

** تمدید قرارداد کارگران فروآلیاژ تا پایان آبان ماه/ طلب 600 میلیارد ریالی فروآلیاژ از ذوب آهن اصفهان
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قرارداد تمامی کارگران فروآلیاژ ازنا تا پایان آبان ماه تمدید شده و تاکنون کارگری اخراج نشده است.
محمد رضا صفی خانی افزود : شبه تولیدات فروآلیاژ با قیمت کمتری به کشور وارد شده که این موضوع در تعطیلی صنعت فروآلیاژ نقش زیادی داشته است.
وی با تاکید بر لزوم افزایش تعرفه واردات تولیدات مرتبط با فروآلیاژ گفت: این کارخانه 600 میلیارد ریال از ذوب آهن اصفهان مطالبات دارد.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان ادامه داد: ذوب آهن اصفهان به عنوان یک بخش خصوصی فعالیت می کند و فروآلیاژ ازنا باید برای دریافت مطالبات خود از این کارخانه تلاش بیشتری کند.

** کوره های خاموش فروآلیاژ ازنا به دلیل واردات بی رویه
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: واردات بی رویه محصولات فروآلیاژی موجب تعطیلی فروآلیاژ ازنا شده است لذا باید واردات قطع و موضوع به صورت ویژه بررسی شود.
مجید کیانپور مشکل دیگر فروآلیاژ ازنا را مطالبات چند صد میلیارد ریالی این کارخانه عنوان کرد و افزود: طرف های بدهکار، بدهی خود را پرداخت نمی کنند که لازم است ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند.
وی با بیان اینکه فروآلیاژ چند مشکل جزیی با وزارت نیرو دارد، اظهار کرد: به دلیل کاهش ساخت و ساز و مصرف در صنعت، چندین میلیون تن محصول آلیاژی و فولادی به فروش نرسیده و مطالبات فروآلیاژ پرداخت نشده است.
این نماینده مجلس افزود: فروآلیاژ جزو صنایع خاص محسوب می شود که نمونه های مشابه آن در کشور کم است لذا با توجه به مصرف خاص محصولات این کارخانه باید راهکار اساسی برای حل مشکلات آن ارائه و اجرا شود.
کیانپور با بیان اینکه فروآلیاژ با تدبیر استاندار لرستان در حال راه اندازی است، بیان کرد: از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شده تعرفه واردات به سمت و سویی حرکت کند که واردات برای وارد کنندگان صرفه اقتصادی نداشته باشد.
وی با تاکید بر لزوم راه اندازی هر سه کوره فروآلیاژ افزود: برای اجرای کامل و درست فرامین رهبری مبنی بر توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل در این زمینه، باید مصرف داخلی با تولید داخل مورد توجه قرار گیرد.
کیانپور گفت: کارخانه فروآلیاژ ازنا تنها واحد صنعتی شهر ازنا است که به دلیل برخی مشکلات، 2 کوره آن در گذشته تعطیل و کوره سوم نیز اخیرا تعطیل شده است.
وی با تاکید بر جلوگیری از واردات بی رویه فروآلیاژ و فرو سیلیس در کشور افزود: مسئولان استانی و کشوری باید مشکلات این کارخانه بزرگ را در ستاد اقتصاد مقاومتی برسی کنند.
به هر حال پر واضح است که واردات بی رویه بلای جان صنعت فروآلیاژ ازنا شده است.
واردات محصولات فروآلیاژی که چندان با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد موجب زمین گیر شدن صنعت شهرستان ازنا شده است.
7269/1354
خبرنگار: الهام بابایی** انتشاردهنده: پروانه امانی
کد N1530948

وبگردی