آفتاب
هفته آینده در ایرنا بخوانید؛

بررسی علل فروریزش زمین در تهران و راهکارهای پیشگیری در میزگرد تحلیلی ایرنا

بررسی علل فروریزش زمین در تهران و راهکارهای پیشگیری در میزگرد تحلیلی ایرنا

تهران - ایرنا - وقوع چهار مورد فروریزش زمین، هشت کشته و 12 مجروح در کمتر از چهار ماه در شهر تهران نشان از تهدیدی خزنده برای پایتخت و ساکنانش دارد که برای بررسی علمی و ریشه ای ابعاد آن، دستمایه تازه ترین میزگرد تحلیلی ایرنا قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، بررسی علل فروریزش زمین در شهر تهران و راهکارهای پیشگیری از این پدیده، موضوع تازه ترین میزگرد تحلیلی ایرنا بود که با حضور محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، هادی رحمتی مدیرکل مدیریت بحران استانداری، حسام شمشیری مدیر مخاطرات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران پایتخت و فریدون رضایی عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برگزار شد.
مهمترین موضوع مطرح شده در این میزگرد را باید اعلام تمایز بین پدیده های فرونشست و فروریزش زمین در شهر تهران عنوان کرد؛ نکته ای که در چهار حادثه اخیر پایتخت کمتر مورد توجه رسانه ها و شهروندان قرار گرفته است.
هادی رحمتی مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران در میزگرد تحلیلی ایرنا گفت که حادثه های اخیر رخ داده در شهر تهران فروریزش است و نباید با فرونشست زمین اشتباه گرفته شود زیرا این دو پدیده از منظر علمی ریشه های متفاوتی دارند.
وی با اشاره به اینکه نقاط فروریزش زمین در مسیر معابر و تقاطع های شهری پایتخت است به شورای شهر و شهرداری تهران پیشنهاد کرد تا ساز و کاری تعریف کنند که زیر سطح همه معابر اصلی شهر تهران و نیز مسیر خطوط مترو با تجهیزات لازم اسکن (بررسی و لایه نگاری) شوند.
فریدون رضایی عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین نیز ضمن تایید سخنان رحمتی تصریح کرد: به قولی این حوادث دست ساز و مرتبط با انسان است که به دلیل خاکبرداری و باربرداری غیرعلمی لایه های زمین اتفاق می افتد.
وی با اشاره به اینکه این فروریزش های حالت نقطه ای دارد خاطرنشان کرد: ممکن است فشارهای جانبی گسل های کشیده شده در شمال و جنوب تهران از جمله دیگر دلایل بروز فروریزش در پایتخت باشد.
حسام شمشیری مدیر مخاطرات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز گفت: مطالعاتی که از سوی شرکت مترو تهران برای حفر تونل ها در زیر سطح تهران انجام شده در نوع خود بی سابقه است.
وی با اشاره به مشکلات متعدد شهر تهران در حوزه تاسیسات زیر زمین و نبود نقشه زیرسطحی برای پایتخت افزود: برخی مواقع حتی با وجود استعلام از دستگاه ذیربط در هنگام اجرای کار مشاهده می شود سازمان مربوطه نیز از وجود تاسیسات زیرسطحی در مکان مورد نظر اطلاع نداشته است.
شمشیری یادآور شد: مسائلی از این دست است که موجب بروز حادثه در حین انجام کار می شود.
مدیر مخاطرات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از انجام مطالعاتی مشترک با شهرداری پایتخت در زمینه پایش فرونشست زمین به دلیل ناشناخته بودن لایه های زیرسطحی و عوارض ناشی از آن خبر داد.
محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه باید به دنبال حل مشکل فروریزش زمین در پایتخت باشیم، خاطرنشان کرد که نباید صورت مساله مشکلات را پاک کرد بلکه باید هر نهاد و دستگاهی با پذیرش مسئولیت خود گام به گام برای رفع مشکلات تلاش کند.
وی با اشاره به سهل انگاری های صورت گرفته در وقوع چهار حادثه فروریزش زمین در محل حفر تونل های مترو شهر تهران، تاکید کرد که مشاور و پیمانکار ایستگاه هایی که این حوادث در آنها رخ داده باید در زمان وقوع نخستین حادثه به شدت مواخذه می شدند تا احتمال بروز حوادث بعدی کم شود.
مشروح میزگرد تحلیلی ایرنا را شنبه هفته آینده در تارنمای www.irna.ir/tehran بخوانید.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: مسعود گودرزی - انتشاردهنده: محسن فتاحی
تهرام**2079//1539//1625
کد N1530819

وبگردی