آفتاب
در ملاقات «ستاری» و پروفسور «بای»

رئیس آکادمی علوم چین: رشد ایران در حوزه تکنولوژی قابل تقدیر است

رئیس آکادمی علوم چین: رشد ایران در حوزه تکنولوژی قابل تقدیر است

پکن - ایرنا - رئیس آکادمی علوم چین با تقدیر از تلاش های صورت گرفته در حوزه تکنولوژی در کشورمان گفت: ایران در حال حاضر به یک قدرت تکنولوژیک در حال توسعه تبدیل شده و میزان تلاش ها و منابع ای که در راستای تحقق این اهداف اختصاص یافته بسیار ارزشمند است.

به گزارش ایرنا، پروفسور «بای چون لی» که این سخنان را در دیدار «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در شهر پکن عنوان می کرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران عملکرد قابل توجه و فعالی در زمینه آکادمی علوم کشورهای در حال توسعه داشته و حضور 14 عضو از این کشور در این آکادمی موید این پیشرفت هاست.
وی با اشاره به همکاریهای دو کشور اضافه کرد: ایران و چین طی سالهای اخیر دستاوردهای قابل توجهی در زمینه همکاری در حوزه های مختلف علمی داشتند و این همکاریها از سال 2012 تا به امروز در مسیر توسعه قرار داشته است به گونه ای که تاکنون هشت هیات از دو طرف با سفر به تهران و پکن نشست های ویژه تخصصی برگزار کرده اند.
وی همچنین گفت که در حال حاضر 62 دانشجو و محقق ایرانی در رشته های مختلف علوم و فناوری در چین مشغول به تحصیل هستند و آکادمی علوم چین مایل است ظرفیت کنونی افزایش یافته و تبادلات علمی دو طرف بیشتر شود.
«بای» همچنین یادآور شد که همکاریهای دو کشور در چارچوب تفاهم نامه ایجاد صندوق علم و فناوری «راه ابریشم» قابل گسترش است و دو طرف می توانند بر اساس همین تفاهم نامه آن را توسعه دهند به خصوص آنکه همکاریهای تحقیقاتی و علمی دو کشور از مرحله سخت آغازین عبور کرده و از این پس می تواند با سرعت و شتاب بیشتری همراه شود.
رئیس آکادمی علوم چین همچنین خواستار گسترش همکاریها با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نهادهای ذیربط در حوزه هایی همچون انرژی های تجدیدپذیر، ربات، بیوتکنولوژی، دارو و پزشکی، فیزیک، زمین شناسی، تغییرات آب و هوایی، حل مسائل آلودگی های صنعتی شد و از آمادگی این مرکز و شرکت های زیرمجموعه خود برای اجرای پروژه های مشترک خبر داد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با تقدیر از حسن نیت طرف چینی نسبت به پیشرفت های علمی ایران، مهمترین مشکل کنونی برای تقویت علمی دو کشور را عدم شناخت دو طرف از ظرفیت های یکدیگر دانست.
«سورنا ستاری» ابراز امیدواری کرد که با تفاهم نامه امضای شده، مراکز علمی دو کشور همکاریهای خود را بیش از پیش گسترش داده و با درک درست از اهداف یکدیگر، زمینه های توسعه مناسبات را فراهم سازند.
وی البته گفت که تاکنون همکاریها میان مراکز علمی دو کشور خوب بوده و با روندی که دو طرف در پیش گرفته اند، سال آینده شاهد گسترش بیشتر این همکاریها خواهیم بود.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری میان شرکت ها و پارک های فناوری اشاره کرد و گفت که فراهم کردن تسیهلات و شرایط ویژه می تواند باعث رشد و شکوفایی این همکاریها گردد.
وی یادآور شد که در حال حاضر تسهیلات گسترده ای برای شرکت های دانش بنیان در داخل کشور از جمله معافیت های مالیاتی، گمرکی و استفاده از وام های کم بهره در نظر گرفته شده و این آمادگی وجود دارد که چنین تسهیلاتی نیز برای شرکت های دانش بنیان چینی در نظر گرفته شود.
وی همچنین گفت که علاقمندیم در رابطه با تجربیات آکادمی علوم چین در تدوین نقشه راه توسعه تکنولوژی، مشارکت در رویدادهای علمی و همکاری پارکهای فناوری دو طرف همکاری جدی تری داشته باشیم که با موافقت طرف چینی همراه شد.
ستاری و هیات همراه صبح دوشنبه و به دعوت رسمی «بای چون لی» رئیس آکادمی علوم چین وارد شهر پکن شد و شامگاه امروز (به وقت محلی) نیز یک یادداشت تفاهم که ضمیمه تفاهم نامه «تاسیس صندوق مشترک حمایت از توسعه علم و فناوری جاده ابریشم» محسوب می شود، با پروفسور «بای چون لی» رئیس آکادمی علوم چین به امضا رساند.
وی قرار است در سفر سه روزه خود به چین علاوه بر ملاقات با مقام های علمی این کشور از مراکز مهم علمی و فناوری پکن و شرکت های دانش بنیان شهر «شوجو» در استان «شانشی» در مرکز چین بازدید داشته باشد.
دیدار با وزیر علوم و فناوری چین نیز از دیگر برنامه های این سفر اعلام شده که قرار است فردا سه شنبه انجام شود.
آساق**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی
کد N1530574

وبگردی