آفتاب
عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

لازمه تشکیل حکومت دینی رای آگاهانه است

لازمه تشکیل حکومت دینی رای آگاهانه است

مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران گفت: از دیدگاه اسلام برای تشکیل حکومت دینی تنها تعداد آرای عمومی ملاک نیست بلکه این آرا باید آگاهانه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ارسطا روز دوشنبه در دومین نشست 'مرجعیت علمی' در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) مشهد افزود: هنگامی که حضرت امام حسین (ع) از بیعت با یزید خودداری کرد و از مدینه به مکه آمد، مردم کوفه طی نامه های بیشمار از ایشان دعوت کردند که به کوفه بیایند، اما امام حسین (ع)، مسلم بن عقیل را نزد مردم کوفه فرستادند تا مطمئن شود مردم از روی احساسات زود گذر تصمیم نگرفته اند.
وی اظهار کرد: از این واقعه می توان این گونه استنباط کرد که نمی توان به آرای عمومی اکتفا کرد، بلکه باید مطمئن بود که این آرا با علم و آگاهی و بدون تاثیرپذیری هیجانات زود گذر اتخاذ شده است.
وی با بیان اینکه خاستگاه جمهوریت مغرب زمین است نه کشورهای اسلامی، گفت: هنگامی که جمهوریت، تفکیک قوا، آرای عمومی و امثال آن را از کشورهای مغرب زمین می گیریم به معنی این است که در ساختار و چارچوبی عمل می کنیم که متعلق به خودمان نیست.
این استاد دانشگاه به تبیین مصادیق و الزامات مرجعیت علمی پرداخت و افزود: آسیبی که در برخی مباحث کلان وجود دارد، کلی گویی و عدم ارائه شاخص های ملموس است، از این رو مرجعیت علمی باید از ورود به مباحث کلی پرهیز کند.
وی اظهار کرد: در شرایط فعلی دو شیوه برای مواجهه با دستاوردهای علمی کشورهای دیگر وجود دارد، نخست اینکه دستاوردهای علمی کشورهای غیر اسلامی را به زبان فارسی ترجمه و در دانشگاه ها تدریس کرد و در روش دوم، مطالبی را که از دیگران دریافت می شود در زمینه هایی که با مباحث دینی ارتباط دارد، عرضه نمود.
استادیار گروه حقوق دانشگاه تهران گفت: بر اساس این شیوه ما همواره در زمین دیگران بازی می کنیم و مفاهیم را بر اساس ساختارهایی که دیگران به ما ارائه داده اند درک می کنیم لذا با این شیوه نمی توان در مرجعیت علمی نظام سازی کرد.
وی افزود: خداوند متعال که خالق کل هستی است، با ارزش ترین دستاوردهای مورد نیاز بشر را در قالب برترین کتاب آسمانی به خاتم پیامبران (ص) نازل کرده که متاسفانه استفاده کامل از آن نمی کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از لوازم و اقتضائات مرجعیت علمی، مراجعه و بازخوانی قرآن کریم است، اظهار کرد: این روش از دیگر راه های مواجهه با دستاوردهای علمی کشورهای غیر اسلامی است و با این روش می توانیم نظام علمی را خودمان بسازیم و در زمین خود بازی کنیم.
وی ادامه داد: این روش توسط کسانی که در علوم روز تخصص دارند و در فهم قرآن هم متخصص هستند، اجرا می شود.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
کد N1530547

وبگردی