آفتاب

رها سازی مرغابی شانه بسر در سواحل زرینه رود

رها سازی مرغابی شانه بسر در سواحل زرینه رود

مهاباد- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میاندوآب گفت که یک قطعه مرغابی شانه بسر (کشیم) آسیب دیده، توسط دوستداران محیط زیست تحویل این اداره و در سواحل زرینه رود زیستگاه پرنده رهاسازی شد.

اکبر محمدیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پرنده که به دلایل نامشخصی دچار ضعف شده بود، به مدت 2 روز در این اداره نگهداری شد.
وی اظهار کرد: بعد از حصول اطمینان از سالم بودن وضعیت جسمانی پرنده کشیم و مشاهده نشدن هر گونه زخم یا علائم بیماری در سواحل زرینه رود به طبیعت بازگردانده شد.
وی بیان کرد: با توجه به موقعیت شهرستان میاندوآب و وجود رودخانه های زرینه رود و سیمینه رود و همچنین مناطق تالابی فراوان هر ساله با سرد شدن هوا پرندگان آبزی و کنار آبزی به سواحل و مناطق آبی این شهرستان کوچ می کنند.
محمدیان گفت: افزایش جمعیت گونه های حیات وحش علاوه بر اینکه می تواند تامین کننده بخشی از نیازهای اهالی بومی منطقه باشد، زمینه مناسبی برای توسعه گردشگری و توسعه پایدار از جمله ایجاد سایت های پرنده نگری نیز ایجاد می کند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب با تقدیر از مشارکت بسیار خوب دوستداران محیط زیست این شهرستان، افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این اداره در این فصل گشت و کنترل های مستمری به منظور جلوگیری از صید غیرمجاز انجام می دهند و مردم نیز ضوابط زیست محیطی را در این ایام رعایت می کنند.
کشیم یا مرغابی شانه بسر گونه ای پرنده از راستهٔ کشیم سانان (Podicipediformes) است که با گسترهٔ فراوانی در سراسر جهان، یافت می شود، اعضای این راسته پرندگانی شیرجه زن هستند که پیرامون آب های شیرین زندگی می کنند.
این راسته تنها یک تیره دارد که کشیمیان (Podicipedidae) نامیده می شود و شامل ۲۲ گونه در ۶ سر رده است و بیشتر از ماهی و حشرات تغذیه می کنند ولی گاه اقدام به خوردن صدف و سخت پوستان نیز می کنند.
شهرستان میاندوآب با بیش از 260 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
3093**خبرنگار : پیمان پاکزاد* انتشار: عباسعلی نقی یان
کد N1530517

وبگردی