آفتاب

حدود 38 هزار هکتار بیابان درگلستان/ اختصاص اعتبار ملی برای احیای آن

حدود 38 هزار هکتار بیابان درگلستان/ اختصاص اعتبار ملی برای احیای آن

گرگان - ایرنا - مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان میزان اراضی بیابانی استان را حدود 38 هزارهکتار پیش بینی کرد و گفت: اداره بیایان برای احیای این عرصه ها فعال شده و از امسال دارای ردیف اعتبار ملی خواهد شد.

به گزارش ایرنا از مدتها قبل مشکل بیابانی شدن اراضی شمالی استان سرسبز گلستان با توجه به خشکسال های چند سال اخیر و نیز آسیب ریزگردهای بیابان های مناطق مرزی کشور همسایه مطرح شده است.
ابوطالب قزلسفلو روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران خبرگزاری های استان، اظهارکرد: برای احیای اراضی بیابانی استان ،اداره بیابان در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری از دو سال قبل با تصویب کمیته فنی سازمان مرکزی و از محل اعتبارات استانی فعال شده است.
به گفته وی؛ بارش اندک در برخی مناطق گلستان و وجود اراضی شور در شمال استان ؛ تشکیل اداره بیابان و تلاش برای احیای سریعتر این عرصه ها را ضروری کرده بود.
وی همچنین افزود که برای بررسی سطح بیابان های استان مشاور جذب شده است و این طرح هم اینک در مرحله مطالعات قرار دارد.

*گلستان دارای 600 میلیارد ریال طرح آبخیزداری آماده اجرا
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اعلام کرد که استان هم اینک 600 میلیارد ریال طرح آبخیزداری آماده اجرا دارد.
وی افزود: وسعت حوزه های آبخیز گلستان 900 هزار هکتار است و مطالعات روی این بخش پایان یافته که در سطح 400 هزار هکتار کار اجرایی آبخیزداری نیز انجام شده است.
وی گفت: امسال این اداره کل برای اجرای طرح های آبخیزداری در استان حدود 130 میلیارد ریال اعتبار مصوب دارد.
قزلسفلو ، آبخیزداری را کاری ماندگار دانست و افزود: با این اقدام خسارت های ناشی از سیل در آینده مدیریت خواهد شد.
به گفته وی؛ نمونه بارز آن را می توان در کاستن از هزینه جابجایی روستای تیل آباد شهرستان آزادشهر با اجرای طرح آابخیزداری (پخش سیلاب در دو نقطه روستا) با هزینه کرد هشت میلیارد ریال یا در منطقه غازمحله کردکوی و پیشگیری از خسارت سیل به این شهر مشاهده کرد.
وی همچنین به اجرای طرح پیشگیری از سیل گلستان که دارای مصوبه است، اشاره کرد و افزود: این طرح به دنبال سیل سال های 80 و 81 و خسارت سنگین آن مصوب شد و قرار بود در مدت 12 سال با یکهزار و 830 میلیارد ریال اعتبار اجرایی شود.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان اضافه کرد: این در حالی است که تاکنون 35 درصد از اعتبار مصوب، جذب و هزینه شده است.
وی با اشاره به این که مسئولان مرتبط با این حوزه در استان به شتاب در اجرای طرح های آبخیزداری اذعان دارند، گفت: باید بیش از گذشته برای اجرای طرح های آبخیزداری استان توجه ویژه در تخصیص اعتبار انجام گیرد.

* مطالعه آمایش گلستان در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در برنامه ششم توسعه
قزلسفلو گفت: مطالعات آمایش در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان که در برنامه ششم توسعه و از سال 96 عملیاتی می شود، انجام شده است.
وی افزود: این طرح با همکاری استادان دانشگاه منابع طبیعی گرگان و مشارکت دستگاه های اجرایی استان تهیه و چالش های مهم گلستان در این مطالعه بیابان زایی، خشکسالی، فرسایش خاک، افت سفره های زیرزمینی و آتش سوزی معرفی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه استان انتظار می رود که با جامع نگری و همکاری دستگاه های اجرایی مسئول و وظیفه مند، برای مشارکت تشکل ها و بهره برداران در عرصه منابع طبیعی و تعدیل خسارت ها یا مقابله با تهدیدها، تمهیدهای لازم اندیشیده شود.
وی افزود: با توجه به این که محور توسعه استان در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی و گردشگری است، انتظار می رود که سرمایه گذاری در حوزه منابع طبیعی به صورت ویژه دیده شود.

* اجرای دو طرح آبخیزداری و بیابان زایی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
قزلسفلو گفت: دو طرح 'آبخیزداری و آبخوانداری' و 'مقابله با بیابان زایی و کنترل کانون های ریزگرد' در قالب اقتصاد مقاومتی در استان اجرا می شود.
به گفته وی؛ برای این طرح ها به مدت یکسال اجرا می شود و از محل اعتبارات ملی و استانی در مجموع 131 میلیارد ریال مصوب شده است.
وی ادامه داد: اجرای طرح مقابله با بیابان زایی در شمال استان و در قالب طرح ترسیب کربن پیگیری می شود و اکنون مقدمات غرس 600 هزار اصله نهال مرتعی در چهار نقطه استان شامل گنبدکاووس، آق قلا، مراوه تپه و تیل آباد آزادشهر فراهم و این نهال ها تولید و آماده انتقال به مراتع است.
به گزارش ایرنا گلستان با افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع وسعت واقع در شمال کشور دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب و معتدل تا نیمه خشک و خشک است، میانگین بارندگی مناطق مختلف این خطه از کشور بین 150 تا 850 میلیمتر متغیر بوده و عرصه های منابع طبیعی آن را کوهستان های مرتفع، دشت های هموار، مناطق پست و شوره زار، دریا و بیابان تشکیل می دهد.
گلستان دارای 452 هزار هکتار جنگل، 862هزار هکتار مرتع، 20 هزار هکتار اراضی ساحلی، 62 هزار هکتار اراضی مستحدث و اراضی موات است.
در این استان مرزی یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت در 30 نقطه شهری و حدود یکهزار و 100روستا ساکن بوده و بیشتر از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند.
گلستان با کشور ترکمنستان ، دریای خزر و استانهای مازندران ، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
6204/1648
خبرنگار : علی اصغر تیموریان ** انتشار : پری سالارنیا
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا گلستان» دنبال کنید. irnagorgan@
کد N1530430

وبگردی