آفتاب
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش :

شوراهای دانش آموزی بازوی مدیریت مدرسه هستند

شوراهای دانش آموزی بازوی مدیریت مدرسه هستند

تهران-ایرنا-معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش شوراهای دانش آموزی را بازوی مدیریت مدرسه دانست و گفت: این شوراها، انتخاب مشورتی برای کمک به اداره مدرسه در نهاد تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا کفاش روز دوشنبه در آیین نمادین نوزدهمین دوره انتخابات شورای دانش آموزی در دبیرستان پسرانه خیرساز نمونه دولتی حاج عبدالحسین زمانی منطقه19شهر تهران افزود: امروز انتخابات شورای دانش آموزی در 95 هزار مدرسه کشور برای سال تحصیلی 96-95 برگزار شد.
کفاش با بیان اهمیت تشکیل شوراهای دانش آموزی و تاثیر این شوراها بر رشد شخصیتی دانش آموزان افزود: شوراهای دانش آموزی مصداق اهمیت دادن به قشر نوجوان و جوان و امکان فرصتی برای انجام وظایف و بیان نظرات آنها است.
وی جوان باوری را اعتقادی عمیق، اصیل و سازنده دانست و گفت: این رویکرد به جامعه جهت داده و شور و نشاط ایجاد خواهد کرد که لازمه آموزش و پرورش امروز ماست.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امام خمینی(ره) نمونه ای از جوان باوری بودند، اظهار کرد: در زمان ایشان، فرمانده ای 20ساله توانست باعث موفقیت در دوران دفاع مقدس شود و همچنین در زمان امام خمینی(ره) بسیج نوجوان و جوان در جهاد سازندگی باعث تداوم و حفظ انقلاب در مقاطع مختلف شد و امروز نیز ندای ایشان باید در گوش و جان معلمان و مسئولان باشد که اگر به آن توجه کنیم، تغییر و دگرگونی در جامعه ایجاد خواهد شد.
کفاش با اشاره به اینکه شورای دانش آموزی حرکت مقطعی، سطحی و صوری نیست، افزود: تشکیل این شوراها، جریان جوان باوری و مشارکت عمومی در سطح جامعه و در اداره امور مدرسه است که اگر به باور قلبی تبدیل شود می تواند ضمن ایجاد پویایی در آموزش و پرورش، مشکلات سیستم آموزش و پرورش را به مرور حل کند.
وی همچنین با اشاره به سخن یکی از بزرگان مبنی بر اینکه تشکیل شوراهای دانش آموزی نماد مردم سالاری دینی است اظهار کرد: دانش آموزان با حضور گسترده خود در انتخابات شورای دانش آموزی می توانند نمایندگان خود را انتخاب کنند که این موضوع تمرینی برای آینده است که مسئولیت ها را به خوبی در میان افراد توزیع کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مسئولیت پذیری، صبوربودن، مغرورنبودن را از جمله ویژگی های افراد منتخب و شایسته در انتخابات شورای دانش آموزی برشمرد و گفت: این افراد می توانند خوب سخن بگویند و سخن خوب بگویند، سرنوشت مدرسه و جامعه برای آنان اهمیت داشته و می توانند از حق خود و دیگران دفاع کنند.
کفاش با توصیه به انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان به رعایت اصول اخلاق توسط در انتخابات شورای دانش آموزی افزود: انتخاب شوندگان در جریان انتخابات باید ضمن بیان توانایی های واقعی خود، از دروغ گفتن پرهیز کنند، قول های نشدنی ندهند و به رقیبان خود بی احترامی نکنند و پس از اعلام نتایج رقیبان به برگزیدگان تبریک گفته و رقابت انتخاباتی را به رفاقت انتخاباتی تبدیل کنند.
وی با اشاره به جایگاه شورای دانش آموزی گفت: این شورا نهاد مشورتی و مشارکت کننده در اداره مدرسه است و دانش آموزان می توانند طرح و برنامه های خود را در زمینه های بهداشت، نظافت، زیباسازی مدرسه و کلاس درس، برای اداره بهتر مدرسه ارائه کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش ارایه طرح و برنامه هایی برای مناسبت های فرهنگی، مذهبی، جلب مشارکت های سازمان ها در راستای رشد آموزش و پرورش را از دیگر فعالیت های شورای دانش آموزی عنوان کرد.
وی شورای دانش آموزی را شورایی فراتشکلی دانست و گفت: این شورا ارتباط میان تشکل های دانش آموزی از جمله بسیج دانش آموزی، سازمان دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان و تشکل دانش آموزی هلال احمر را فراهم می کند و شورای دانش آموزی نقش ساماندهی، مدیریت و هم افزایی و تقسیم مسئولیت ها در بین این تشکل ها را برعهده دارد.
آیین نمادین نوزدهمین دوره انتخابات شورای دانش آموزی با حضور حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مهدی علی اکبرزاده مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش در دبیرستان پسرانه خیرساز نمونه دولتی حاج عبدالحسین زمانی منطقه19شهر تهران برگزار شد.
به گزارش ایرنا، داوطلب شدن دانش آموزان 10 روز قبل از انتخابات، تبلیغات داوطلب در مدرسه، برگزاری انتخابات، اعلام نتایج، تشکیل شورا و انجمن های مربوطه فرایند برگزاری انتخابات دانش آموزی مدارس است.
پس از انتخاب اعضای اصلی شورای دانش آموزی، یک نفر از هر مدرسه انتخاب و به شورای منطقه راه می یابد، از شورای دانش آموزی منطقه نیز افرادی انتخاب و به عنوان مشاوران جوان و اعضای شورای دانش آموزی با حضور مدیر منطقه تشکیل جلسه می دهند.
نتیجه نهایی شوراهای دانش آموزی، مجلس دانش آموزی است که این مجلس هر دو سال یکبار با حضور منتخبان شوراهای دانش آموزی تشکیل می شود.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار:معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
کد N1530314

وبگردی