آفتاب

حمایت مالی دولت از ثبت پتنت در برنامه ششم توسعه احیا شود

حمایت مالی دولت از ثبت پتنت در برنامه ششم توسعه احیا شود

تهران- ایرنا- رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به حمایت مالی دولت در قانون برنامه چهارم توسعه، خواستار احیای مجدد این حمایت ها در برنامه ششم توسعه کشور شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر محمدجعفر صدیق روز دوشنبه در افتتاحیه کارگاه منطقه ای مدیریت موثر مالکیت معنوی شرکت های کوچک و متوسط (SME) اظهار کرد: فرآیند تحول اقتصاد کشور به اقتصاد دانش بنیان از حدود یک دهه قبل آغاز شده است و ثبت مالکیت معنوی دانش های فنی، یکی از شاه کلیدها و گذرگاه های اصلی این فرآیند به شمار می آید.
وی دهه های آینده را 'دوران نبرد پتنت ها' توصیف کرد و گفت: در عرصه های اقتصادی، شرکت هایی که پتنت های خوبی نداشته باشند، محکوم به فنا خواهند بود از همین رو کشور ما باید روی ثبت پتنت سرمایه گذاری جدی کند.
صدیق برای نمونه به یکی از شرکت های موفق در حوزه ثبت پتنت مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: این شرکت که با حمایت شرکت ملی گاز تشکیل شده است، در سال های اخیر پتنت های خوبی به ثبت رساند و اکنون که شرکت های خارجی به ایران بازگشته اند، ناچارند برای فعالیت در این حوزه با این شرکت همکاری کنند.
وی حمایت و افزایش ثبت پتنت را از رویکردهای جدی دانشگاه تهران برشمرد و بیان کرد: اکنون عمده تمرکز دانشگاهیان ثبت اختراع و پتنت است تا بتوانند از مزایای بنیاد ملی نخبگان یا تسهیلات سربازی استفاده کنند درحالی که این سرمایه ها می تواند ریشه و مبنای اقتصاد آینده باشد.
عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه تهران، نداشتن کیفیت و اعتبار لازم را از چالش های پتنت های داخلی ذکر کرد و گفت: در مذاکراتی که با رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داشتیم، قرار شد با همکاری یکدیگر کیفیت پتنت های داخلی را بالا ببریم تا بتوانیم دانش هایی راکه پتانسیل خوبی برای تبدیل به فناوری دارند، به پتنت تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: هرچند، ثبت پتنت های بین المللی هزینه زیادی دارد اما کشورمان باید در این زمینه نیز سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد زیرا در غیر این صورت، هنگام فعال شدن در اقتصاد جهانی، شرکت ها محدود می شوند و بعضا از بین خواهند رفت.
صدیق هدف از برگزاری کارگاه منطقه ای مدیریت موثر مالکیت معنوی شرکت های کوچک و متوسط را ارتقای آگاهی پارک های علمی و فناوری و شرکت های دانش بنیان در زمینه نقش پتنت ها در توسعه اقتصاد آینده خود عنوان کرد و گفت: علاوه بر تدریس مباحثی مانند نحوه ثبت پتنت و اهمیت آن توسط استادان مطرح بین المللی، چندین نمونه از تجربه شرکت های موفق در حوزه ثبت پتنت از کشورهای ایران، ترکیه و اروپایی در این کارگاه سه روزه ارائه خواهد شد.
این کارگاه آموزشی بین المللی به همت سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) و مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تدارک یافته است و تا پنجم آبان ماه به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ادامه خواهد داشت.
علمی**1055**1834
خبرنگار: زینب کارگر ** انتشاردهنده: ناهید شفیعی
کد N1530015

وبگردی