آفتاب

تغییر وزرا یک حرکت درون گفتمانی است - محمود رئیسی*

تغییر وزرا یک حرکت درون گفتمانی است - محمود رئیسی*

نامه رئیس جمهوری در خصوص پذیرش استعفای سه وزیرنشان داد که دولت برای تحکم بخشی به گفتمان اعتدال همیشه یک گام از منتقدان یا مخالفان خود جلوتر است از این رو تغییر وزرا نه یک مناقشه سیاسی بلکه یک حرکت درون گفتمانی است که دولت برای تحقق آن خواسته و مطالبه عمومی را در نظر گرفت.

ترمیم کابینه حق هر دولتی است و نگاه غیر گفتمانی به تغییرات کابینه از سوی منتقدان در این زمان کمی تامل برانگیز است.
رییس جمهوری در پاسخ به نامه استعفای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن پذیرش استعفا و قدردانی از خدمات وی نوشت: علیرغم این واقعیت که اختیارات و امکانات آن وزارتخانه در حوزه فرهنگ تناسبی با مسئولیت و توقعات جامعه از آن ندارد، لیکن حرکت سه سال اخیر آن در مسیر درست گسترش آگاهی مردم، ایجاد فضای احساس امنیت و آزادی برای اهل فرهنگ، و شکوفایی خلاقیت ها در تبیین ارزش های اسلامی- ایرانی بوده است.
رئیس جمهوری تاکید دارد که دولت با قوتِ تمام و با سرعتی بیشتر در این مسیر حرکت خواهد کرد.
حسن روحانی در خطاب به وزیر آموزش و پرورش نیز ترمیم کابینه در حوزه فرهنگی و اجتماعی را برای تحقق اهداف بلند نظام اسلامی و خدمت شایسته تر به مردم با توانی بیشتر و سرعتی افزون تر در همین مسیر عنوان کرده است.
مهمترین کلید واژه که در ترمیم کابینه دولت یازدهم با پذیرش استعفای سه وزیر که وزارتخانه های آنها با فراوانی جامعه هدف و اثرگذار همراه است، نشان داد که دولت یازدهم پیش از هر چیزی به امید بخشی به جامعه می اندیشد چه این که این تغییرات لازمه بهره گیری از ایده های جدید مدیریتی در یک محدوده گفتمان محوری است.
رئیس جمهوری در حالی استعفای سه وزیر فرهنگی و اجتماعی را پذیرفت که مجلس شورای اسلامی در دوره دهم کمترین چالش را با دولت دارد، اما حسن روحانی و دولت یازدهم بنا به وعده ای که به مردم داده بودند تصمیم گرفتن برای تحقق گفتمان اعتدال که بر پایه های امید استوار شده است، خواسته عمومی را اجرایی کنند.
گفتمان اجتماعی فرهنگی دولت مبتنی بر اعتدال است و دولت بر این عهد خود با مردم پایبند است چرا که تخطی از گفتمان اعتدال عدول از رای مردم است.
منتقدان همراه دولت بر این عقیده اند که در فضای فرهنگی و اجتماعی، همچنان مسیر دولت های گذشته دنبال می شود و منتقدان غیر همراه نیز به شدت دولت را به دلیل برگزاری برخی از برنامه های عمومی از جمله کنسرت ها مورد نقد قرار می دادند.
دولت در این فضا با صعه صدر و تاکید بر خرد جمعی، هم نسبت منتقدان همراه( ولی غیرگفتمانی) و هم مخالفان یا منتقدان غیر همراه، موضع شفاف گرفته است و اعلام می کند در فضای فرهنگی و اجتماعی به قانون تمکین می کند.
از این رو ترمیم کابینه با وجود نقدهای تند مخالفان دولت یازدهم،به منزله یک موازنه برای گردش قدرت نیست بلکه پاسخ به یک مطالبه گفتمانی عمومی بوده است و برخی از ورزشکاران یا معلمان یا هنرمندان نسبت به تغییر وزرای کابینه بارها در صفحات اجتماعی یا گفت و گوهای خود این تغییر را از رئیس جمهوری و هیات دولت مطالبه کرده بودند.
برخی از منتقدان یا مخالفان برنامه های دولت بر این عقیده اند که چرا دولت نسبت به حوزه های اقتصادی دست به تغییر نزده است در حالی که تغییر یک وزیر اقتصادی بدون پشتوانه و آماده سازی فضا، به حوزه های اقتصادی از جمله بازار بورس یا سرمایه گذاری شوک وارد می کند.
از سوی دیگر تحقق وعده های اقتصادی دولت در امر کاهش تورم و سرمایه گذاری نشان از رضایت کابینه از بخش اقتصادی دولت یازدهم است.
دولت یازدهم خود را دولت مردم می داند و از این رو خدمات و دستاوردهای این دولت برای مردم است و ناکامی ها و کاستی ها نیز متعلق به خود دولت است و برنامه های دولت یازدهم براساس واقعیت های موجود و عقلانیت و خرد جمعی است.
مبانی اندیشه فرهنگی دولت یازدهم بر چند اصل استوار است که دولت بر آن وفادار مانده است و یکی از این مبانی، تعامل با اصحاب فکر، اندیشه، فرهنگ و هنر و رسانه است.
کارشناسان علوم سیاسی بر این باورند که موج آشتی گرایانه نهادهای مدنی با دولت در این دوره اتفاق افتاده است و این دولت نهادهای مدنی را سرمایه بزرگی برای خود می داند .
دولت معتقد است فرهنگ و هنر و ورزش، پر کردن اوقات فراغت نیست بلکه یک مصرف فرهنگی است و جامعه ای در مسیر توسعه قرار می گیرد که انسان های آن با نشاط باشند از این رو به نشاط اجتماعی به عنوان یک تولید فرهنگی می نگرد و برای تحقق این وعده از تمامی ظرفیت خود حتی تغییر وزرا نیز استفاده می کند.
در این فضا، کشور نیازمند گشایش های جدیدی برای جوانان است تا بتوان آنها را از فضاهای آسیب پذیر و پر خطر دور کرد و این فضاها می تواند موسیقی، شعر، ورزش، کتاب و تولید مصرف فرهنگی باشد به همین دلیل دولت یازدهم بر اساس یک گفتمان اعلام شده به دنبال تحقق نشاط اجتماعی است.
از این رو تغییر وزرا نه یک مناقشه سیاسی بلکه یک حرکت دورن گفتمانی است که برای تحقق آن دولت خواسته و مطالبه عمومی را در نظر گرفته است.
*خبرنگار ایرنا در شهرکرد
2097/1042
**خبرنگار: محمود رئیسی** انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد
کد N1529977

وبگردی