آفتاب

ضرورت سامان مهمانسراها در آستارا - عیسی پاشاپور*

ضرورت سامان مهمانسراها در آستارا - عیسی پاشاپور*

شهرستان مرزی بندر آستارا در استان گیلان با تردد بیش از 800 هزارمسافر داخلی و خارجی در سال به عنوان یکی از 20 شهر گردشگرپذیر کشور محسوب می شود و به تناسب افزایش مراکز اقامتی، ساماندهی آنها نیز ضرورت دارد.

از هر سوی محور مواصلاتی اردبیل - رشت به آستارای زیبا وارد بشوید، نوجوانان، جوانان و مردان متعددی را در مبادی ورودی این شهر مشاهده می کنید که با دست نوشته هایی نظیر ( ویلا، سوئیت، آپارتمان، اتاق خالی، خانه ویلایی، منزل ساحلی و...) از مسافران استقبال می کنند و یافتن میهمان و گردشگر برای چند روز اقامت، کار روزانه آنها شده است.
بر اساس آمارهای رسمی از هر هشت شغل ایجاد شده در جهان، یک مورد در حوزه گردشگری است و رونق اقتصادی بسیاری از شهرها و کشورها با آمار گردشگران و میزان ماندگاری آنها ارتباط مستقیم دارد و شهرستان آستارا نیز از این قاعده مستثنا نیست و در دنیای معاصر که بیکاری جوانان بر دوش خانواده ها سنگینی می کند، اختصاص طبقه یا بخشی از خانه برای اقامت موقت مسافران و گردشگران، به منبع درآمدی در آستارا تبدیل شده است.
یک مرکز اقامتی بر اساس تعریف علمی و از منظر گردشگری باید علاوه بر موقعیت جغرافیایی از معیارها و استانداردهای لازم در زیرساخت، استحکام، امنیت، بهداشت و حتی فرهنگ برخوردار باشد و بدیهی است دست نوشته (اتاق کرایه ای مجاز) که توسط یک نوجوان در مقابل چشم های مسافران تکان داده می شود، نمی تواند تضمین کننده همه شاخص ها و مولفه های تعریف شده یک مرکز اقامتی باشد.
تعدد صاحبان اتاق های خالی و کرایه ای در بدو ورود به آستارا یا شهرهای گردشگری دیگر، مسافران را در انتخاب محل اقامت به خصوص در بار نخست سفر، دچار مشکل می کند و اختلاف طبیعی سطح توقع یا سلیقه گردشگران با اتاق ها و اقامتگاه های کرایه ای، در کامیابی یا ناکامی از چند روز اقامت در شهرستانی خوش منظره تاثیرگذار است و چه بسا برآورده نشدن یک خواسته قانونی، نظر یک مسافر یا خانواده ای را برای سفر مجدد به آن شهرستان تغییر دهد.
از اینرو ساماندهی اتاق ها، خانه ها، خوابگاه ها و سوئیت های استیجاری در آستارا ضرورت دارد و باید همانگونه که مشخصات هتل های این شهرستان به همراه برنامه آنها در سامانه اینترنتی در دسترس عموم قرار گرفته است، باید سامان اقامتگاه های کوچک و ارزان قیمت نیز مورد توجه قرار گیرد و ارایه سرویس و خدمات آنها در قالب ساز و کار تعریف شده از سوی دستگاه های اداری صنعت معدن تجارت، استاندارد، اتاق اصناف، بهداشت و درمان و نیروی انتظامی کنترل و نظارت شود.
ضابطه مند نبودن اتاق ها و منزل های کرایه ای می تواند آسیب های دوسویه جبران ناپذیری را به مسافر و شهرستان آستارا وارد کند و اگر ظرفیت گردشگری این شهرستان و دورنمای باارزش آن به بهای چند روز اقامت مسافران به هر کیفیت ممکن معامله شود و امکانات و تجهیزات مراکزاقامتی با رشد قارچ گونه آنها تناسب نداشته باشد، علاوه بر افول رونق گردشگری، ارزش اقتصادی این صنعت مدرن نیز تنزل پیدا خواهد کرد و دود برخاسته از یک یا چند نقطه بر چشم همه ساکنان این شهرستان خواهد رفت.
می توان بر اساس یک شیوه نامه جامع ساماندهی مراکز اقامتی خصوصی به دریافت نقشه، بررسی موقعیت و فضای داخلی و امکانات اقامتگاه ها اقدام کرد تا صدور پروانه فعالیت آنها از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به احراز شرایط کلی و جزئی مدون منوط باشد و ضمن مجاب ساختن واحدهای ناقص و دارای کمبود به تقویت و تجهیز، واحدهای اقامتی مورد قبول و تایید شده، در دفاتر خدمات مسافرتی در مبادی ورودی شهر معرفی شوند.
همچنین می توان با تصویب تسهیلات توسعه، تجهیز و ضابطه مند کردن مراکز اقامتی ضمن پشتیبانی از شغل و درآمد ایجاد شده برای صاحبان آنها، با ایجاد رقابت سالم در میان آنان، بر کیفیت و سطح خدمات ارایه شده و قیمت اجاره خانه ها و مهمانسراهای خصوصی نظارت کرد.
بی شک ایجاد نظام یکپارچه مدیریت خانه ها، اتاق ها و سوئیت های استیجاری در آستارا علاوه بر مزیت های یادشده، از منظر فرهنگی نیز پیشینه تاریخی و مدنیت قابل توجه این شهرستان را معرفی خواهد کرد و در استقبال از میهمانان خارجی نیز از فرهنگ ها، الگوها و رفتارهای وارداتی متاثر نخواهد بود.
* مسئول دفتر ایرنا در شهرستان آستارا
7124/1042
خبرنگار: عیسی پاشاپور ** انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد
کد N1529891

وبگردی