آفتاب
مدیرکل امور اراضی استان قزوین:

احداث ایستگاه میانی زباله در اراضی کشاورزی قزوین غیرقانونی است

احداث ایستگاه میانی زباله در اراضی کشاورزی قزوین غیرقانونی است

قزوین- مدیرکل امور اراضی استان قزوین گفت: تغییر کاربری اراضی ۱۴ هکتاری کشاورزی در پلاک« سیمی تریلر» در جاده بویین زهرا برای احداث ایستگاه میانی زباله غیرقانونی است و آلودگی زیست محیطی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا افلاطونی در جلسه با تشکل های مردم نهاد دوستدار محیط زیست و باغداران قزوین که روز یکشنبه در محل سازمان امور اراضی استان قزوین برگزار شد گفت: باغستان به عنوان یک میراث هزاران ساله نعمتی ارزشمند است که باید با همه توان از آن صیانت کنیم.

وی افزود: اگر بتوانیم وضعیت کشاورزی و اراضی قابل کشت خود را حفظ کنیم کار بزرگی شده است و در این مسیر باید از همه تشکل های مردمی بخوبی استفاده کنیم.

مدیرکل امور اراضی استان قزوین تصریح کرد: از مجموع ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشور حدود ۲۳ میلیون هکتار معادل ۱۵ درصد قابل کشت است و بقیه آن کویر و بیایان است لذا باید از همین مقدار بشدت حفاظت کنیم و با تغییر کاربری از این نعمت خدادادی محروم نشویم.

افلاطونی یادآورشد: در استان قزوین میزان اراضی بیابانی از ۱۰ هزار هکتار به ۱۰۰ هزار هکتار در سالهای اخیر رسیده است و اگر تدبیر نکنیم در آینده با دشتی خشک و بیابانی روبرو خواهیم شد.

وی گفت: سرانه اراضی کشاورزی برای هر ایرانی ۲۴ صدم هکتار است و این میزان دراروپا ۶۴ صدم و سه برابر کشورمان است و چالش های بزرگی در این مسیر داریم که اگر غفلت کنیم آسیب می بینیم.

افلاطونی یادآورشد: متاسفانه زمین در کشور ما متولی واحدی ندارد و دراین عرصه متولیان متعددی مدیریت می کنند به همین دلیل برنامه ریزی مدونی نداریم.

احداث ایستگاه میانی در زمین های کشاورزی مشکل ساز است

وی اضافه کرد: اخیرا موضوع ایجاد ایستگاه میانی انتقال زباله در زمینی به وسعت ۱۴ هکتار در پلاک «سیمی تریلر» مطرح شده که باغداران با آن شدیدا مخالفند و باور دارند که باغستان را تخریب کرده و پیامدهای زیست محیطی زیادی هم دارد و ما نیز با تغییر کاربری آن مخالفیم.

افلاطونی گفت: در شرایطی که دو کیلومتر پایین تر از این زمین می توانیم زمنیهای ملی را در اختیار مجریان طرح قرار دهیم معلوم نیست شهرداری چه اصراری برای از بین بردن زمینهای کشاورزی دارد.

وی بیان کرد: بر اساس قانون تغییر کاربری هر گونه ساخت و ساز در خارج از محدوده شهری و شهرک ها ممنوع است و باید از کمیسیون تبصره یک ماده یک مجوز بگیرد در غیر این صورت اجازه ساخت ندارد.

مدیرکل امور اراضی استان قزوین یادآورشد: زمینهای کشاورزی پلاک «سیمی تریلر» از نوع درجه یک کشاورزی است و از نظر قانونی تغییر کاربری آن اشکال دارد و چون در محدوده باغستان قرار دارد شیرابه های ناشی از پسماند برای باغستان و محیط زیست پیامدهای زیادی دارد و باغداران نیز شدیدا با آن مخالفند.  

آمایش سرزمین جدی گرفته شود

وی اضافه کرد: آمایش سرزمین در سال ۴۹ مطرح شد و در برنامه اول تا پنجم مورد تاکید قرار گرفت ودراستان قزوین هم شش جلد کتاب نوشته شده ولی هیچ محدودیتی برای ایجاد صنعت دیده نشده و شما می توانید واحد پتروشیمی را در هر ناحیه حتی باغستان ایجاد کنید و یا کارخانه فولاد بسازید.

افلاطونی اظهارداشت: وقتی قانون قطب کشاورزی بودن در قزوین تعریف شد ۱۰ دشت شناسایی شدند و در سال ۵۴ محدودیت هایی برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی تصویب شد تا هر واحدی در هر زمین مستعدی ساخته نشود و حتی نوع کشت مشخص بود و با کشت یکپارچه نوع مبارزه با آفات، جنس خاک، آبیاری و میزان کشت معلوم بود.

مدیرکل امور اراضی استان قزوین اضافه کرد: امروز با تعطیل شدن سازمان عمران دشت قزوین مدیریت واحد در این دشت از بین رفته و تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی احیاء این سازمان و اعمال مدیریت منطقی در دشت است.

وی گفت: آمایش سرزمین هیچ محدودیتی ندارد و بانگاه کارشناسی تهیه نشده در حالی که یکی از بنیادی ترین کارها، آمایش سرزمین است که پشتوانه کارشناسی دارد.

افلاطونی بیان کرد: می پذیریم که باید توسعه شهری اتفاق بیفتد و ما نیز به نیازهای جدید پاسخ مناسب دهیم به همین دلیل برای ساخت شهرک مهرگان، واحدهای صنعتی مانند آپادانا سرام دهها هکتار زمین اختصاص دادیم اما می توانستیم این شهرک را در جایی دیگر بسازیم و بافت فرسوده را احیا کنیم.

وی تصریح کرد: موافق توسعه متوازن با استفاده بهینه از زمین هستیم اما امروز ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی داریم که مساحت آنها معادل کشور هلند است اما ایا باز هم باید برای ایجاد شهرک صنعتی تغییر کاربری داشته باشیم.

وی اضافه کرد: باید بررسی کنیم چند درصد موافقت های اصولی به بهره برداری رسیده و چند واحد به افراد واقعی برای سرمایه گذاری داده شده و چه تعداد واحد تعطیلی شده داریم و باز هم واحد جدید در شهرکها احداث می کنیم.

وی گفت: نقص قوانین در موضوع زمین دیده می شود و متاسفانه قوانین به گونه ای است که انگیزه تغییر کاربری ایجاد می کند و مالک وقتی زمین زراعی در منطقه مرغوب اجرای طرحی قرار گرفت انگیزه نگهداری آن را ندارد و برای رسیدن به ارزش افزوده بیشتر نسبت به تغییر کاربری اقدام می کند در حالی که دولت باید این ارزش را تامین کرده و اجازه ندهد تا کشاورزان و باغداران زمین خود را تبدیل به مسکونی و تجاری و یا طرح دیگر کنند.

افلاطونی اظهارداشت: گسترش روزافزون شهری از دیگر مشکلات است و توسعه ناموزون شهری اشتباه بوده و اگر امروز نیز ساماندهی کارها بموقع صورت نگیرد دچار چالش می شویم.

در این جلسه کاکاوند و محمودی از باغداران باسابقه قزوین ضمن مخالفت شدید با ایجاد ایستگاه میانی زباله در زمینهای کشاورزی از مدیرکل امور اراضی استان خواستند در این زمینه برخورد قانونی کنند.
 

کد N1529204

وبگردی