آفتاب
یک مدرس دانشگاه:

خشن‌ترین صحنه‌های عزاداری در رسانه های غربی انعکاس می یابد

خشن‌ترین صحنه‌های عزاداری در رسانه های غربی انعکاس می یابد

خرم نژاد با اشاره به انتخاب گزینشی رسانه‌های غربی از مراسم عزاداری محرم در کشورهای اسلامی گفت: برخی از مستندها با صحنه‌های دلخراش قمه‌ زنی آغاز می‌شود و این برای مخاطب غربی آشناست.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «شعبده شوم» با موضوع (بازنمایی محرم و مراسم عزاداری در رسانه‌های مسیحی تبشیری) با حضور ابراهیم خرم‌نژاد، مدرس دانشگاه روانه آنتن شبکه رادیو «گفت وگو» شد.

ابراهیم خرم‌نژاد، مدرس دانشگاه گفت: چه نگاه پشت پرده‌ای در طراحی پیام رسانه‌ای که منجر به این خروجی می‌شود قرار دارد؟ اولا هیچ پیام رسانه‌ای وجود ندارد که طراحی برای آن انجام نشده باشد. منطقی نیست که هزینه کنیم در حالی که برنامه‌ای برای آن نداشته باشیم.

وی افزود: برنامه‌ای که در ماهواره در رابطه با بازنمایی محرم و عزاداری در رسانه‌های مسیحی تبشیری ساخته و تولید می‌شود برای هدفی تولید شده و حداقل هدف آن انتقال مفهوم است. بنابراین فردی که کارش طراحی پیام رسانه‌ای است فکر می‌کند که چگونه برنامه ای بسازد که با آن هدف و پیامش را منتقل کند و بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطب از لحاظ رفتار و عقاید داشته باشد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: رسانه‌های غربی برای یک مخاب خاص، برنامه هماهنگ، ایجاد می‌کنند در حالی که ما تازه داریم این کار را یاد می‌گیریم. چرا ما منوپل‌های رسانه‌ای داریم؟ چرا رسانه‌های متعددی داریم که به لحاظ مدیریت، ساختار و همه چیز جدا هستند اما وقتی نگاه می‌کنید، می‌بینید ساختار محتوایی آنها به صورت هماهنگ با چند رسانه دیگر عمل می‌کند؟ برای آنکه آن رسانه می‌داند که اگر بخواهد نفوذ داشته باشد یا به اهداف مادی خود برسد و کاری با فرهنگ هم نداشته باشد باید مخاطب خود را حفظ کند و با گروه شدن می‌تواند این کار را انجام دهد.

خرم‌نژاد اظهار کرد: زمانی که تکرار یک شبهه یا مفهوم اتفاق می‌افتد، فرآیندی به نام بدیهه‌سازی به وجود می‌آید. خطوطی که این رسانه‌ها دنبال می‌کنند و شبهه‌هایی که در هر دوره برای مخاطبان مختلف‌شان فرق می‌کند.

وی افزود: گاهی تصاویری کلی از قومیت‌ها، در مقیاس بزرگ‌تر از ایرانی‌ها و مسلمانان و شیعیان در ذهن مسیحیان می‌نشیند چون به شکل یک مفهوم بدیهی است و چون برای آن استدلالی وجود ندارد نمی‌توان به راحتی آن را در ذهن افراد تغییر داد. تنها ابزاری که می‌تواند آنرا تغییر یا به آن شکل دهد، رسانه‌ها هستند. این استدلال اولیه محل مواجهه مخاطب با اسلام می‌شود.

این مدرس دانشگاه درباره نوع نگاه رسانه‌های غربی به مخاطبان بیان کرد: این رسانه‌ها با نمایش صحنه‌های گزینش شده ازعزاداری‌ها مخاطب را به سوی هدف خود سوق می‌دهند. در برخی از مستندهایی که به چند زبان ساخته شده با صحنه‌های دلخراش قمه‌زنی آغاز می‌شود و این برای مخاطب غربی که گوشش از خشونت اسلام پر است، آشناست. زیرا آنها اسلام را با داعش می‌شناسند. اگرچه برخی از عزاداری‌ها در پاکستان یا کربلا با برخی صحنه‌های خشن همراه است اما غربی‌ها نیز از تمام صحنه‌های عزاداری بدترین صحنه‌ها را برای نمایش انتخاب می‌کنند.

خرم‌نژاد گفت: محتوای تولید شده درباره عزاداری‌های محرم برای مخاطب ایرانی با مخاطب غربی کاملا متفاوت است. محتوایی که به صورت هوشمندانه طراحی شده است. در این چند سال اخیر به شدت با همزادپنداری با مخاطب تمایل پیدا کردند.

صوت برنامه «شعبده شوم» از طریق سایت رادیو گفت و گو قابل دریافت است.

کد N1528969

وبگردی