آفتاب
عادات اشتباه غذایی در اردبیل اپیدمی شده است

گرفتار به بیماری‌ مهلک با تغذیه ناسالم/آفت غذای فریزری و فست‌فود

گرفتار به بیماری‌ مهلک با تغذیه ناسالم/آفت غذای فریزری و فست‌فود

اردبیل – کارشناسان بهداشت و درمان استان اردبیل گروهی از بیماری‌ها را شناسایی کرده‌اند که در سال‌های اخیر در اردبیل رشد قابل‌توجه دارد. بیماری‌هایی که اغلب با تغذیه ناسالم شکل می‌گیرند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: رژیم غذایی اردبیلی‌ها در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته و مجموعه عواملی که شرح آن خواهد رفت موجب شده است امروز غذا به یکی از عناصر خطرناک ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، کمبود انواع ویتامین، روماتیسم و MS بینجامد.

بطوریکه اگر زمانی در اردبیل سرطان بیماری ناشناخته و مبهمی بود، شیوع قابل‌ملاحظه آن موجب شده نه تنها در اغلب خانواده‌ها یک بیمار سرطانی وجود داشته باشد بلکه سطح ابتلا به آن به اندازه بیماری سرماخوردگی باورپذیر شود.

بررسی میدانی خبرگزاری مهر و مصاحبه با شهروندان نشان می‌دهد برخی مواقع عادات غذاخوردن تنها مؤلفه تأثیرگذار نیست و در واقع تبلیغ و اطلاع‌رسانی و سلامت و امنیت غذایی نیز بی‌تأثیر در ابتلا به بیماری‌ها نبوده است. موضوعی که مسئولیت توجه به تغذیه سالم را از خود فرد به نهادهای ناظر و متولی بهداشت و سلامت غذا تسری می‌دهد.

رژیم غذایی به ظاهر مقبول در اردبیل

انواع نان به استثنای نان‌های صنعتی، پنیر، کره، سرشیر، عسل، تخم‌مرغ و در بین جوان‌ترها انواع خامه و پنیرهای خامه‌ای، کالباس و سوسیس و نان‌های صنعتی رژیم اصلی صبحانه در اردبیل است.

عموماً در ظاهر به غیر از مصرف گروه  غذایی سوسیس و کالباس ایرادی در رژیم غذایی صبحانه مشاهده نمی‌شود.

اما در نگاه دقیق‌تر و ریزبینانه بسیاری از محصولات مصرفی صبحانه با مشکل مواجه است که بخشی به تولید و بخشی به نحوه نگه‌داری مواد غذایی در منازل مرتبط است.

به گفته معاون غذا و داروی علوم پزشکی استان اردبیل نان تولیدی در اردبیل هر چند نیازمند اصلاحاتی است اما متولی مشخصی ندارد.

حجت سید خلیل‌اللهی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: به منظور اصلاح سلامت نان در سال‌های اخیر مصرف جوش‌شیرین و جوهر قند بازرسی و نظارت شده اما هم اینک نیز در عمل‌آوری خمیر نان با ضعف‌هایی مواجه هستیم.

وی افزود: نانوا برای تحویل زودهنگام نان از خمیرمایه بیشتر جهت عمل‌آوری زودتر استفاده می‌کند و این موجب سفت شدن و کاهش کیفیت نان است.

از سویی سلامت محصولات لبنی نیز مورد تائید نیست. بطوریکه در نحوه تولید بازرسی‌ها کافی نبوده و در نحوه نگه‌داری ماده غذایی در منزل نیز ضعف‌هایی مشاهده می‌شود.

برنج، انواع نان و خورشت‌هایی که اغلب با گوشت قرمز پخته می‌شود، انواع آش با حبوبات و انواع غذاهای سرخ‌کردنی جزو رژیم‌های ناهار و شام محسوب می‌شود.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی استان تأکید کرد که مصرف بیش از حد گوشت قرمز، گرایش به کباب کردن غذا روی زغال، مصرف غذاهای فریز شده و بی‌توجهی به مصرف سبزی و میوه در رژیم غذایی روزانه به یکی از موارد تشدید ابتلا به بیماری‌ها تبدیل شده است.

باورهای اشتباه در تغذیه

اردبیلی‌ها نه تنها در نوع رژیم غذایی که گفته می‌شود صحیح نیست تغییرات چندانی ایجاد نمی‌کنند بلکه به زمان مصرف غذا، مقدار مصرف غذا و حتی متناسب‌سازی آن با شرایط جوی و نیاز بدن بی‌توجه هستند.

یکی از شهروندان اردبیلی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: اکثر خورشت‌هایی که در اردبیل طبخ می‌شود گوشت قرمز داشته و بسیار پرچرب است. بطوریکه خورشت کم‌چرب به نوعی ضعف در پخت محسوب می‌شود و متأسفانه غذا با گوشت مرغ و ماهی و به ویژه ماهی به ندرت مورد استفاده است.

[cite]برخی خانواده‌ها حتی زمانی که می‌خواهند غذای خاصی برای شاد کردن فرزندان خود تهیه کنند برای آن ها پیتزا و همبرگر می‌خرندنازنین احمدی تصریح کرد: علاوه بر این اردبیلی‌ها گرایش به مصرف برنج در حداقل یک وعده ناهار یا شام دارند که این نوع تغذیه نیز چاقی به دنبال دارد.

وی معتقد است به عنوان مثال در مصرف مواد غذایی به طبع گرم یا سرد آن توجهی نمی‌شود و تنها بر اساس میل و علاقه غذاها پخته شده به مصرف می‌رسد؛ علاوه بر این مصرف بیش از حد چای در اردبیل به عادت تبدیل شده است.

در ادامه اظهارات این شهروند باید به شیوع غذاهای فریز شده و غذاهای فست فودی نیز اشاره کرد.

شهروند دیگری معتقد است فرهنگ‌سازی صحیحی در مورد غذاهای فست فودی و فریزری صورت نمی‌گیرد.

فهیمه خدادوست به خبرنگار مهر گفت: در اغلب خانواده‌ها اینطور متداول شده که فست فود رژیم غذایی به روز و در واقع مد روز است و متاسفانه فرزندان در خانواده ها پخت یا تهیه چنین غذایی را درخواست می کنند.

وی افزود: برخی خانواده‌ها حتی زمانی که می‌خواهند غذای خاصی برای شاد کردن فرزندان خود تهیه کنند برای آن ها پیتزا و همبرگر می‌خرند.

خدادوست متذکر شد: متأسفانه مصرف فست فود حتی به یکدیگر به عنوان کلاس اجتماعی گفته می‌شود و فردی که مصرف بالای فست فود در رژیم غذایی خود دارد آن را نوعی زندگی تجملی و برخوردار از رفاه معرفی می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر یکی دیگر از باورهای اشتباه تغذیه در اردبیل را غذاهای کبابی عنوان کرد.

فرهاد پورفرضی تصریح کرد: متأسفانه زغالی که ذرات آن بر روی کباب می‌چسبد و می‌ماند و در ادامه مصرف می‌شود در بدن تولید سرطان می‌کند.

این در حالی است که تقریباً در هر خیابان اردبیل حداقل یک مورد کبابی وجود دارد و غذای کبابی یکی از مهم‌ترین و پذیرفته ترین عادات غذایی در اردبیلی‌ها است.

در عین حال نباید از غذاهای فریز شده نیز چشم پوشید که به ویژه در بین نسل جوان به عنوان یک حسن و راحتی در پخت‌وپز قلمداد می‌شود.

افزایش روماتیسم در اردبیل

دستاورد عادت‌های غلط در تغذیه موجب شده بیماری‌های متعددی بروز و ظهور داشته باشد.

بطوریکه بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها به غیر از تصادفات عامل اصلی مرگ‌ومیر در اردبیل است.

[cite]سرطان‌های معده، روده، ریه و پستان در اردبیل شایع است و بررسی‌ها نشان می‌دهد علت اصلی آن مرتبط با غذا استمعاون غذا و داروی علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: سرطان‌های معده، روده، ریه و پستان  در اردبیل شایع است و بررسی‌ها نشان می‌دهد علت اصلی آن مرتبط با غذا است.

سید خلیل‌اللهی افزود: سرطان معده با غذای مانده و کپک و قارچ و غذای حاوی نیترات و کود تشدید می‌شود و به عنوان مثال سرطان پستان نیز بعد از ژنتیک به غذا مرتبط است.

سرطان تنها بخشی از بیماری‌هایی است که در سال‌های گذشته با غذا شکل گرفته باید گفت آمار برخی بیماری‌ها از جمله روماتیسم در اردبیل با افزایش همراه است.

بطوریکه معاون غذا و داروی علوم پزشکی استان دلیل اصلی آن را میزان فنول خون عنوان کرد و افزود: متأسفانه در مواد غذایی که در فریزر و در نگه‌داری ناصحیح تبادلات یونی دارند این مواد تولید می‌شود.

سید خلیل‌اللهی آمار بیماری [span dir='LTR']MS  و کمبود ویتامین دی را نیز رو به افزایش دانست و باز این بیماری را مرتبط با نوع تغذیه عنوان کرد.

انواع بیماری‌ها منجر به هزینه کرد قابل‌توجه در استان برای مهار و کنترل آن می‌شود. بطوریکه افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی، ایجاد واحدهای تحقیق و پژوهش و صرف هزینه برای توسعه امکانات آزمایشگاهی همه و همه به واسطه شیوع بیماری‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

با این وجود عقل سلیم حکم می‌کند به پیشگیری از بیماری بهای بیشتری بدهیم. بطوریکه در کنار عادات اشتباه غذایی فرهنگ‌سازی در خصوص مواد غذایی برتر و مناسب به ندرت از صداوسیما و از سوی متولیان بهداشت و درمان انجام می‌شود.

برنامه‌های جسته‌گریخته نیز قابل قبول نیست. در طی سال‌های اخیر پزشکانی که خود نوع رژیم غذایی را عامل بیماری دانسته‌اند بیشترین مشتریان را از قربانیان رژیم‌های غذایی داشته‌اند.

همچنان که معاون غذا و داروی علوم پزشکی استان تأکید دارد اصلاح شیوه تغذیه و کاهش بیماری در اردبیل عزم عمومی می‌طلبد.

 این تأکیدات در حالی است که همسانی بین عملکرد دستگاه‌ها حداقل دستگاه‌های عضو کارگروه سلامت استان مشاهده نمی‌شود.

بسیاری از مشکلات مواد غذایی تولیدی استان از جمله نان و آب به قوت خود باقی است و غفلت شهروندان نیز به این مشکلات اضافه شده و بیماری‌ها تشدید می‌شود.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی استان معتقد است روند ابتلا به سرطان سیر صعودی وحشتناکی دارد و لازم است اقدام عاجل در این خصوص داشت.

کد N1528954

وبگردی