آفتاب
کاری که باید فرهنگ‌سازی شود؛

بوشهری‌ها پسماندشان را تفکیک نمی‌کنند/ سرمایه‌ای که هدر می‌رود

بوشهری‌ها پسماندشان را تفکیک نمی‌کنند/ سرمایه‌ای که هدر می‌رود

بوشهر - باوجود تاکیدات زیادی که در مورد تفکیک زباله از مبدا شده است، ولی بسیاری از شهروندان بوشهری پسماندهای خود را تفکیک نمی‌کنند و پسماندهای تر و خشک در یک ظرف قرار می‌گیرند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در حالی که سرانه تولید پسماند در کشورهای توسعه یافته به ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم می رسد، هر شهروند بوشهری روزانه حدود ۹۰۰ گرم پسماند تولید می‌کند.

لازمه زندگی در محیطی سالم، حفظ محیط زیست و مشارکت در نگهداری و زیباسازی محیط شهری، کاهش و مدیریت بهینه پسماندهای تولیدی است که این مهم مستلزم همراهی و مشارکت همه شهروندان است.

تفکیک زباله از مبدا یعنی جداسازی پسماندهای تر و خشک در منازل، که علاوه بر کمک به داشتن محیط زیستی سالم، باعث می‌شود تا بسیاری از کالاهایی که ارزش بازیافت دارند نیز در چرخه بمانند.

پسماندهای تر یا فاسدشدنی شامل باقیمانده مواد غذایی، سبزیجات، میوه‌جات، پسماندهای باغبانی و فضای سبز است که به خوبی تجزیه می‌شوند و پسماندهای خشک مانند پلاستیک، کاغذ، شیشه، مقوا، فلزات و پارچه و . . . ماندگاری بیشتری در طبیعت دارند و در مدت زمان طولانی‌تری تجزیه می‌شوند.

جداسازی پسماندهای تر و خشک یکی از مهمترین کارهایی است که شهروندان برای کاهش هزینه‌های دفع پسماند و همچنین داشتن محیط زیستی سالم می‌توانند انجام دهند.

علی‌رغم سادگی و وقت‌گیرنبودن تفکیک زباله از مبدا، شهروندان بوشهری اهمیت چندانی برای این موضوع قائل نیستندشهروندان می‌توانند هر شب پسماندهای تر خود را برای دفع بهداشتی درب منزل بگذارند و پسماندهای خشک را تحویل ایستگاه‌های بازیافت دهند و یا در مخزن‌های  مربوطه بگذارند.

علی‌رغم سادگی و وقت‌گیرنبودن تفکیک زباله از مبدا، شهروندان بوشهری اهمیت چندانی برای این موضوع قائل نیستند و تنها بخش خیلی کمی از پسماندهای تولیدی هر روز تفکیک و جداسازی می‌شود.

۴ درصد پسماند بوشهری‌ها تفکیک می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر از تولید روزانه ۱۷۰ تن پسماند در شهر بوشهر خبر داد و گفت: تنها حدود ۴ درصد از پسماندها بازیافت می‌شود و امیدواریم شهروندان اهتمام بیشتری به این موضوع داشته باشند.

روزانه ۱۷۰ تن پسماند در شهر بوشهر تولید می‌شود که تنها حدود ۴ درصد از پسماندها بازیافت می‌شودمسعود غلام‌زاده‌فرد اضافه کرد: بیش از ۵۰ دستگاه خودرو و ۳۵۰ پاکبان و نیروی واحد پسماند روزانه برای جمع‌آوری و دفع و دفن پسماند در شهر بوشهر تلاش می‌کنند که هزینه و انرژی بسیار زیادی می‌برد.

وی بیان کرد: پسماندهای جمع‌آوری شده از شهر بوشهر به محل دفن در نزدیکی نیروگاه اتمی بوشهر می‌رود و آنجا تفکیک و همچنین عملیات دفن انجام می‌شود.

آموزش چهره به چهره مردم برای تفکیک پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر با اشاره به نیاز بوشهر به راه‌اندازی سایت جامع دفع پسماند، خاطرنشان کرد: امیدواریم استانداری بوشهر هر چه سریع‌تر نسبت به راه‌اندازی این سایت اقدام کند تا معضل موجود حل شود.

۱۴ هزار بوشهری در زمینه تفکیک  پسماند از منزل آموزش دیده‌اند و هر نفر که آموزش می‌بیند یک کد اشتراک می‌گیرد غلام‌زاده‌فرد از انجام برنامه آموزش‌های چهره‌به‌چهره برای آموزش تفکیک از منزل اشاره کرد و افزود: ۱۴ هزار بوشهری تاکنون در این زمینه آموزش دیده‌اند و هر نفر که آموزش می‌بینید یک کد اشتراک گرفته و یک پکیج در اختیار او قرار می‌گیرد.

وی از اضافه شدن دو غرفه بازیافت جدید طی روزهای آینده خبر داد و گفت: ارائه آموزش‌های تفکیک پسماند از مبدأ در کل شهر انجام خواهد شد و امیدواریم همه شهروندان این آموزش را فرا بگیرند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر تصریح کرد: هر تولید کننده پسماند موظف است سالانه سهم خود را برای جمع‌آوری پسماند پرداخت کند ولی در بوشهر شاهد این پرداخت از سوی مردم نیستیم و همکاری مناسب صورت نمی‌گیرد.

دفن جداگانه پسماندهای عفونی

وی از دفن جداگانه پسماندهای عفونی خبر داد و اظهار داشت: مطب‌های پزشکی و بیمارستان‌ها و دیگر مراکز باید پسماندهای عفونی خود را تفکیک و ایمن‌سازی کنند و ما آنها را دفع و دفن خواهیم کرد.

غلام‌زاده‌فرد اضافه کرد: به منظور ارائه بهتر خدمات در بخش پسماند، نسبت به ارائه آموزش‌های مناسب به پاکبانان بوشهری اقدام کرده‌ایم.

لزوم فرهنگ‌سازی تفکیک پسماند

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری بندر بوشهر نیز بر لزوم فرهنگ‌سازی دفع پسماند تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم شهرداری، جمع‌آوری و دفع پسماند است که شهرداری بوشهر تلاش ویژه‌ای در این راستا دارد.

سالانه ۱۵۰ میلیارد ریال برای جمع‌آوری و دفع و دفن پسماند خانوارها در شهر بوشهر هزینه می‌شودعبدالرسول رمضانی با تاکید ویژه بر لزوم اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا توسط همه شهروندان، اضافه کرد: دو هزار مخزن زباله در شهر بوشهر جانمایی شده است.

وی بیان کرد: سالانه ۱۵۰ میلیارد ریال برای جمع‌آوری و دفع و دفن پسماند خانوارها در شهر بوشهر هزینه می‌شود که در صورت تفکیک زباله توسط شهروندان، بسیاری از این هزینه‌ها کاهش می‌یابد و در مسیر توسعه شهر استفاده می‌شود.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری بندر بوشهر افزود: همه شهروندان باید یاری‌گر شهرداری در انجام امور شهری باشند تا بتوانیم شهری زیبا، سالم، پاک و بهداشتی داشته باشیم.

همه شهروندان می‌توانند با کاری کوچک یعنی تفکیک زباله از مبدا، نتیجه‌ای بزرگ را حاصل کنند و علاوه بر داشتن محیط زیستی سالم‌تر و بهتر، شهری زیباتر و توسعه‌یافته‌تر داشته باشند.

کد N1528809

وبگردی