آفتاب
قائم‌مقام مدیرعامل راه‏آهن اعلام کرد

۱۴۵۰ کیلومتر راه‏آهن برقی می‏شود

۱۴۵۰ کیلومتر راه‏آهن برقی می‏شود

قائم‌مقام مدیرعامل راه‏آهن با بیان اینکه ۲۰ درصد شبکه راه‏آهن تا ۲ سال آینده دو خطه می‏شوند، گفت: در کنار مسیر ۹۵۰ کیلومتری تهران-مشهد، خط ...

قائم‌مقام مدیرعامل راه‏آهن با بیان اینکه ۲۰ درصد شبکه راه‏آهن تا ۲ سال آینده دو خطه می‏شوند، گفت: در کنار مسیر ۹۵۰ کیلومتری تهران-مشهد، خط راه‏آهن شمال به طول ۵۰۰ کیلومتر هم برقی می‏شود و جمعا ۱۴۵۰ کیلومتر خط آهن برقی می‏شود. به گزارش خبرگزاری فارس، احمد خدایی در نشست سیاست‌گذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا اظهار کرد: قطعا برگزاری این نشست دستاورد مناسبی برای ارائه سیاست‌های راه‏آهن در ایران خواهد بود. وی به سیاست‌های کلان راه‏آهن در ایران اشاره کرد و گفت: حمل‌ونقل ریلی مورد توجه خاص دولت است، در 3 سال اخیر بخشی از برنامه‏های دولت در حوزه ریلی پیاده شد و سیاست‌های کلان با توجه به سه بعد امنیت، کاهش آلودگی و کاهش هزینه در حوزه راه‏آهن مورد توجه دولتمردان قرار گرفت.

 

قائم‌مقام مدیرعامل راه‏آهن افزود: راه‏آهن ایران در بخش بار با افزایش سرعت بازرگانی، کاهش و تثبیت تعرفه‏ها سهم خود را باید در بازار افزایش دهد. خدایی بیان کرد: در بخش حمل‌ونقل ریلی مسافری در کنار ارتقای کیفیت نسبت به ایجاد مسیرهای جدید و کاهش زمان سیر فعالیت‌هایی انجام شده است که در این باره می‏توان به راه‏اندازی قطارهای حومه‏ای و قطارهای سریع‏السیر اشاره کرد.  قائم‌مقام مدیرعامل راه‏آهن افزود: اولین پروژه قطار سریع‌السیر با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت تا چند سال آینده بین تهران و اصفهان راه‏اندازی می‏شود. وی ادامه داد: در حوزه افزایش ظرفیت، دو خطه سازی خطوط ریلی در دستور کار است که 2 هزار کیلومتر پروژه دو خطه‌سازی داریم و تا 2 سال آینده 20 درصد شبکه راه‏آهن دو خطه می‏شوند. وی با تاکید بر اینکه تراک‌بندی محورهای دو خطه در دستور کار راه‏آهن است، گفت: امروز 1600 کیلومتر خط آهن مجهز به تراک بندی داریم که ظرفیت خطوط را 2 برابر کرده است. قائم‌مقام مدیرعامل راه‏آهن بیان کرد: افزایش ظرفیت خطوط نگرانی ایمنی ایجاد می‏کند بنابراین سیستم‏های ATC در کل شبکه ریلی ایران اجرا می‏شود؛ امروز 50 درصد شبکه ریلی مجهز به سیستم مذکور است که ایمنی سیر را ارتقا می‏دهد.

وی بیان کرد: در قطارهای حوزه حومه‏ای 750 کیلومتر خط حومه‏ای احداث می‏شود؛ البته در حال حاضر خط آهن فعلی برای قطارهای حومه‏ای مورد استفاده است ضمن آنکه ایستگاه‏ها و ناوگان در این حوزه مشخص شده است.  وی برقی‏سازی خطوط ریلی را سیاست دیگر راه‏آهن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 940 کیلومتر از خط آهن تهران-مشهد در قالب قراردادی آماده برقی شدن است. عملیات در این حوزه آغاز شده تا سرعت به 200 کیلومتر بر ساعت ارتقا یابد.  وی افزود: همچنین پروژه‏ برقی سازی راه‏آهن در مسیر شمال در راستای افزایش بار ترانزیتی را دنبال می‏کنیم که 500 کیلومتر خط آهن برقی می‏شود به این ترتیب، امروز در مجموع 1450 کیلومتر خط آهن آماده برقی‏سازی است که به‌زودی عملیات اجرایی آنها آغاز می‏شود. خدایی اظهار کرد: در کنترل ترافیک کاهش زمان سیر و کاهش تاخیر زمان سیر در بخش مسافری دنبال می‏شود.  قائم‌مقام مدیرعامل راه‏آهن ادامه داد: با برقی کردن خطوط ریلی مخصوصا خط تهران-مشهد میزان سیر قطار بر مسیر تهران-مشهد 100 دقیقه کاهش می‏یابد.  قائم‌مقام مدیرعامل راه‏آهن گفت: در مدیریت ترافیک ریلی بار فعلا 65 درصد قطارهای باری ما برنامه‏ای است و در آینده‏ای نزدیک کل قطارهای راه‏آهن منظم و برنامه‏ای می‏شود و تعهد زمان سیر برای بار و مسافر وجود خواهد داشت.

کد N1528677

وبگردی