آفتاب

مشاور رئیس سازمان انرژی هسته ای: دستاوردهای برجام موجب بالندگی ایران شد

مشاور رئیس سازمان انرژی هسته ای: دستاوردهای برجام موجب بالندگی ایران شد

بیرجند - ایرنا - مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پسا برجام و نیز ارتباط مراکز علمی و دانشگاه های کشور با صنعت هسته ای، موجب اقتدار،عزت و بالندگی جمهوری اسلامی ایران شده است.

اصغر زارعان روز شنبه در آیین افتتاح سی و پنجمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای ایران در دانشگاه بیرجند افزود: هم اکنون پنج ابرقدرت جهان مجبور شدند در مقابل جمهوری اسلامی ایران نشسته و چرخش ماشین های سانتریفیوژهای ما را تحمل کنند.
وی ادامه داد: در دنیا ثابت شده است،هر کشور برای رشد باید ، یک صنعت را به عنوان صنعت واحد « یونیک » سرلوحه اقداماتش قرار دهد.
وی یادآور شد: ایران صنعت هسته ای را با توجه به بحث انرژی، سرلوحه اقدامات خود قرار داد،تا در این عرصه به صورت بومی ،با وجود تهدیدها، تحریم ها و ... انرژی پایدار خود را بعد از اتمام نفت با قدرت ادامه دهد.
** هدف صنعت هسته ای تولید برق است
وی اضافه کرد: صنعت هسته ای ایران با هدف تولید برق الکتریسیته و برق اتمی در دستور کار قرار دارد.
وی تصریح کرد: اولین نیروگاه هزار مگاواتی کشور در بوشهر با مشارکت و همکاری روسیه راه اندازی شد، هر چند قبل از انقلاب قرار بود آلمان این نیروگاه را تکمیل کند اما بعد از پیروزی انقلاب این کشور به تعهد خود در این خصوص عمل نکرد.
وی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی هیچگاه به بیگانه اعتماد ندارد، این سازمان برای اینکه بتواند تامین سوخت نیروگاه را که مهم ترین نیاز آن است،تولید کند، مبادرت به ایجاد چرخه سوخت از اکتشاف، استخراج و تبدیل مجتمع های سوخت برای بهره برداری در نیروگاه های قدرت کرد.
عضو کارگروه برجام گفت: امروز ایران از نادرترین کشورهایی است که این چرخه را به صورت بومی تا 100 درصد، با استفاده از نخبگان دانشگاه های کشور که جذب سازمان شده اند، تامین کرده است.
زارعیان افزود: پرونده جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل با وجود پرونده سازی های ساختگی که بعد از 12 سال ایجاد شد، بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید،این پرونده به وزارت خارجه منتقل شد و در ابعاد فنی،حقوقی و سیاسی مورد بررسی قرار گرفت.
وی اظهار کرد: بخش فنی این پرونده بر عهده سازمان انرژی اتمی قرار گرفت، از همان روزهای اول یک کار گروه در سازمان با این رویکرد که اگر روزی از طرف مقابل بد عهدی مشاهده شد، بهتر از قبل به شرایط کنونی بازگردیم.
** شناسایی نقاط مستعد پرتو زایی با کار ژئو فیزیک هوایی
وی ادامه داد: با توجه به فرآیند چرخه سوخت که باید مواد اولیه مثل کیک زرد بطور بومی تهیه شود، از سال 1388 به عنوان یک چالش این موضوع مطرح بود که در حال حاضر با اقدامات ژئوفیزیک هوایی نقاط مستعد پرتو زایی در کشور شناسایی شد.
وی یادآور شد: سالانه 30 تن کیک زرد در کارخانه اردکان یزد تولید می شود، تا پایان سال جاری ظرفیت این کارخانه به 50 تن خواهد رسید.
وی تصریح کرد: در موضوع برجام پروژه آب سنگین، راکتور آی آر- 40 در کنار هم قرار دارد، بعضی با برداشت اشتباه این دو بحث را یکی می دانند اما این دو مقوله جدا از یکدیگر است.
وی تاکید کرد: تولید کارخانه آب سنگین اراک با ظرفیت 20 تن در سال در حال فعالیت است، این آب خاص است و مواد اولیه آن از درون زمین گرفته می شود.
نایب رئیس مرکز ملی لیزر ایران گفت: آب سنگین که در حوزه کند کننده پیرامون رآکتور های تحقیقاتی است، خواست طرف مقابل این بود که اصلا رآکتور و فردو قم در کار نباشد ، اما با اقدام تیم مذاکره کننده در عرصه فنی و دیپلماسی و رعایت خط قرمزهای ترسیمی از طرف مقام معظم رهبری که فرمودند به هیچ وجه تولید آب سنگین نباید متوقف شود،رآکتور آب سنگین اراک استفاده آن و ساختار فیزیکی آن حفظ شد و نسبت به قبل پیشرفت هایی داشته است.
** پیش بینی تولید رادیو دارو برای 20سال آینده
زارعان افزود: رآکتور قبلی فقط 8.5 کیلوگرم پلوتونیوم در سال داشت، امروز با تولید 1.5 کیلو گرم پلوتونیوم ضمن حفظ آب سنگین این ظرفیت را دارد و تولید رادیو داروها هم برای 20 سال آینده هم پیش بینی شده است.
وی اظهار کرد: همه تجهیزات این رآکتور بومی است، یک رآکتور از قسمت های زیرین ، میانی و بالا تشکیل شده است، در قسمت میانی آن را برای اینکه بتوانیم بازطراحی کنیم، مبادرت به بتن ریزی شد و طراحی های مفهومی آن سه ماه گذشته با پایان رسید.
وی یادآور شد: در سال 1396 نسبت به طراحی تفصیلی آن اقدام می کنیم،صاحب رآکتور آی - آر 40، جمهوری اسلامی است و بقیه کشورها بویژه پنج کشور مذاکره کننده با ایران موظف هستند در عرصه های مختلف ما را یاری کنند.
** در صورت بد عهدی طرف مقابل به قبل بر می گردیم
وی ادامه داد: اگر از طرف مقابل بدعهدی مشاهده شد، آماده ایم به قبل بازگردیم این تدبیر پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: کسانی که مدعی بودند که آب سنگین تولیدی ایران واقعی نیست، اولین خریدار این محصول از ما شدند.
وی تصریح کرد: پس از برجام نسبت به خلوص و کیفیت این آب اقداماتی انجام دادیم و امروز این آب بیش از 95 درصد خلوص دارد.
** آمریکا 32 تن و روسیه 38 تن آب سنگین تولید ایران را خریدار کردند
وی تاکید کرد: بعد از اینکه آمریکا 32 تن از آب سنگین تولید کشور ما را خرید، روس ها هم 38 تن از این آب را از ایران خریداری کردند.
زارعان گفت: اگر روزی نیاز به افزایش تولید آب سنگین باشد مانعی وجود ندارد،ظرفیت این امر در کشور وجود دارد،امروز آمریکا و کانادا دنبال این هستند که این محصول در انحصار آنها باشد،اخیرا به رومانی و هند فشار می آورند که از تولید آب سنگین دست بردارند.
وی افزود: بعد از برجام نه امریکا و نه پنچ کشور مذاکره کننده با ایران موفق به تعطیل کردن این فرآیند نشدند، نسبت به استانداردها اقدام کردیم و این تولید در کشور ادامه دارد.
وی اظهار کرد: یکی از رویکرد های سازمان انرژی اتمی تجاری سازی با هدف انحصار شکنی است، جمهوری اسلامی بعد از برجام انحصار را شکست و امروز در بازارهای بین المللی پرچم کشور ما در مرکزهای علمی پژوهشی آمریکا و بعضی از کشورهای مدعی روی مخازن انتقال آب سنگین داریم و نام ایران در دنیا را می بینیم.
وی ادامه داد: بعد از برجام هیچ خللی در تولید آب سنگین ایجاد نشد،انحصار شکست و سازمان اضافه بر نیاز 130 تن امکان تولید آب سنگین و یا فروش آن را دارد.
وی یادآور شد: بعد از برجام در بعضی جاها محدودیت هایی را قبول کردیم، مجموعه سازمان 9 هزار و 108 ماشین سانتریفیوژ فعال بود، بعد از برجام این تعداد به 6 هزار و 104 ماشین کاهش یافت، یعنی سه هزار ماشین کم شد.
وی اضافه کرد: در سال 1392 ماشین آی آر 8 مطرح شد که آن 24 برابر ماشین پی و ان است، در اینجا پیش بینی شد برای تامین سوخت رآکتور های قدرت با استفاه از تولید داخل با استفاده از ماشین آی آر 8 جایگزین شده است هیچ نگرانی در این مورد نیست،اما تا سپری شدن دوره برجام فقط ماشین آر وان باید کار کرد، اما در کنار آن تحقیق و توسعه بر نسل های سانتریفیوژ ادامه دارد تا در زمان خود زنجیره شود.
وی تصریح کرد: امیدواریم با خودباوری و اعتماد به نفسی که در صنعت هسته ای کشور اتفاق افتاده است به جایگاه واقعی خود در این زمینه برسیم.
** فعالیت تخریبی دشمن در برق فردو خنثی شد
وی تاکید کرد: دشمن با ارسال مواد منفجره و جاسای آن در قسمت برق سازمان در فردو ، مخازن ذخیره آب سنگین را چون بشکه های آن از خارج می آمد رزین مالیدند تا خود به خود در آب سنگین ناخالصی ایجاد کنند، قصد داشتند در سیستم برق اختلاق ایجاد کنند و ... اما با پیش بینی هایی که صورت گرفت خللی در حوزه فرآیند فعالیت های هسته ای ایجاد نشد.
مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در حال حاضر با توسعه این فناوری به علوم جدیدی هم دست یافتیم واز سرریز این علوم در بقیه صنایع می شود اثر گذار بود،سانتریفیوژ در همه صنایع مثل سلامت کاربرد دارد.
زارعان افزود: در صنعت هسته ای ما واژه « نمی توانیم» وجود ندارد ،ظرف شش ماه طراحی ماشین توبولا و سیستم کنترل انجام شد و محصولی بهتر از آمریکا تحویل موسسه پاستور دادیم و امروز تولید آنها از این مسیر صورت می گیرد چون واکسن ها از این طریق بهتر از قبل تولید می شود.
وی ادامه داد: کاری که بعد از برجام انجام شد مبادله سوخت بود، اگر 8.5 تن اورانیوم را به صورت امانت به طرف مقابل تحویل دادیم، به ازای آن 230 تن اورانیوم از طرف مقابل تحویل گرفتیم ،یعنی ذخایر استراتژیک خود را در این عرصه با استدلال و منطق تقویت کردیم.
وی تاکید کرد: بهترین سیستم های سانتریفیوژ بدون کیک زرد و سوخت فایده ندراد،با دستور مقام معظم رهبری عملیات ژئوفیزیک هوایی را انجام دادیم ونقاط امید بخشی تا کنون شناسایی شده است.
وی اظهار کرد: خصومت، دشمنان انقلاب اسلامی زمانی تمام می شود که به قله های رفیع علم و فناوری در عرصه های گوناگون برسیم در غیر این صورت دشمنی، دشمن ادامه می یابد؛ لذا توقف در این عرصه ممنوع است.
سی و پنجمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای ایران روز شنبه با حضور تعدادی از مسئولان کشوری و خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند گشایش یافت .
در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای و توانمندی های قابل ارائه سازمان انرژی اتمی ایران در 20غرفه و در سه بخش سوخت هسته ای ، نیروگاهی و کاربردهای انرژی هسته ای در صنایع مختلف و همچنین اقدام ها و دستاوردهای این صنعت کلیدی در پسا برجام ارائه شده است.
این نمایشگاه به مدت پنج روز در دو نوبت صبح و عصر برای بازدید دانشجویان، استادان دانشگاهها و عموم مردم دایر است.
در آیین افتتاحیه نمایشگاه یاد شده اصغر زارعان مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی، سید محمدحسینی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی، دکتر خلیل خلیلی رئیس دانشگاه بیرجند، تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه، دانشجویان و رئیسان دانشگاه های بیرجند حضور داشتند.
خراسان جنوبی با حدود 800 هزار نفر جمعیت،51 هزار دانشجو دارد.
*7559**2047**خبرنگار-امیرشاهین نایبی فر* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
کد N1528394

وبگردی