آفتاب

موقعیت سقوط فرودگر اروپایی در مریخ کشف شد

موقعیت سقوط فرودگر اروپایی در مریخ کشف شد

همشهری آنلاین: تلاش اروپایی‌ها برای فرود آوردن فرودگر چیاپارلی با شکست مواجه شد و این روبات کوچک در نقطه‌ای که به تازگی موقعیت آن کشف شده‌است، در مریخ سقوط کرده‌است.

براساس گزارش BBC، مدارگرد اكتشافي مريخ چند روز پس از شكست ماموريت فرود اين روبات كوچك، نقطه‌اي تيره را در موقعيت حدودي فرود چياپارلي كشف كرده‌است كه نشان از برخورد با شتاب بالا دارد.

اروپايي‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه روبات فرودگرشان پس از برخوردي شديد با سطح مريخ به كلي نابود شده‌است. داده‌هاي به دست آمده از چياپارلي پيش از تلاش براي فرود حاكي از آن هستند كه سيستم فرود روبات عمل نكرده و از كار افتاده‌است.

  • روبات اروپایی‌ها روی مریخ می‌نشیند

چترهاي اين روبات زودتر از زمان تعيين شده باز شده‌اند راكت‌هاي وارونه آن كه با هدف كاهش سرعت در حين فرود روي روبات نصب شده‌بودند، تنها براي چند ثانيه روشن باقي مانده‌اند، درحالي كه بايد 30 ثانيه روشن مي‌ماندند.

تصوير ثبت شده توسط مدارگرد اكتشافي مريخ از وضوح تصويري بالايي برخوردار نبوده و 6 متر بر پيكسل است، از اين رو نمي‌توان با قطعيت اعلام كرد كه آنچه اين مدارگرد ديده‌است،‌بقاياي چياپارلي است با اين‌همه با توجه به نزديك‌بودن موقعيت اين لكه تيره به موقعيت فرود روبات،‌احتمال اينكه اين لكه بقاياي چياپارلي باشد بسيار زياد است.

اين لكه ابعادي برابر 15 در 40 متر دارد كه احتمالا سنگ و خاك ناشي از برخورد هستند كه به اطراف پاشيده شده‌اند و لكه در 5.5 كيلومتري غرب نقطه فرود تعيين شده واقع شده‌است. چنين گفته مي‌شود كه اين لكه در رصد‌هاي پيشين مدارگرد اكتشافي مريخ روي سطح مريخ ديده نشده‌است. در يك كيلومتري لكه تاريك نيز نقطه‌اي روشن ديده مي‌شود كه احتمالا چتر نجات 15 متري چياپارلي است كه به دنبال روبات روي سطح مريخ سقوط كرده‌است و مدارگرد مريخي پيش از اين چنين لكه‌اي را روي مريخ مشاهده نكرده‌بود.

آژانس فضايي اروپا و ناسا اطمينان دارند كه آنچه روي مريخ مشاهده مي‌شود، صحنه سقوط چياپارلي با سطح سياره‌ است. با اين همه مهندسان همچنان درحال بررسي داده‌هاي دورسنجي هستند كه روبات پيش از تلاش براي فرود و در مراحل مختلف فرود ارسال كرده‌است تا دليل اصلي بازنشدن چتر نجات و كار نكردن راكت‌ها را دريابند.

در نهايت محققان در تلاشند تا مرحله‌اي كه فرايند فرود به سقوط آزاد تبديل شده‌است، مرحله‌اي كه روبات در فاصله دو تا چهار كيلومتري از سطح مريخ قرار داشته‌است را شناسايي كنند.

هفته آينده اطلاعات تصويري بيشتري از محل وقوع اين سقوط از سوي دوربين قدرتمند HiRISE به سوي زمين مخابره خواهند‌شد. اين دوربين مي‌تواند اجسامي به بزرگي 30 تا 60 سانتيمتر را روي سطح زمين تشخيص دهد.

چياپارلي بخشي از پروژه مشترك اگزومارس آژانس فضايي اروپا و روسيه است كه هدف آن بررسي مدارك موجود از حيات در گذشته سياره مريخ است. اين روبات در واقع مجموعه اي از فناوري‌هايي بود كه اروپايي‌ها و روسيه قصد داشتند از آن‌ها در ماموريتي جدي‌تر،‌ارسال كاوشگري 6 چرخ در سال 2021 به مريخ استفاده كنند.

کد N1528242

وبگردی