آفتاب
مدیر کل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست:

سمن ها نقش بسزایی در کاهش تعارض و شتاب بهبود تاب آوری سرزمین دارند

سمن ها نقش بسزایی در کاهش تعارض و شتاب بهبود تاب آوری سرزمین دارند

تهران - ایرنا- مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سمن ها می توانند نقش بسزایی در کاهش تعارضات و افزایش شتاب بهبود توان تاب آوری سرزمین داشته باشند، افزود:هرجایی که سازمان های مردم نهاد وارد عرصه شدند نتایج مثبتی حاصل شده است.

محمد دوریش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: به عنوان مثال در تالاب کانی برازان مهاباد هیچ تعارضی بین جامعه محلی و محیط بانان دیده نمی شود و اتفاق ناخوشایندی که حتی منجر به ضرب و جرح و زخمی شدن محیط بانان شده باشد در آنجا گزارش نشده است چون مردم در منطقه متوجه شدند که حفظ تالاب کانی برازان به نفع منافع اقتصادی آنها است.
وی ادامه داد: در منطقه تالاب گندمان در استان چهار محال و بختیاری هم همین اتفاق افتاده است در بسیاری از مناطقی که سمن ها آمدند و تلاش کردند تا وضعیت محیط زیستی منطقه را بهبود ببخشند توانستند اعتماد جامعه محلی را جلب کنند و دیگر جامعه محلی در مقابل محیط بانان نایستاد.
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اکنون 891 سمن محیط زیستی در کشور وجود دارد که به نظر می رسد نیمی از آنها فعال باشند.
وی در باره اقدامات انجام شده برای سمن ها اظهار کرد: تلاش کردیم شرایط را برای شکل گیری و انسجام بخشی بیشتر صنفی تشکل ها فراهم کنیم، انتخابات آزاد برگزار کنیم، شبکه تشکل های استانی را شکل دادیم و از دل این تشکل های استانی شورای هماهنگی شکل گرفت و آنها دستکم هر سال می توانند دور هم جمع شوند.
درویش گفت: قرار است جشنواره ' انتخاب بهترین تجربیات میدانی سمن های محیط زیستی میراث و انجمن های دانشجویی ' 11 آبان در سازمان محیط زیست برگزار شود که در آن بهترین تجربیات موفق میدانی سمن ها معرفی و مورد تقدیر قرار می گیرند.
وی ادامه داد:تاکنون حدود 100 اثر به ما رسیده است یعنی از بین این تعداد سمن 100 تشکل خود را واجد دریافت این جایزه می دانند که همچنان ادامه دارد، می شود گفت فعال ترین سمن ها هستند، البته برخی سمن ها هم به هر دلیلی دوست ندارند در هیچ رقابتی شرکت کنند اما با یک برآورد خوشبینانه می توان گفت که نیمی از سمن ها فعال هستند.
درویش افزود: در این جشنواره به 30 اثر ممتازی که عملکرد درخشانی داشتند جایزه داده می شود، علاوه بر اینکه به آنها یک سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد شرایطی فراهم می کنیم تا در اجلاس های فصلی تشکل ها بتوانند طی کارگاه های آموزشی تجربیات موفق میدانی خود را ارائه دهند و علاوه بر این در نمایشگاه بین المللی محیط زیست هم فضایی برای غرفه به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: این جشنواره به دولت این پیام را می دهد که سمن ها چه دستاوردهای درخشانی برای بهبود وضعیت سرزمین ایفا کردند.
علمی 9014** 1440
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور** انتشاردهنده: معصومه گلشن
کد N1528128

وبگردی