آفتاب
باشگاه اندیشه برگزار می کند؛

همایش «بررسی جایگاه مفهوم عقل در زندگی روزمره؛ ایران»

همایش «بررسی جایگاه مفهوم عقل در زندگی روزمره؛ ایران»

همایش «بررسی جایگاه مفهوم عقل در زندگی روزمره؛ ایران»در هفته نخست اسفندماه سال‌جاری در محل «دانشگاه صنعتی شریف» برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه هم‌اندیشی گروه اجرایی همایش «بررسی جایگاه مفهوم عقل در زندگی روزمره؛ ایران» برگزار شد و در این جلسه مقرر شد که این همایش در هفته نخست اسفندماه سال‌جاری در محل «دانشگاه صنعتی شریف» و در شش کارگروه اصلی با موضوعات فلسفه، حقوق، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، فقه و اندیشه دینی، زبان شناسی و ادبیات، برگزار شود.

نخستین جلسه هم‌اندیشی گروه اجرایی همایش «بررسی جایگاه عقل در زندگی روزمره در ایران» که در واپسین روز تابستان سال جاری در «موسسه فرهنگی باشگاه اندیشه» برگزار شد، اعضای اصلی تیم برگزاری همایش در ارتباط با مسائل اصلی پیش‌رو به بحث و تبادل نظر پرداختند. در این جلسه که نخستین جلسه رسمی اعضای اصلی گروه برگزاری همایش بوده و با حضور تمامی اعضا برگزار شد، رئوس مطالب و محورهای همایش مورد بحث و تحلیل قرار گرفت.

این همایش با مدیریت و همکاری «موسسه فرهنگی باشگاه اندیشه»، «دانشگاه صنعتی شریف» و پژمان گلچین به عنوان دبیر و طراح ایده‌ طرح، در اوایل اسفندماه سال‌جاری برگزار خواهدشد. طی این جلسه راهبردی مشخص شد که همایش فوق دارای شش کارگروه اصلی با موضوعات فلسفه، حقوق، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، فقه و ادبیات خواهدبود. نکته حائز اهمیت در زمینه علمی همایش، نحوه ارائه مقالات بود که توسط  گلچین تشریح شد: «این همایش دارای فراخوان عمومی نیست، بلکه از ابتدای شکل‌گیری ایده این طرح قرار بود برای دریافت مقالات به اساتید دانشگاه‌ها، اعضای هیأت‌های علمی، دانشجویان و پژوهشگران فعال در رشته‌های ششگانه اصلی دعوتنامه‌هایی ارسال و برای تحریر مقالات از ایشان دعوت شود.

همچنین نکته مهم دیگر اینکه هیچ‌کدام از محققین محترم که اقدام به ارسال مقاله برای همایش خواهند کرد، ملزم به ارائه نسخه نهایی مقاله در روز برگزاری همایش نبوده و مجاز هستند تا حداکثر ظرف شش‌ماه پس از تاریخ برگزاری همایش مقالات خود را تکمیل و در اختیار دبیرخانه همایش قرار دهند. به همین دلیل بحث داوری اصل مقالات نیز تا پیش از برگزاری همایش مطرح نیست، لذا محققین محترم فرصت بیشتری برای افزایش بار علمی مقالات خود خواهندداشت. البته این موضوع به معنی ملغی نمودن بحث داوری نیست، بلکه پژوهشگران محترم ملزم خواهند بود تا پیش‌نویس مقاله خود را تا تاریخ معینی که به آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد، برای دبیرخانه همایش ارسال کنند.

شایان ذکر است بیشتر افراد مدعو از مرتبطین با این موضوع و کسانی هستند که سابق بر این برای بررسی مفهوم عقل در تاریخ و فرهنگ خود اندیشیده و کار کرده‌اند.

دبیر طرح و طراح ایده‌ این همایش، با اشاره به اهمیت طرح تصریح نمود: «همکاری باشگاه اندیشه به عنوان حامی اصلی و معنوی این برنامه با مدیریت آقای قدوسی و اساتید محترم و متخصص علوم انسانی در سطوح بالای رشته‌های مختلف، پشتوانه جدی این همایش بوده که امید است به زودی نتایج این تحرک و مشارکت فرهنگی خاص را شاهد باشیم و بتوانیم اندک فرصتی را برای بستر نقد فرهنگ (به معنای عیارسنجی آنچه تا به کنون بوده‌است) بگشاییم. و به واقع از خود و دیگری بپرسیم؛ از دیروز تا به امروز، پرسشی ساده را به مشارکت بگذاریم، که تا به کنون، شما، با لفظ «عقل» به چه معنا روبرو شده‌اید؟ و با چنین مفهومی چگونه زیسته‌اید؟  میزان تلاش ما در بکار بردن چنین مفهومی در ساختار تاریخ روزمره سابق و امروزمان با لحاظ چه معنایی از این گستره متکثر تعریفی از «عقل» بوده است؟».

همچنین در جلسه فوق که به میزبانی «موسسه فرهنگی باشگاه اندیشه» بعنوان یکی از مدیران همایش برگزار گردید، شرح وظایف هریک از مسئولین کارگروه‌ها مشخص و به ایشان ابلاغ شد. تاریخ دقیق برگزاری همایش تا زمان مخابره این خبر مشخص نشده ولیکن برگزاری این همایش در هفته نخست اسفندماه سال جاری تقریباً قطعی بوده و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت پذیرفته‌است.

کد N1527896

وبگردی