آفتاب

رکورد جدید ورزشی برای دولت تدبیر و امید؛تجهیز دومین ورزشگاه بزرگ ایران به استانداردهای جهانی

رکورد جدید ورزشی برای دولت تدبیر و امید؛تجهیز دومین ورزشگاه بزرگ ایران به استانداردهای جهانی

تهران- ایران - زمین چمن ورزشگاه یادگار امام (ره ) تبریز که دومین ورزشگاه بزرگ ایران شناخته می شود به آخرین فناوری روز جهان مجهز شد تا دولت تدبیر و امید در عرصه ورزش کشور با ثبت رکوردی جدید این بار در بازسازی ورزشگاه های ملی دستاورد مهمی را از خود به یادگار بگذارد.

بازسازی زمین چمن گام مهمی در عرصه استانداردسازی ورزشگاه ها بود که سرانجام شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور پس از دو سال تحقیقات در مدت چهار ماه آن را به مدرنترین امکانات فنی جهان و سیستم گرمایش از کف و آبیاری هوشمند تجهیز کرد.
ورزشگاه یادگار امام تبریز با ظرفیت حدود 70 هزار نفر از طراحی شبیه ورزشگاه هیروشیمای ژاپن برخوردار است و اکنون پس از ورزشگاه آزادی تهران به عنوان دومین ورزشگاه مجهز به سیستم گرمایش از کف شناخته می شود.
ظرفیت بالای ورزش استان آذربایجان شرقی تنها در تیم داری خلاصه نمی شود و اماکن ورزشی شهر تبریز به ویژه این ورزشگاه توانایی میزبانی رویدادهای بین المللی را دارند.
این زمین هشت هزار متری به دلیل مجهز نبودن به سیستم گرمایش از کف همواره در برابر سرما با چالشی جدی در سال های اخیر روبرو بوده است اما با تلاش های انجام شده اکنون تا دو هفته آینده سیستم گرمایش از کف این زمین به بهره برداری می رسد.
فرایند بازسازی زمین چمن یادگار امام (ره ) از خردادماه امسال و در نخستین گام با عملیات خاکبردای زمین آغاز شد و با تحکیم بستر و شیب بندی آن با ضخامت 60 سانتیمتر در لایه های 15سانتی متری و نصب لوله های زهکش به متراژ دو هزار متر دنبال شد.
این سیستم گرمایش دارای سنسور حرارتی و نمایشگر در چهار نقطه زمین بوده که لوله های گرمایش از کف در متراژهای 40 هزار متر نصب شده است تا با این زیرسازی عملیات چمن رول از سوی پیمانکار ایرانی به زیر کشت برود.
همچنین شاخصه مهم دیگر زمین چمن این ورزشگاه بکارگیری چمن از نوع سردسیری بوده که تا سرمای منفی 18درجه مقاوم است.
اما در دربگارگیری استفاده از چمن این ورزشگاه حرف و حدیث و نقل و قول های مختلفی مطرح شد، در مقطعی قراربود زمین چمن این ورزشگاه از کشور ترکیه وارد شود اما در میانه راه سخن از مخالفت سازمان حفظ نباتات کشور با ورود آن به گوش رسید و موضوع قرنطینه و ورود آفت با چمن وارداتی بهانه ای برای کندی اجرای این طرح بیان شد.
برخی هم اعلام کرده اند که عملیات زیرسازی ورزشگاه متناسب با چمن مصرفی برای سال جاری نبوده و سال آینده باید دوباره این چمن تعویض شود. عده ای هم نگران بودند که آیا برگزاری بازی های لیگ برتر به این زیرسازی ها یا سیستم آبیاری و چمن آسیبی نمی زند؟
شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور چند نکته را در فرآیند بازسازی این زمین چمن اعلام کرد.
شرکت توسعه این طرح را اوایل سال جاری در حالی به مناقصه گذاشت که در متن قرارداد با شرکت طرف قرارداد بر ضرورت استفاده و بکارگیری از چمن داخلی تاکید شده است که این بازسازی زیرسازی، موتورخانه، کاشت و نگهداری چمن و ایجاد خزانه برای احیای مجدد آن را با هزینه 20میلیارد ریال شامل می شود.
اما این شرکت پیمانکار که ید طولایی در بازسازی و کاشت زمین چمن ورزشگاه های مختلف کشور مانند نقش جهان اصفهان و امام رضا(ع) مشهد را دارد گویا به دلیل پاشش طولانی بدز بحث چمن وارداتی را برای سرعت بخشیدن به کار مطرح کرد و قرار شد مسئولیت هماهنگی با ورود چمن به عهده استانداری و مقام های استانی باشد، اما سازمان حفظ نباتات کشور به دلیل آلودگی و طولانی شدن قرنطیه با توجه به فرصت کم، مخالفت خود را به شرکت توسعه اعلام کرد.
با توجه به اهمیت بازسازی زمین چمن این ورزشگاه با آخرین شیوه های روز دنیا و منطبق با استاندارهای کنفدراسیون فوتبال آسیا و تاکید مسئولان ورزشی از چمن رول داخلی با بذر هلندی استفاده شد. بذری که در ورزشگاه های ملی فوتبال اروپا و آمریکا استفاده می شود و تحت تایید فیفا نیز است.
لایه بندی زیرین زمین چمن از مصالحی استفاده شد تا زمین علاوه بر بازی های ملی مناسب برگزاری در سطح بین المللی هم باشد همچنین با ایجاد خزانه برای تعویض چمن در مواقعی که در حین بازی ممکن است به طور طبیعی آسیب ببیند مجدد احیا شود که وجود خزانه به دوام زمین چمن بیش از بیش کمک می کند.
حال هر چند بازسازی دومین ورزشگاه فوتبال ایران برای ورزشکاران و فوتبال دوستان رویایی بیش نبود و این بازسازی را وعده ای نافرجام دانستند، اما بازسازی دومین ورزشگاه فوتبال ایران متناسب با استانداردهای روز جهان با همت مسئولان ورزش کشورمحقق شد تا خدمت ارزنده دیگری در دولت تدبیر و امید در عرصه ورزش به ثمر بنشیند.
ورزشی**9250**1545
گزارش از گلی سفیدزاده** انتشار دهنده: علی خرسندی
کد N1527800

وبگردی