آفتاب

گوشی آی‌فون، سرطان را تشخیص می‏دهد

گوشی آی‌فون، سرطان را تشخیص می‏دهد

با توسعه طیف‏سنجی ارزان‌قیمت که به گوشی‏های هوشمند متصل شده، می‏توان بیومارکرها (نشانگرهای زیستی) سرطان را در چند نمونه به‌طور همزمان ...

با توسعه طیف‏سنجی ارزان‌قیمت که به گوشی‏های هوشمند متصل شده، می‏توان بیومارکرها (نشانگرهای زیستی) سرطان را در چند نمونه به‌طور همزمان شناسایی کرد. این دستگاه جدید در حقیقت یک آزمایشگاه قابل حمل است که می‏توان از آن در مناطق دور افتاده استفاده کرد و چند نمونه را در آن واحد مورد بررسی قرار داد.

 

به گزارش «ایسنا»، یک تیم از دانشگاه ایالتی واشنگتن (WSU) یک طیف‏سنج ارزان‌قیمت را توسعه دادند که به گوشی‏های هوشمند متصل شده و می‏تواند بیومارکرها(نشانگرهای زیستی) سرطان را در چند نمونه به‌طور همزمان شناسایی کند. این روش جدید می‏تواند بستری دقیق و قابل اطمینان مانند یک آزمایشگاه را برای پزشکان فراهم کند. درحالی‌که حسگرهای زیستی گوشی‏های هوشمند موجود تنها می‏توانند یک نمونه را در لحظه مورد بررسی قرار دهند، این دستگاه جدید که توسط تیم دانشگاه واشنگتن طراحی شده در هر بار اسکن ۸ نمونه را مورد بررسی قرار می‏دهد. عملکرد این دستگاه به‌گونه‏ای است که طیف نور را برای شناسایی مقدار کمی از مواد شیمیایی خاص در یک نمونه اندازه‏گیری می‏کند. در این مورد، طیف‌سنج به جست‌وجوی اینترلوکین ۶ (IL-6)، می‏پردازد که می‏تواند نشان جدی برای سرطان کبد، ریه، پروستات، پستان و سرطان اپی‏تلیال باشد. اینترلوکین ۶ (Interleukin 6)یکی از اینترلوکین‏های مهم بدن است که از گلبول‏های سفید ترشح می‏شود و در پاسخ‏های التهابی و ایمنی نقش دارد.

کد N1527640

وبگردی