آفتاب
نگاهی به عزاداری های مردم میناب

سوگواره «نوحه های نشسته محلی» مسیری بر حفظ آئین های عزاداری

سوگواره «نوحه های نشسته محلی» مسیری بر حفظ آئین های عزاداری

میناب - سوگواره نوحه ها نشسته محلی در شهرستان میناب که ششمین دوره آن در حال بر گزاری است علاوه بر نشان دادن فضیلت عزاداری میناب، مسیری برای زنده نگه داشتن مکتب سیدالشهداء است.

خبرگزاری مهر - گروه استانها، حبیب عید زاده: فضیلت عزاداری سید الشهدا با حفظ سنت ها وآئین ها در یک منطقه علاوه بر اهمیت آن ریشه در گردش سنتها در بین نسلهای آینده دارد که با آشنایی با رسوم وفرهنگ عزاداری منطقه خود در حفظ توسعه آن بکوشند.

عزاداری شهرستان میناب که ریشه تاریخی با قدمت بیش از ۲۷۰ سال دارد بر گرفته از آثاری است که از مداحان وخادمان اهل بیت از آن زمان به جامانده است. تلاش برای حفظ این آثار که از همان نسلهای قدیم تا کنون صورت گرفته سبب شده که با حفظ سنت ها وآئین های محرمی این عزاداری ها به ثبت ملی برسد.

سوگواره نوحه های نشسته محلی که برای حفظ و پایداری آن در بین هیئت ها به همان سبک های قدیمی تلاش شده امروزه در بین هیئت های عزاداری استانهای جنوبی کشور از اهمیت بالایی بر حور دار است.

شهرستان میناب که سرامد همه شهرستانها در بین استانهای جنوبی است با برگزاری چند دوره از  سوگواره در نشان دادن این فرهنگ تاریخی وقدیمی این سبک از عزاداری که در مساجد وحسینیه ها در حال فراموشی بود زنده کرد.

این سوگواره که در مرحله  استانی و شهرستانی هم تاکنون بر گزار شده و مورد استقبال هیئت های عزاداری قرار گرفته، سبب انتقال این فرهنگ وسبک عزاداری در بین نوجوانان و جوانان شده که  شاهد حضور چند دور از این نسل در سوگواره هستیم.

روستای (رضا علیچی)بخش بنذرک شهرستان میناب میزبان ششمین دوره این سوگواره محلی شده است که از تاریخ ۲۹ مهر به مدت دو روز بر گزار می شود.

شهریار عبدالهی دبیر اجرایی سوگواره در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: ششمین سوگواره نوحه های نشسته محلی با حمل فرش عزای امام حسین(ع) که روز پنجشنبه  از روستای شهوارقدیم(میزبان سال گذشته سوگواره) با آئینی معنوی به روستای رضاعلیچی (میزبان امسال سوگواره)واقع در بخش بندزرک صورت می گیرد آغاز می شود.

عبدالهی برگزاری سوگواره نوحه های نشسته را نوعی گردهمایی خادمان مکتب سیدالشهدا(ع) دانست و عنوان کرد: ششمین سوگواره نوحه های نشسته (پامنبری) در میناب از پنجشنبه ۲۹ مهرماه به مدت دو روز برگزار می شود.

مسئول انجمن نوحه های نشسته میناب هدف از برگزاری این سوگواره را حفظ سنت های عزاداری ذکر کرد و اظهار داشت:نوحه خوانی و سینه زنی به صورت نشسته بهترین و زیباترین سبک عزاداری برای ائمه اطهار(س) است که منشا شکل گیری آن از شهرستان میناب است.

وی گفت: هر ساله بیش از ۶۰گروه نوحه خوان از سراسر شهرستان میناب در سوگواره شرکت می کنند.

عبدالهی با بیان اینکه تمام نوحه های سروده شده که در این سبک از عزاداری خوانده می شوند متعلق به شاعران مرثیه سرای مینابی است، اظهارداشت:بیشترین نوحه ها متعلق به مرحوم ملا حسین مسیحا و مرحوم حسینعلی قضایی مینابی است.

کد N1526787

وبگردی