آفتاب

انعقاد تفاهم نامه حفاظت مشارکتی سازمان جنگلها با امور عشایر چهار استان کشور

انعقاد تفاهم نامه حفاظت مشارکتی سازمان جنگلها با امور عشایر چهار استان کشور

شیراز- ایرنا- نخستین دستورالعمل اجرایی تفاهم نامه حفاظت مشارکتی سازما جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با امور عشایر و عشایر مرتع دار در مناطق عشایری استان های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و اصفهان منعقد شد.

به گزارش پنجشنبه ایرنا ازاداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در آیین امضای این تفاهم نامه در شیراز بیان داشت: این تفاهم نامه در قالب واگذاری مراتع با مشارکت عشایر برای نخستین بار به صورت آزمایشی در چهار استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و اصفهان اجرا خوهد شد.
مسعود منصور افزود: کمک به گسترش طرح های مشارکتی، ارتقای سطح معیشت بهره برداران و عشایر و جلوگیری از تخریب مراتع از اهداف مهم امضای این تفاهم نامه است.
وی ادامه داد: سعی می شود با ارائه اقدام های آموزشی و ترویجی به عشایرو دستورالعمل های موجود، شرایطی فراهم شود تا آنها نقش خود را در حفاظت از منابع طبیعی که متعلق به خودشان است بهتر ایفا کنند.
منصور، با اشاره به اجرای طرح حفاظت مشارکتی سازمان جنگل ها و کاهش 73 درصدی تخریب در پنج میلیون هکتار از عرصه های ملی در سال 94 اظهار داشت: پیش بینی می شود تا پایان سال 95 طرح حفاظت مشارکتی در 12میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی اجرا شود.
این مقام مسئول افزود: با توجه به جمعیت بالای عشایر و دامداران در منطقه و پراکندگی آنها، استمرار این طرح ها در سال های آتی باعث احیای مراتع و گونه های گیاهی و جنگلی خواهد شد.
وی، با اشاره به گستره وسیع منابع طبیعی و لزوم مدیریت مبتنی بر حفاظت از این منابع گفت: مدیریت عالمانه و صحیح بر منابع طبیعی، نیازمند قطع و حذف عوامل تخریب و کاهش آن بر روی این عرصه هاست.
منصور، سه جانبه بودن این تفاهم نامه را از مزایای آن دانست و بیان کرد: امیدواریم این هم افزایی سازنده با سازمان امور عشایر کشور، مرتعداران و سازمان جنگل ها هم برای کمک به وضعیت معیشتی عشایر و بهره برداران عرصه های ملی و هم برای حفظ منابع طبیعی مورد بهره برداری قرار گیرد.
** آموزش، راهکاری موثر برای حفاظت از منابع طبیعی
جانشین رئیس و معاون توسعه و عمران سازمان امور عشایر نیز در این آیین گفت: با آموزش های لازم و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و با توجه به نیازهای بهره برداران و جامعه هدف می توان برای حفاظت و توسعه جنگل ها، مراتع و صیانت از منابع طبیعی و توسعه بیش از پیش این منابع گام برداشت.
میر ولی صفرزاده ادامه داد: همکاری در ایجاد تشکل های منابع طبیعی با هماهنگی سازمان جنگل ها و کمک به ایجاد معیشت پایدار برای بهره برداران و مجریان طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری از جمله تعهدات سازمان امور عشایر است.
وی ادامه داد: براساس این تفاهم نامه، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، متعهد به اعلام مراتع اولویت دار برای تمرکز فعالیت های اشتغالزا با مشخص کردن موقعیت جغرافیایی، مساحت و تعیین قابلیت های نوع کشت شده است.
او افزود: همچنین طبق این تفاهم نامه، این سازمان متعهد به احیا و حفاظت منابع طبیعی توسط مجریان و بهره برداران منابع طبیعی، آموزش و اطلاع رسانی برای اجرای طرح ها و پروژه ها، انجام اقدام های آموزشی و ترویجی برای مقابله با آفت ها و امراض گیاهی و حریق، به افراد محلی و عشایر شده است.
این تفاهم نامه در 2 رونوشت و به انضمام برنامه حفاظت و توسعه پایدار از سامانه های مرتعی که جزء جدانشدنی این تفاهم نامه است تهیه و تنظیم شده است و بر اساس امضای طرفین، عشایر و مرتعداران دارای مجوز پروانه چرا می توانند تا زمان ابطال پروانه خود به عنوان مرتعدار در طرح های حفاظتی منابع طبیعی مشارکت کنند.

** لزوم صدور کارت مرتع بانی برای عشایر مرتعدار
مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم بیان کرد: از جمله مفاد این تفاهم نامه،
همکاری در ارائه تسهیلات لازم به مردم محلی برای حفاظت و حراست از مراتع، ایجاد انگیزه مشارکت با بهره برداران و استفاده از انرژی های نوین در حفاظت از عرصه های طبیعی است.
بهمن افراسیابی افزود: همچنین تامین بسته های تشویقی و تجهیزات مورد نیاز به عشایر از جمله آبگرمکن های خورشیدی، توزیع تنورهای گاز برای جلوگیری از بوته کنی برای پخت و پز و گرم کردن و جلوگیری از بهره برداری های غیر قانونی از مراتع از دیگر اهداف انعقاد این تفاهم نامه است.
وی گفت: هم اکنون برخی از عرصه های منابع طبیعی در اثر تغییرات اقلیمی، سهل انگاری و دخالت های انسانی در طبیعت در شرایط نامطلوب قرار دارند و باید به این موضوع به صورت جدی توجه شود.
افراسیابی، با بیان اینکه در تخریب منابع طبیعی، بیشترین خسارت را عشایر کشور متحمل می شوند، بیان کرد: یکی از اقدام های حفاظتی برای اجرای این تفاهم نامه، صدور کارت مرتع بانی برای عشایر است تا علاوه بر حفظ و جلوگیری از انقراض و احیای گونه های جنگلی و مرتعی، این منابع به صورت پایدارتری حفاظت شوند.
در هنگام امضای این تفاهم نامه، مدیران کل دفاتر ستادی سازمان جنگل ها، مدیران کل منابع طبیعی و امور عشایر استان های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و اصفهان حضور داشتند.
خبرنگار: پرویندخت پاردسویی شیرازی**انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد
2027 / 6118
کد N1526750

وبگردی