آفتاب

احزاب باید ریشه‌دار شوند

احزاب باید ریشه‌دار شوند

*احمد کریمی اصفهانی

با ابلاغ سیاست های کلی انتخاباتی از سوی مقام معظم رهبری، امید است وزارت کشور که متولی اصل موضوع تشکیل احزاب بر اساس کمیسون ماده ۱۰ است، به یک دستور العمل کلی برای ریشه دار شدن حزب های کشور برسد.

ما هم اکنون در کشور 260 حزب فعال داریم که وزارت کشور باید با یک بازنگری اساسی و تایید مجدد آن‌ها این نهاد را احیا کند چرا که اصلاح این امر به صلاح کل نظام است و عدم توجه به آن به ضرر کشور تمام خواهد بود.

متاسفانه با توجه به قوانین موجود درباره احزاب کشور، هر کسی می نواند با ثبت در وزارت کشور به عنوان تشکل و حرب اعلام موجودیت می کند؛ اکثر این حزب ها فاقد صلاحیت هستند. هر حزبی باید عِده و عُده ای، یک ارگانی با نشریات وابسته داشته باشد.

اما اساسا در احزاب ما، یک فرد از سوی خودش به عنوان حزب حرف می زند و تشکیلاتی وجود ندارد. از تعداد انگشتان یک دست جمعیت آن تجاوز نمی کند حتی بعضی مواقع از انگشتان دست هم  کمتر هستند. متاسفانه حزب های ما هم اکنون به شکل صوری فعالیت می کنند.

اگر در زمان انتخابات یک حزبی با چنین شرایط وضعی، نامزدی را با جنجال معرفی کند اما نتواند در ادامه از او حمایت کند جز اختلال در روند انتخاباتی دستاوردی نخواهد داشت. اما اگر حزبی ریشه دار وجود داشته باشد بعد از انتخاب نامزدش به عنوان رییس جمهور نیز در زمینه های مختلف نظامی، فرهنگی و... صاحب نظر و تاثیر گذار خواهد بود.

دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار

کد N1526360

وبگردی