آفتاب

نظارت استاندارد بر کمتر از 17 درصد واحدهای تولیدی

نظارت استاندارد بر کمتر از 17 درصد واحدهای تولیدی

ساری - ایرنا - معاون سازمان ملی استاندارد گفت که این سازمان هم اکنون بر 22 هزار از 140 هزار واحد تولیدی نظارت دارد .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، وحید مقدم روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت روزجهانی استاندارد و تجلیل از مدیران و کارشناسان کنترل کیفیت واحد های برگزیده مازندران در ساری ، علت نظارت نداشتن استاندارد بر 83 درصد از واحدهای تولیدی را کمبود امکانات اعلام کرد.
وی گفت که 22 هزار واحد تولیدی تحت نظارت استاندارد دارای 44 هزار فراورده تولیدی هستند .
** خود اظهاری انطباق استاندار
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد به اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری در مورد ضرورت اعمال استاندارد بر تمام کالاهای تولیدی داخلی اشاره کرد و گفت : به دلیل مشکلات موجود ، توان و منابع لازم را برای تحت پوشش بردن تمام واحدهای تولید، صنعتی و خدماتی نداریم.
وی افزود : سازمان ملی استاندارد برای اینکه تمام واحدهای تولیدی و صنعتی را تحت پوشش قرار دهد از امسال طرح خود اظهاری انطباق استاندارد واحدهای تولید و صنعتی و خدماتی را اجرایی کرد.
مقدم گفت : این طرح پس از مطالعه و بررسی تطبیقی با دیگر کشورها اجرایی شده است و بر اساس آن واحدهایی که مجوز تولیدی گرفته اند خودشان استاندارد محصولات تولیدی را به سازمان ارائه می دهند.
وی افزود : سازمان ملی استاندارد هم تا زمانی که تولید کننده خلاف مقررات استاندارد ، تولید نکند و یا شکایتی از محصولات تولیدی به استاندارد نشود ، اصل را بر رعایت مقررات استاندارد در شرکت های تولیدی خوداظهار کننده قرار می دهد.
معاون سازمان ملی استاندارد همچنین گفت که به علت کمبود امکانات در حال حاضر از 30 هزار استاندارد ملی تدوین شده فقط حدود 2 هزار استاندارد اجرایی می شود.
** برخورد با جاعلان استاندارد
مقدم گفت : در پی نظارت و یک میلیون بازرسی و 10هزار نمونه برداری در سه ساله گذشته ، 600 پرونده جعل استاندارد به مراجع قضایی ارجاع شده است.
افزود : در این مدت 2 هزار و 500 پرونده مربوط به تولید و توزیع کنندگان سود جو نسبت به مقررات استاندارد به مراجع قضایی ارسال شد.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کرویی** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
کد N1526121

وبگردی