آفتاب

99 درصد آسانسور اداره ها و اماکن عمومی قزوین غیراستاندارد هستند

99 درصد آسانسور اداره ها و اماکن عمومی قزوین غیراستاندارد هستند

قزوین-ایرنا- مدیرکل استاندارد قزوین گفت: در حال حاضر 99 درصد آسانسور اداره ها و اماکن عمومی قزوین مانند دانشگاه ها و بیمارستانها غیراستاندارد هستند.

به گزارش ایرنا، محمودرضا طاهری روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته استاندارد برگزار شد، افزود: متاسفانه مدیران اداره ها و اماکن عمومی استان شامل دانشگاه ها و بیمارستان ها به موضوع استانداردسازی آسانسورهای مستقر در ساختمان های خود بی توجه هستند.
وی اظهارکرد: در سه سال گذشته بارها به موضوع استانداردسازی آسانسور اداره ها و اماکن عمومی تاکید کرده و به مدیران نامه نگاری کرده ایم اما در این خصوص ترتیب اثر داده نشده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه مدیران و کارمندان، بیماران و دانشجویان استفاده کنندگان اصلی از آسانسورهای مستقر در اداره ها، بیمارستان ها و دانشگاه ها هستند، اظهارکرد: این عادت ناشایستی است که تا حادثه و اتفاق ناگواری پیش نیاید توجه ها به رفع نقص و اصلاح مورد توجه قرار نمی گیرد.

** همه آسانسورها باید سالیانه مورد بازدید قرار بگیرند
وی با اشاره به بروز حوادث در آسانسورها و اعلام اخبار مربوط به آن در رسانه ها، اضافه کرد: آسانسور یک وسیله نقلیه بدون راننده است که حداقل سالی یکبار باید مورد بازرسی قرار گرفته و نواقص و اشکالات آن برطرف شود در غیر این صورت استفاده از آن خطرناک و احتمال بروز حادثه وجود دارد.
طاهری با بیان اینکه برای پلمپ آسانسور به یکی از دانشگاه های معتبر استان مراجعه کردیم اما با وجود داشتن دستور قضائی از ورود کارشناسان استاندارد در آن جلوگیری شد، افزود: در این رابطه وقتی در مرکز تولید علم با چنین رفتاری مواجه می شویم چه انتظاری باید از سطح عامه داشته باشیم.
وی اظهارکرد: براساس قانون باید همه آسانسورها پیش از بهره برداری و راه اندازی تاییدیه استاندارد بگیرند و هر یکسال یکبار نیز این تاییدیه را تمدید کنند، در غیر این صورت مسئولیت بروز هرگونه حادثه با بهره برداران و صاحبان مجموعه ای که حادثه در آن رخ داده می باشد.
این مقام مسئول گفت: برخی دستگاه ها، اداره ها و اماکن عمومی، نبود اعتبار را برای رفع نواقص آسانسورهای خود بهانه می کنند که در این رابطه باید متذکر شد، که این موضوع را باید جزو بخشی از هزینه ها همچون هزینه سوخت و مصرف انرژی پیش بینی کرد.
مدیرکل استاندارد قزوین گفت: در یکسال گذشته دو هزار و 500 فقره بازرسی از سطح واحدهای صنعتی مشمول در استان با هدف کنترل رعایت استاندارد در تولید انجام شده است.
این مقام مسئول گفت: در این مدت همچنین از هفت هزار و 200 واحد صنفی و مرکز فروش کالا در استان نیز بازرسی شده است.

** تدوین 34 استاندارد ملی در قزوین
وی یادآور شد: در یکسال گذشته شاهد تدوین 34 استاندارد ملی در استان در حوزه های مختلف از جمله صنایع غذایی، ساختمانی، الکترونیک و خودرو بوده ایم.
این مقام مسئول همچنین از ارائه 11 هزار و 929 نفر ساعت آموزش به مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی استان در این مدت خبر داد و گفت: این افراد نمایندگان استاندارد در سطح صنایع هستند.
مدیرکل استاندارد قزوین یادآور شد: در حال حاضر یک هزار و 12 کالای صنعتی تولید شده در سطح استان دارای پروانه استاندارد می باشند.
طاهری ادامه داد: هم اکنون تولیدات 526 واحد صنعتی در سطح استان نیز زیر پوشش استاندارد اجباری قرار دارد.
این مقام مسئول انگ گذاری فلزات گران بها را یکی از وظائف ادارات کل استاندارد برشمرد و گفت: در همین رابطه و برای تعیین صحت عیار انواع جواهرهای موجود در بازار در یکسال گذشته تاکنون 260 مورد نمونه برداری طلا از جواهرفروشی های استان انجام شده است.
مدیرکل استاندارد قزوین همچنین از کالبیراسیون و سنجش دو هزار و 350 نازل سوخت در یکسال گذشته در سطح استان خبر داد و گفت: براساس وظائف تعیین شده برای این اداره کل، نازل های سوخت سالانه باید چهار مرحله مورد سنجش و آزمایش قرار بگیرند.
طاهری اضافه کرد: در این مدت همچنین از باسکول های استان 570 مورد بازدید صورت گرفته و همگی مورد آزمایش قرار گرفته اند.
مدیرکل استاندارد قزوین یادآور شد: از مهر ماه سال پیش تاکنون چهار هزار و 100 مورد از وسایل سنجش موجود در فروشگاه های استان شامل انواع ترازو نیز کالیبراسیون شده و مورد آزمایش قرار گرفتند.
طاهری از فعالیت 68 آزمایشگاه بخش خصوصی همکار استاندارد در استان خبر داد و گفت: در کنار این تعداد آزمایشگاه، سه شرکت بازرسی صلاحیت دار نیز با اداره کل استاندارد قزوین به همکاری می پردازند.

** نمونه برداری از دو هزار و 200 کالا در واحدهای تولیدی برای تطبیق با استاندارد
طاهری از انجام دوهزار و 200 فقره نمونه برداری از تولیدات واحدهای صنعتی مشمول استاندارد در استان ظرف یکسال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: علاوه بر این 320 مورد از محصولات موجود در سطح بازار و فروشگاه های استان نیز نمونه برداری شد.
این مقام مسئول در ادامه از صدور 710 گواهینامه انطباق محصولات صادراتی استان با استاندارد و یک هزار و 40 گواهینامه انطباق وارداتی در یک سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: براساس قانون، باید همه کالاهای صادراتی و وارداتی پیش از صادرات و وارد شدن به بازار گواهینامه انطباق با استاندارد دریافت کنند.
وی ضمن درخواست از شهروندان برای پرهیز از خرید کالاهای بدون استاندارد، اظهارکرد: توجه به استاندارد به معنای توجه به ایمنی و سلامت افراد جامعه است.
طاهری اظهار کرد: شهروندان پس از خرید کالاهای مشمول استاندارد می توانند برای صحت نشان به کار برده شده، کد درج شده زیر علامت را به شماره 10001517 ارسال کنند تا مشخصات واحد تولیدی و صحت استاندارد آن به شماره شان پیامک شود.
مدیرکل استاندارد قزوین در ادامه از تشدید نظارت بر زمین های بازی و بازیگاه ها خبر داد و اظهار داشت: در همین راستا هرگونه وسایل ناایمن و غیراستاندارد مستقر در بازیگاه ها پلمپ و همچنین تاکید شده تا شهرداری ها زمین های بازی کودکان را به کف پوش استاندارد مجهز و وسایل ناایمن را جمع آوری کنند.

** پلمپ تله سی یژ قزوین پس از رفع ایرادهای ایمنی فک می شود
وی در ادامه به پلمپ تله سی یژ مجموعه تفریحی ورزشی کامان و زرشک قزوین توسط اداره کل استاندارد اشاره کرد و گفت: امسال پس از وقوع حادثه ای برای یکی از شهروندان استفاده کننده از این وسیله، اقدام به پلمپ تله سی یژ این مجموعه کردیم.
مدیرکل استاندارد قزوین گفت: از دو سال گذشته به بهره بردار این مجموعه در خصوص استاندارد نمودن تله سی یژ مکاتبه و بر این موضوع تاکید کردیم که مورد توجه قرار نگرفت.
وی با بیان اینکه تله سی یژ قزوین تا پیش از گرفتن تائیدیه استاندارد نباید اقدام به خدمات دهی به شهروندان می کرد، اظهار داشت: بهره برداری اولیه این تله سی یژ برای آزمایش آن از طریق حمل بار و نه انسان بود تا نقایص ایمنی دستگاه برطرف شود که متاسفانه در بازه زمانی شاهد بلیط فروشی به شهروندان و حادثه رخ داده بودیم.
مدیرکل استاندارد قزوین گفت: برخلاف برخی اظهارنظرهای صورت گرفته مبنی بر استاندارد بودن تله سی یژ قزوین باید یادآور شد که این وسیله برای استفاده باید تائیدیه استاندارد ملی را کسب کند و اینکه گفته می شود این دستگاه دارای استاندارد بین المللی می باشد، صحیح نیست و ممکن است تنها بخشی از قطعات آن استاندارد بین المللی داشته باشد که کافی نیست.

**صدور اولین نشان استاندارد حلال در قزوین
وی در ادامه به صدور نخستین نشان استاندارد حلال در قزوین و دومین در کشور برای یک واحد تولیدکننده گوشت مرغ در استان، گفت: این کار با همکاری ادارات کل استاندارد و دامپزشکی و نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی انجام شده است.
طاهری گفت: علاوه بر موارد مرتبط با استاندارد، صدور برند حلال می تواند به بازاریابی محصولات تولید شده در کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان کمک کرده و با تقویت صادرات کالاهای غیرنفتی گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
مدیرکل استاندارد قزوین همچنین از صدور نخستین پروانه تشویقی استاندارد برای محصول باقلوای یک واحد تولید کننده شیرینی های سنتی قزوین خبر داد و اظهار امیدواری کرد سایر فعالان این صنعت نیز به سمت استاندارد کردن محصولات خود پیش بروند.
وی در پایان از برگزاری همایش معرفی و تجلیل از واحدهای تولیدی نمونه استاندارد قزوین در دوم آبان ماه امسال خبر داد و گفت: در این مراسم از فعالان نمونه استاندارد و واحدهای تولیدی ممتاز در این حوزه تجلیل به عمل خواهد آمد.
23 تا 30 مهر ماه هفته استاندارد نام گذاری شده است.
3013/ 6128 *خبرنگار: رضا اولادی* انتشار دهنده: وحید مقدم سلیمی
کد N1526006

وبگردی