آفتاب

رادون زیر ذره‌بین می‌رود

رادون زیر ذره‌بین می‌رود

رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران از تهیه و تدوین نقشه گاز سمی «رادون» در سراسر ایران به‌عنوان دومین عامل سرطان ریه در کشور خبر داد.

عليرضا مصداقي‌نيا در حاشيه نشست خبري همايش بين‌المللي و بهداشت محيط و توسعه پايدار اظهار داشت: گاز رادون بسيار بيماري‌زاست و وزارت بهداشت با كمك محيط‌زيست در حال تهيه نقشه رادون در ايران است. وي با اشاره به اينكه گاز رادون، دومين علت مهم سرطان ريه بعد از دخانيات است، افزود: كارگروهي تشكيل شده است تا عوامل‌ جديد خطرآفرين در حوزه بهداشت و محيط‌زيست نيز بررسي و تحقيق و به آنان پاسخ داده شود. به گزارش همشهري، مهم‌ترين نتيجه تهيه نقشه رادون در كشور، اين است كه با استناد به نتايج اين اندازه‌گيري‌ها مي‌توان با مجموعه‌اي از اقدامات مداخله‌اي به‌ويژه آموزش و فرهنگسازي مردم را آگاه كرد كه اگر در معرض اين گاز هستند، چه كار كنند كه آسيب كمتري ببينند. اجراي اين كار در سال‌هاي اخير همزمان توسط دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و زيرنظر وزارت بهداشت، كليد خورده است. پروژه اندازه‌گيري گاز رادون در ايران از چند‌ سال پيش در شهرهاي مختلف كشور آغاز شده و هم‌اكنون، اين پروژه در تهران پيگيري مي‌شود.

  • چرا رادون خطرناك است؟

گاز رادون، بي‌رنگ، بي‌بو و بي‌علامت است كه هميشه در طبيعت وجود داشته و در برخي نقاط ميزان آن بيشتر است. منبع رادون كه جزو گازهاي بي‌اثر و نادر به شمار مي‌رود، زمين است. درواقع رادون محصولي از اورانيوم و راديوم طبيعي موجود در زمين است. اورانيوم به‌طور طبيعي در مقادير متفاوت در انواع سنگ و خاك در سراسر جهان يافت مي‌شود، از طريق خاك و صخره‌ها آزاد شده و فرصت رسيدن به سطح زمين و تجمع در محيط‌هاي بسته به‌خصوص منازل و محيط‌هاي كار را پيدا مي‌كند. عمرش دو سه روز بيشتر نيست اما اگر تهويه ساختمان نامناسب باشد كه اغلب هم در ايران نامناسب است، گاز رادون زمان بيشتري در فضاي داخلي خانه باقي مي‌ماند و مردم آن را نفس مي‌كشند. مطالعات نشان داده كه بيش از ۵۰‌درصد آسيب‌هايي كه انسان از تشعشعات دريافت مي‌كند، تنها به گاز رادون مربوط مي‌شود. مهم‌ترين بيماري‌هايي كه تماس با رادون ايجاد مي‌كند، انواع برونشيت و همچنين در شكل حاد سرطان ريه است. تحقيقات نشان داده از كل پرتوگيري‌هاي بشر ناشي از گاز رادون، ۹۵‌درصد آن در داخل ساختمان‌ها به‌ويژه منازل، ٤‌درصد از هواي آزاد و يك‌درصد از منابع آب‌هاي آشاميدني اتفاق مي‌افتد.

کد N1525907

وبگردی