آفتاب

کلاس های چند پایه تدبیر دولت برای عدالت آموزشی

کلاس های چند پایه تدبیر دولت برای عدالت آموزشی

سنندج- ایرنا- عدالت آموزشی از زیربنایی ترین رکن های عدالت در جامعه بوده و دولت جمهوری اسلامی هم اکنون با تدبیرهای مختلف به دنبال تبدیل بغض های گرفته فرزندان این به مناطق به لبخندهایی با طعم آینده نگری و تفکر است تا آرمان آموزش رایگان و یکسان در تمام نقاط کشور محقق شود.

به گزارش ایرنا سطح سواد جامعه ارتباط مستقیمی با توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بینش سیاسی داشته و امروزه می توان گفت در سایه تاکیدها بر اجرای آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی، عدالت آموزشی در جامعه تحقق یافته است.
تصویب آیین نامه تشکیل کلاس های چند پایه در سال 93 توسط شورای آموزش و پرورش که به استفاده از دبیران با تجربه و ارایه آموزش های ویژه به معلمان تاکید دارد از جمله تلاش های دولت برای تحقق عدالت آموزشی است.
کلاس های چند پایه در مناطق روستایی که به علت سخت گذر بودن و مهاجرت از روستا به شهر دارای دانش آموزان کم است تشکیل می شود تا همه فرزندان ایران در کلاس های درس حاضر شده و به دانش اندوزی بپردازند و در این بین نیز استان کردستان از این خدمات بی بهره نمانده است.
استان کردستان در دامنه ها و دشت های پراکنده رشته کوه زاگرس میانی قرار گرفته و منطقه ای کاملا کوهستانی است و زمستان های پر برف دارد از این رو رفت و آمد روزانه به برخی از روستاهای این استان مقدور نیست و آموزش و پرورش به منظور تامین امکانات آموزشی علاوه بر احداث زیرساخت ها، اقدام به تعیین معلمان تمام وقت در آن روستاها می کند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: تاریخچه تشکیل این کلاس ها به آغاز دوره های آموزش مکتب خانه ای بر می گردد و امروزه کلاس های چند پایه به منظور پوشش کامل آموزش دوره ابتدایی در تمامی نقاط کشور برای تحقق عدالت آموزشی و مدیریت اجتماعی اجرا می شود.
صدیقه عبداللهی افزود: آموزش و پرورش با اجرای طرح کلاس های چند پایه در روستاهای کم جمعیت به دنبال ارایه امکانات آموزشی در محل زندگی دانش آموزان است.
به گفته وی تعداد کلاس های چند پایه این استان 2 هزار و 300 مورد با جمعیت 30 هزار نفری دانش آموزان است و این میزان حدود 30 درصد از جمعیت 150 هزار نفری دانش آموزان دوره ابتدایی استان را تشکیل می دهد.
معاون آموزش دوره ابتدایی آموزش و پروش استان کردستان با اشاره به اینکه برای اجرای این کلاس ها از آموزگاران با تجربه و دوره دیده استفاده شده است افزود: اجرای آیین نامه کلاس های چند پایه مصوب خرداد 93 باعث ارتقای ارایه تحصیل در این کلاس ها شده است.
صدیقی کلاس های چند پایه را به عنوان فرصتی برای دانش آموزان مناطق کم برخوردار عنوان کرد و گفت: این کلاس ها علاوه بر اجرایی شدن قانون آموزش همگانی و تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، موجب تربیت آموزگاران با مهارت های چند گانه شده است.
به گفته وی، در سند تحول بنیادین، در آموزش و پرورش در کنار ارایه آموزش به دانش آموزان، پرورش آنان همراه با رشد علمی و تربیت دنبال می شود و کلاس های چند پایه به علت اختلاف سنی بین دانش آموزان با وجود اینکه یک آسیب در این کلاس هاست بیشترین عوامل رشد شخصیتی را به همراه دارد.
معاون آموزش دوره ابتدایی آموزش و پروش استان کردستان گفت: تجهیزات آموزشی از دیگر آسیب کلاس های چندپایه بوده که به منظور رفع این چالش وزارت آموزش و پروش در سه سال گذشته اقدام به تجهیز کلاس های هوشمند در مدارس روستایی و مناطق کم برخوردار کرده است.
به گفته صدیقی کم تجربه بودن آموزگاران دیگر چالش های آموزشی در کلاس های چندپایه بوده که در این ارتباط سال گذشته دوره های آموزش مدیریت کلاس های چند پایه برای تمامی آموزگاران زیر 6 سال سابقه کاری استان برگزار شد و در سال جاری نیز این دوره ها برای افراد زیر12 سال سابقه کاری برگزار می شود.
وی افزود: همچنین در سال جاری بیش از 100 رهبر آموزشی برای مدارس چند پایه روستایی استان منصوب شده اند تا ارتقای سطح آموزش در این مدارس بیشتر از گذشته افزایش یابد.
به گفته وی کردستان در اختصاص فضاهای آموزشی به مدارس ابتدایی رتبه سوم کشوری را داشته و پوشش دانش آموزان دوره ابتدایی 99.7 درصد و پوشش تحصیلی دانش آموزان پایه اول نیز 99.9 درصد است.
استاد مدیریت کلاس های چند پایه دانشگاه فرهنگیان سنندج نیز در این ارتباط گفت: مدیریت کلاس های چند پایه باید بر اساس برنامه ریزی برای تحقق اهداف کلی آموزش ابتدایی قرار گیرد.
ابراهیم کریم زاده افزود: برای مثال شناخت 32 نشانه فارسی و ترکیب آنها برای کلاس اول اهداف کلی در آموزش ابتدایی بوده که لازم است آموزگاران آموزش خود را برای این اهداف برنامه ریزی کنند تا در 9 ماهه سال تحصیلی فرصت کافی برای انتقال آموزش به دانش آموزان داشته باشند.
وی که 25 سال سابقه کاری در مدارس چند پایه دارد و هم اکنون آموزگار کلاس چندپایه روستای ساتیله شهرستان سنندج است گفت: تمرکز معلمان این نوع کلاس ها برای اتمام کتاب مهمترین آسیب آموزشی در کلاس ها چند پایه است چراکه تراکم پایه ها در کلاس موجب کاهش وقت آموزشی و در نهایت کمبود زمان برای پایان کتاب است.
به گفته وی چینش کتاب ها برای مدیریت کلاس از دیگر لازمه های موفقیت آموزشی در مدارس چند پایه است برای مثال هدف کتاب ریاضی تفکر، کتاب علوم تلاش برای یافتن، درس ورزش شادی و سرگرمی، درس هنر تمرکز بر پیاده سازی ایده و افکار دانش آموزان و فارسی ابراز احساسات بوده و لازم است آموزگاران زنگ ها را بر اساس نوع کتاب و اهداف آن چینش کنند.
کریم زاد افزود: استفاده از راهنمای آموزشی دوره های بالاتر برای دانش آموزان دوره پایین تر نیز از دیگر راه کارهای اساسی برای اهداف کلی آموزش ابتدایی در مدارس چند پایه است.
280 هزار دانش آموز استان کردستانی در سه هزار و 700 مدرسه و در قالب 14 هزار کلاس درس مشغول تحصیل هستند و 55 درصد از این تعداد شامل 150 هزار دانش آموز ابتدایی است.
مجموع یک میلیون و 493 هزار و 645 نفر جمعیت استان کردستان در 29 شهر و هزار و 703 روستا ساکن هستند.
3034/1904
** گزارش از حسن حسین زاده/ انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1525781

وبگردی