آفتاب

استقبال از انتخاب الکترونیک نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت

استقبال از انتخاب الکترونیک نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت

دبیر هیات نظارت برمطبوعات از رسانه‌ها و پلیس فتا برای برگزاری انتخابات الکترونیکی، قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سیدعلاءالدین ظهوریان، دبیر هیات نظارت بر مطبوعات، از رسانه ها برای حضور در ستاد انتخابات و پوشش برخط اخبار و از پلیس فتا برای همراهی ویژه با انتخابات الکترونیکی نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات قدردانی کرد.

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات ضمن اعلام رضایت نمایندگان سه قوه از برگزاری نخستین انتخابات الکترونیکی در کشور، تصریح کرد: علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قاضی سراج به عنوان نماینده قوه قضائیه و محمدعلی وکیلی نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات به عنوان اعضای کمیته نظارت بر انتخابات، ضمن بازدید از ستاد انتخابات، روند برگزاری الکترونیکی انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت را مطلوب ارزیابی کردند.

ظهوریان با بیان اینکه، زمان برگزاری انتخابات از ساعت ۱۰ الی ۱۶ اعلام شده بود ولی به دلیل استقبال و مشارکت بسیار خوب مدیران مسئول و با نظر کمیته نظارت بر انتخابات، دوبار ساعت رای گری تمدید شد، که یکبار به مدت یکساعت و بار دوم برای سی دقیقه دیگر تمدید شد.

وی با بیان اینکه ۳ هزار و ۳۹ نفر واجد شرایط برای شرکت در انتخابات بودند، افزود: ساعت ۱۷ و ۱۱ دقیقه نصاب انتخابات در مرحله اول رد شد و نصف بعلاوه یک نفر از مدیران مسئول واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند ولی با توجه به اعلام زمان تمدید تا ساعت ۱۷.۳۰ سامانه برای رای گیری از واجدان شرایط باز ماند.

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات میزان مشارکت در این انتخابات را ۵۲ درصد اعلام کرد و افزود: در دوره های قبلی انتخابات نماینده مدیران مسئول، همواره بین ۱۵ تا ۲۰ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت می کردند که از جمله مشکلات انتخابات کاغذی متمرکز در تهران بود که این عدد در انتخابات این دوره به ۵۲ درصد رسید.

ظهوریان در همین زمینه اضافه کرد: از میان ۳هزار و ۳۹ واجد شرایط، ۱۵۶۵ مدیر مسئول در انتخابات شرکت کردند که از این میزان، حسین انتظامی با کسب حدود ۷۲ درصدآرا یعنی ۱۱۲۶ رای به عنوان نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت انتخاب شد.

به گفته دبیر هیات نظارت بر مطبوعات، ۱۵۴۵ نفر از مدیران مسئول بعد از رای گیری در نظرسنجی سامانه جامع رسانه ها مبنی بر نوع برگزاری انتخابات شرکت کردند که ۱۱۴۲ نفر (۹۳.۳ درصد) به انتخابات الکترونیکی و ۱۰۳ نفر به انتخابات کاغذی رای دادند.

ظهوریان همچنین به تعداد نامزدهای این دوره اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ثبت نام از نامزدهای نمایندگی نیز به صورت الکترونیکی بود، ۲۶۲ نفر برای نمایندگی ثبت نام کردند که بعد از بررسی صلاحیت ها در کمیته سه نفره متشکل از نمایندگان سه قوه، ۳۰ نفر حائز صلاحیت برای نمایندگی مدیران مسئول شناخته شدند که از این تعداد، ۵ نفر قبل از آغاز انتخابات انصراف دادند و ۲۵ نفر برای انتخاب نهایی با ثبت سوابق در سامانه جامع رسانه ها، در معرض انتخاب مدیران مسئول قرار گرفتند.

وی همچنین با قدردانی از تیم پشتیبانی فنی سامانه جامع رسانه های کشور و همچنین پلیس فتا برای نظارت و تامین امنیت سامانه، تصریح کرد: نمایندگان سه قوه از روند برگزاری آرام، منطقی و اطمینان بخش انتخابات به شکل الکترونیکی اعلام رضایت کردند و این انتخابات را نمونه خوبی برای برگزاری سایر انتخابات در کشور به شیوه الکترونیکی عنوان کردند.

وی در عین حال تصریح کرد: نرم افزار سامانه جامع رسانه های کشور طوری طراحی شده که تمام آرا، محرمانه تلقی شده و هیچ فردی به رای افراد دسترسی ندارد و تا پایان زمان رای گیری نیز امکان دریافت گزارش تجمیعی آرا وجود نداشت که همین نکات مورد توجه کمیته نظارت بر انتخابات قرار گرفت.

ظهوریان با قدردانی ویژه از رسانه ها برای پوشش برخط انتخابات و تشکر از حضور خبرنگاران در ستاد انتخابات و اطلاع رسانی دقیق و لحظه به لحظه از انتخابات، تصریح کرد: با توجه به ویژگی های برگزاری انتخابات نماینده مدیران مسئول به شکل الکترونیکی و تایید صحت و سلامت انتخابات از سوی کمیته سه نفره متشکل از نمایندگاه سه قوه، این روند جدید می تواند بر فضای انتخاباتی کشور بسیار موثر باشد چرا که در کاهش هزینه ها، افزایش مشارکت و افزایش شفافیت در اطلاع رسانی و سرعت اعلام نتایج، بسیار کارگشاست.

در خبری دیگر در همین رابطه، انجمن‌های صنفی کارفرمائی مدیران نشریات از برگزاری الکترونیکی انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات، حمایت کردند.

در بیانیه این انجمن‌ها آمده است: حضور دموکتراتیک و چهار برابری شرکت کنندگان در نخستین انتخابات الکترونیکی کشور نسبت به انتخابات غیر الکترونیکی دوره قبل و ضرب سکه این افتخار به نام مطبوعات و مدیران مسئول رسانه‌های کشور، آنقدر افتخار آمیز هست که شیطنت برخی رسانه های افراطی و تحریکات یک نماینده دلواپس نتواند ابعاد مختلف این حرکت نو را تحت الشاع قرار دهد. حدود ۱۷۰۰ مدیر مسئول از سراسر کشور در فرصتی عادلانه در انتخاباتی که به تایید نمایندگان قوای قضائیه و مقننه رسیده و پلیس فتا نیز ناظر سامانه رای گیری بوده، شرکت کرده‌اند اما برخی رسانه‌ها که رانت‌های دریافتی‌شان نشان از خط کشی های سیاسی‌شان دارد و نه دغدغه‌های صنفی، به بهانه نامزد منتخب، انتخابات الکترونیکی را منکوب می‌کنند.

امید است مسئولان ذیربط در برگزاری و نظارت بر کلیه مراحل این انتخابات استثنائی (مشارکت ۴ برابری نسبت به دوره های قبل، کاهش ۳۰۰ درصدی هزینه های برگزاری، تسهیل و شفافیت در اعلام نتایج و مهمتر از همه رعایت عدالت کشوری در برپایی انتخابات) این افتخار را پاس دارند.

ما اهالی مطبوعات و نمایندگان انجمن های صنفی کارفرمائی، ضمن تبریک به اعضای محترم هیات نظارت بر مطبوعات به خصوص نمایندگان قوای مقننه و قضائیه برای جسارت در عمل به قانون در برگزاری نخستین انتخابات الکترونیکی، تلاش متضررین برای مخدوش نشان دادن این انتخابات را نشانه استیصال از حضور پرقدرت رسانه ها در یک اتفاق رسانه ای و با هدف تخریب گسترش این حرکت ملی در سایر انتخابات قلمداد می کنیم.

کد N1525723

وبگردی