آفتاب
گامی اثرگذار در تحقق مساجد طراز اسلامی

بازگشت مساجد به بطن جامعه/گره‌هایی که به‌دست هیئت‌ها باز می‌شود

بازگشت مساجد به بطن جامعه/گره‌هایی که به‌دست هیئت‌ها باز می‌شود

بیرجند- مسجد طراز اسلامی عهده‌دار نقش هایی است که در سال های گذشته محدود به کارکرد عبادی شده بود و اکنون با کمک هیئت های مذهبی می رود تا دوباره رنگ و بویی دیگر به خود گیرد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: هیئت های مذهبی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نهادهای مردمی بوده که بعد از واقعه عاشورا برای نشان دادن حب مسلمانان به اهل بیت (ع) و به خصوص بزرگداشت ایام شهادت سید و سالار شهیدان شکل گرفت.

هر چند از ابتدای واقعه عاشورا تاکنون یکی از مهم‌ترین رسالت های هیئت های مذهبی اقامه عزاداری و سوگواری برای شهادت حضرت اباعبدالله، احیاء فرهنگ عاشوار و تعظیم شعائر دینی و مذهبی بوده است اما این چشمه جوشان مردمی تنها منحصر به این‌ها نبوده و این تشکل های مردمی می‌توانند نقش بسزایی در اجتماع داشته باشند که متاسفانه این نقش اجتماعی طی سال های گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است.

در سال های گذشته آسیب های اجتماعی از جمله فقر، بیکاری، کاهش ازدواج و افزایش روز به روز آمار طلاق جامعه را با چالش های زیادی مواجه کرده است که حل و فصل این آسیب‌ها نیازمند همکاری همه نهادهای اجتماعی است و یکی از نهادهایی که می‌تواند در این زمینه نقش بسزایی را ایفا کنند هیئت های مذهبی و تشکل های دینی است.

تهیه جهیزیه و امکانات اولیه‌ زندگی برای تازه عروسان و زوجهای جوان کم توان در راستای تشویق جوانان به ازدواج، انفاق و دستگیری از محرومان، ایجاد صندوق های قرض الحسنه، راه اندازی سیستم های خدمات درمانی رایگان به واسطه ایجاد ارتباط بین افراد خیر و توانمند جامعه با افراد نیازمند از جمله کارهایی است که هیئت های مذهبی می‌توانند در جهت کاهش آسیب های اجتماعی انجام دهند.

روند رو به رشد آسیب های اجتماعی و حرکت کند هیئت های مذهبی

مسئول تشکل های دینی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار مهر  اظهار کرد: روند رو به رشد آسیب های اجتماعی یکی از مشکلاتی است که امروز به شدت جامعه را درگیر کرده و کند کردن این روند نیازمند استفاده از تمامی ظرفیت های موجود است.

حجت الاسلام احمد رضایی، تشکل های دینی به خصوص هیئت های مذهبی را یکی از ظرفیت های مهم، نقش آفرین و تأثیرگذار در این حوزه عنوان کرد و افزود: هیئت های مذهبی نه تنها در مناسبت های خاص بلکه در تمام طول سال می‌توانند اقدامات موثری برای کاهش آسیب های اجتماعی انجام دهند.

وی به وجود ۹۰ هزار هیئت مذهبی در  کشور اشاره کرد و گفت: اگر این هیئت‌ها بتوانند هر کدام حداقل از یک طلاق جلوگیری کنند ۹۰ هزار زندگی را سامان داده‌اند.

به گفته وی در حال حاضر حدود یک هزار و ۲۰۰ هیئت مذهبی در استان وجود دارد که فعالیت این هیئت‌ها در حوزه های اجتماعی هنوز در حد مطلوب نیست.

تامین هزینه درمانی ۳۵۰ بیمار نیازمند توسط مسجد فاطمیه

رئیس هیئت مدیره مجتمع مسجد عاشورا بیرجند با بیان اینکه این دارالشفاء در تمام طول سال خدمات درمانی را ارائه می‌دهد، عنوان داشت: درمانگاه ولی عصر نیز که وابسته به این دارالشفاء بوده در دو شیفت صبح و بعد از ظهر خدمات درمانی مختلف را ارائه می‌دهد.

عباسی مقدم با بیان اینکه در این مجتمع های درمانی تنها ۵۰ درصد تعرفه دولتی از بیماران دریافت می‌شود، بیان داشت: این میزان برای نیازمندان به زیر ۵۰ درصد هم می‌رسد و حتی در برخی از مواقع به صورت رایگان خدمات درمانی برای نیازمندان انجام می‌شود.

وی بیان داشت: مرکز خیریه درمانی دارالشفاء فاطمه زهرا (س) در سال ۸۶ به عنوان مرکز خیریه نمونه کشوری انتخاب و موفق به دریافت لوح تقدیر و دریافت تندیس از وزارت متبوعه و سازمان اوقاف و امور خیریه شده است.

عباسی مقدم اضافه کرد: مرکز خیریه درمانی دارالشفاء فاطمه زهرا (س) و درمانگاه ولی عصر هم اکنون مجهز به بخش های پاراکلینکی شامل استقرار چندین اتاق پزشکان عمومی و تخصصی، ۱۰ دستگاه یونیت دندانپزشکی، اکوکاردیوگرافی، آندوسکوپی، تزریقات و پانسمان، آزمایشگاه تشخیص طبی، آندوسکوپی، مرکز ترک اعتیاد فجر، مرکز ترک اعتیاد فرج، مرکز مشاوره هادی، نخستین پارک تخصصی مخصوص کودک است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۳ نفر پزشک با این مرکز همکاری دارند، بیان کرد: در شش ماهه نخست امسال ۳۵۰ بیمار نیازمند به صورت رایگان درمان و همچنین حدود ۱۲ میلیون ریال داروی رایگان برای بیماران نیازمند تامین شده است.

ورود هیئت فاطمیه برای اشتغال خانواده های بی سرپرست

رئیس هیئت مدیره مجتمع خیریه مسجد عاشورا بیرجند با بیان اینکه همچنین در این مدت سه بیمار صعب العلاج نیازمند به مراکز مجهز درمانی استان و خارج استان معرفی شده‌اند، عنوان داشت: میزان کمک های نقدی مردمی در این مدت ۹۸ میلیون ریال بوده است.

مسئول هیئت فاطمیه بیرجند همچنین از تحت پوشش قرار گرفتن ۱۸۰ خانوار در مجتمع دارالایتام فاطمیه خبر داد و گفت: ۶۰۰ نفر از افراد این خانواده‌ها تحت پوشش خدمات مجتمع قرار گرفته‌اند و هر هفته توزیع غذای گرم بین این یتیمان را داریم.

تأمین سالانه ۱۵ مورد جهیزیه برای زوج های نیازمند

بوشادی، ترغیب جوانان فعال در هیئت به ازدواج آسان را یکی دیگر از فعالیت های این هیئت عنوان کرد و افزود: در همین راستا تلاش شده تا برای تشویق جوانان به سمت ازدواج در تامین هزینه های ازدواج به آن‌ها کمک شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر این با همکاری خیران و مجموعه هیئت در زمینه تامین جهیزیه افراد نیازمند کارهایی انجام شده است، عنوان داشت: در همین راستا طی سال گذشته بیش از ۱۵ مورد جهیزیه برای زوج های جوان با کمک خیران تهیه شده است.

وی ادامه داد: همچنین تلاش می‌شود تا حد امکان اگر افرادی نیازمندی مراجعه کنند بعد از تحقیق توسط هیئت برای تامین اقلام مورد نیاز آن‌ها از جمله یخچال و وسایل خانه با کمک خیران قدم هایی برداشته شود.

آنچه که مسلم است هیئت های مذهبی ظرفیت های بی بدیلی هستند که نباید تنها در مناسبت های خاص فعال باشند بلکه فعالیت هیئت‌ها در زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی چیزی است که در شرایط امروز بیش از بیش احساس می‌شود.

کد N1525668

وبگردی