آفتاب
رئیس مرکزسلامت محیط و کار وزارت بهداشت :

شرایط محیط کار با شرایط آرمانی فاصله دارد

شرایط محیط کار با شرایط آرمانی فاصله دارد

شیراز - ایرنا - رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت : بسیاری از جنبه های محیط کار در جامعه ما همچنان با شرایط استاندارد و ایده آل فاصله دارد و مخاطرات محیط کار سلامت کارگران و فعالان در محیط را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر خسرو صادق نیت شامگاه سه شنبه در دومین همایش بین المللی ارگونومی(بهبود محیط کار) در شیراز اظهار داشت : در برخی مواقع حتی مرگ ناشی از شرایط غیر متعارف کار نیز گزارش شده است، دراین موارد وزارت بهداشت مستندات را بررسی و پیگیری می کند ، مرگ ناشی از مخاطرات محیط کار یک مرگ ناشایع است اما اتفاق افتادن آن در جامعه کنونی چندان شایسته نیست .
این مقام وزارت بهداشت با بیان اینکه از دانش آموختگان رشته های تخصصی ارگونومی و بهداشت محیط در مشاغل صنعتی و اقتصادی باید بیشتر استفاده شود گفت: استفاده از متخصصین می تواند مخاطرات محیط کار را به حداقل برساند، در اغلب موارد ما هزینه های هنگفتی را ناشی از مخاطرات محیط کار می پردازیم که می توان با ارائه راهکارهای پیشگیرانه از بروزاین هزینه ها جلوگیری کرد .
صادق نیت با بیان اینکه ارگونومی دانش استاندارد سازی محیط کار و انطباق شاخص ها و معیارها با شرایط موجود و پیشگیری برای بروز خطرات است گفت:اصلاح شرایط محیط کار نیاز به فرهنگ سازی دارد.
این مقام وزارت بهداشت گفت: طرح هایی برای استاندارد سازی صندلی مدارس و امکانات هوایی در سفر با هواپیما در حال اجراست و اجرای این طرح ها می تواند شرایط محیطی را در جامعه بهبود بخشد .
صادق نیت اظهارکرد: از دیگر برنامه های این حیطه، توزیع مواد غذایی سالم در کشور است تا بتوانیم غذاهای سالم را به دست مصرف کننده برسانیم.
این مقام در وزارت بهداشت، با اشاره به هدفمند کردن بررسی ها و نظارت های بهداشتی به عنوان یکی دیگر از برنامه های بهداشت محیط در کشور، ابراز امیدواری کرد که این همایش ، گامی موثر در این زمینه باشد.
دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران به منظور اشاعه و توسعه تخصصی- کاربردی دانش ارگونومی، ایجاد زمینه مناسب جهت تبادل تجربیات در سطح ملی و بین المللی، آشنا ساختن مدیران صنایع و سازمان ها و تصمیم سازان با جنبه های کاربردی ارگونومی و نیز تثبیت جایگاه و نقش ارگونومی در روند توسعه کشور، دومین همایش بین المللی ارگونومی ایران و دومین همایش دوسالانه ارگونومی ایران را با حضور استادان برجسته ارگونومی، پژوهشگران، مدیران و کارشناسان صنایع و دانشجویان در شیراز برگزار کرد .
این همایش سه روزه فرصتی است تا استادان، دانشجویان و صاحب نظران در این عرصه گرد هم آیند و با هم اندیشی، راهکارهای علمی و عملی برای حل مسائل و مشکلات ارگونومیک ارائه کنند.
ارگونومی فیزیکی و سخت افزار ، ارگونومی شناختی (طراحی نرم افزار، خطای انسانی، عملکرد شغلی) ، ارگونومی سازمانی و مشارکتی (طراحی سازمانی، استرس شغلی، بهره وری، کیفیت)، ارگونومی محیطی ، ارگونومی فرهنگی و اجتماعی ، ارگونومی توانبخشی (سالمندی، توانمندسازی، معلولیت) و ارگونومی و ایمنی از جمله محورهای این همایش است.
در این همایش، سه مهمان خارجی از کشورهای کانادا و سوئد و 52 استاد داخلی در موضوعات گوناگون ارگونومی سخنرانی می کنند .
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده : غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
کد N1525616

وبگردی