آفتاب
معاون اول رئیس جمهور:

ظرفیت های کشور در اقتصاد مقاومتی نباید نهفته بماند

ظرفیت های کشور در اقتصاد مقاومتی نباید نهفته بماند

بندرعباس - معاون اول رئیس جمهور گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ظرفیت های کشور نباید نهفته بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در جلسه شورای اداری استان هرمزگان با اشاره به اینکه گروه های تکفیری و حامیان آنها در سطح منطقه ناامنی ایجاد کرده اند تا کشورهای منطقه نتوانند به توسعه بپردازند گفت: خوشبختانه در این میان جمهوری اسلامی ایران از امنیت بسیار خوبی برخوردار است و فرصتی طلایی در اختیار مسئولان کشور قرار گرفته که مشکلات را حل و فصل و توسعه کشور را دنبال کنند.

جهانگیری اظهار داشت: این شیوه اداره امور که مسئولان استانی منتظر دریافت اعتبار از مرکز کشور باشند شیوه درستی نیست و استانداران باید تلاش کنند با استفاده از مدیریت و خلاقیت مسائل استان ها را حل و فصل کنند البته دولت نیز در حد توان منابع مالی را در اختیار آنها قرار می دهد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه بودجه دولت از شرایط خوبی برخوردار نیست خاطرنشان کرد: با بودجه دولت فقط می توان مسائل جاری کشور را اداره کرد و نمی توان رقم قابل توجهی برای عمران و توسعه اختصاص داد.

وی افزود: البته نظام بانکی کشور در سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه خواهد کرد و شرکت ها و نهادهای عمومی و غیردولتی نیز می توانند در طرح های عمرانی و توسعه ای کشور سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه بار اصلی اقتصاد کشور بر دوش بخش خصوصی است، گفت: اگرچه بودجه دولت اندک است اما تسهیلات نظام بانکی، سرمایه گذاری های خارجی و منابع مالی نهادهای عمومی و غیردولتی رقم قابل توجهی است که می توان با آن کارهای بزرگی انجام داد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما در سالیان گذشته از اقتصاد دریا غافل شده بودیم و ظرفیت سواحل را نادیده گرفته بودیم خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی بر این موضوع تاکید دارد که از ظرفیت های داخلی نظیر دریا و سواحل استفاده کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جلسه توسعه زیربنایی سواحل مکران که روز گذشته برگزار شد، گفت: در این جلسه دستگاه های اجرایی مختلف برنامه هایی را برای توسعه سواحل مکران پیشنهاد دادند که اگر این برنامه ها عملیاتی شود، سواحل کشور می توانند به کانون توسعه تبدیل شوند.

جهانگیری با اشاره به گزارش استاندار هرمزگان مبنی بر عملکرد خوب این استان در کمک به واحدهای تولیدی خاطرنشان کرد: البته در بخش واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی هنوز اقدامات خوبی انجام نشده و باید توجه بیشتری به این موضوع معطوف شود.

معاون اول رئیس جمهور اعتبار لازم برای اجرای طرح های عمرانی نیمه تمام را بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تنها راهکار برای اینکه بتوانیم این طرح ها را اجرا کنیم واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی است. ارزیابی مدیران نیز براساس عملکرد آنها در خصوص این اولویت ها خواهد بود.

جهانگیری بر لزوم رفع موانع پیش روی توسعه صادرات غیرنفتی از سوی همه مسئولان و استانداران تاکید کرد و گفت: استانداران نیز باید بازدیدهای سرزده از گمرک و بخش های مربوط به صادرات داشته باشند و از عملکرد خوب این دستگاه ها مطمئن شوند.

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری تدوین بسته حمایتی توسعه صادرات غیرنفتی اظهار داشت: براساس گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت، هنوز بخش هایی از این بسته اجرا نشده و ظرف یکی دو ماه آینده در این زمینه حساب کشی خواهیم کرد و دستگاه های اجرایی که عملکرد خوبی در این راستا نداشته اند باید پاسخگو باشند.

کد N1525322

وبگردی