آفتاب
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

حساسیت جامعه در قبال تلفات مواجهات آسیب رسان اندک است

حساسیت جامعه در قبال تلفات مواجهات آسیب رسان اندک است

تهران- ایرنا- رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: درحالی که حتی یک مرگ ناشی از حوادث، سر و صدای زیادی به پا می کند، جامعه نسبت به مرگ های ناشی از مواجهات آسیب رسان شغلی، حساسیت چندانی ندارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، 'خسرو صادق نیت' روز سه شنبه در اولین همایش ملی توسعه سلامت، ایمنی و محیط زیست در حوزه اماکن ورزشی، تفریحی، مذهبی و فرهنگی اظهار داشت: موقع بروز حوادثی مانند ریزش کارگاه مترو، حتی یک مرگ هم حساسیت برانگیز است و مسوولان به سرعت درصدد چاره جویی برمی آیند ولی شرایط نامناسب سلامت شغلی که سرطان زا یا موجب از کارافتادگی صدها نفر هستند، بی سر و صدا فراموش می شوند.
وی تصریح کرد: در مواجهات شغلی، توجه به دو جنبه شامل تشخیص بیماری قبل از این که عارضه به صورت درد یا ناتوانی، بروز پیدا کند و همچنین شناسایی عوامل آسیب رسان محیط کار، اهمیت زیادی دارد.
صادق نیت تاکید کرد: در کنار توجه به این دو عامل، باید این آگاهی در افراد ایجاد شود که سرطان های شغلی و کاهش شنوایی یا کاهش بینایی ناشی از محیط نامناسب کار، درمان قطعی ندارد بنابراین باید شناسایی و رفع عوامل آسیب رسان در محیط های شغلی در اولویت قرار گیرد.
وی خواستار تدوین و اجباری شدن 'پیوست سلامت' برای مراکز فرهنگی، مذهبی و تفریحی شهرها شد و گفت: دست اندرکاران امور در ساخت و ایجاد فضاهای شهری باید به ابعاد سلامت آن مرکز توجه کافی داشته باشند به عنوان مثال، اگر یک بیماری واگیردار در یک منطقه، پس از سال ها تلاش ریشه کن شده است چرا باید در آن محل، پروژه مسکن مهر اجرا شود و منجر به بازگشت آلودگی و بیماری به منطقه شود.
این مقام مسوول وزارت بهداشت ادامه داد: حتی در مورد کارخانجات نیز باید مباحث مختلف در حوزه سلامت را درنظر گرفت و برای مثال، نباید در مناطقی که سطح آب های زیرزمینی بالاست مجوز احداث کارخانه صادر شود زیرا احتمال آلودگی منابع آب بسیار زیاد است.
وی درعین حال به همکاری وزارت بهداشت با دیگر وزارتخانه ها و سازمان ها در رابطه با کنترل کیفیت هوا، منابع آب و خاک اشاره کرد و گفت: علاوه بر وزارت نیرو که از آزمایشگاه های مجهز و پیشرفته برخوردار است، وزارت بهداشت نیز سالانه 600 هزار نمونه آب از مناطق مختلف کشور را مورد آزمایش و کنترل قرار می دهد.
صادق نیت، تجهیز تمام بیمارستان های شهر تهران به دستگاه بی خطرساز دفع پسماندهای عفونی و آلوده را از دیگر اقدامات صورت گرفته با همکاری وزارت بهداشت در راستای حفاظت از منابع آب و خاک عنوان کرد.
اولین همایش ملی توسعه سلامت، ایمنی و محیط زیست در حوزه اماکن ورزشی، تفریحی، مذهبی و فرهنگی با حضور مدیران شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری، وزارت بهداشت و دانشگاهیان به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پروژه HSE شهروندی، عهده دار بررسی اصول، شاخص ها و نیازهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست در 6 منطقه شهرداری تهران شده است.
دانشگاه های صنعتی شریف، علم و صنعت ایران و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نیز از دیگر همکاران این پروژه هستند.
علمی**1055 **2017
خبرنگار: زینب کارگر **انتشاردهنده: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1525227

وبگردی