آفتاب

مسجد جامعی: بحث عدالت اجتماعی تنها شامل حقوق های نجومی نمی شود

مسجد جامعی: بحث عدالت اجتماعی تنها شامل حقوق های نجومی نمی شود

تهران - ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در بیان عدالت اجتماعی نمی توان تنها از حقوق های نجومی سخن گفت و زمین های نجومی را نادیده گرفت.

به گزارش ایرنا احمد مسجد جامعی، روز سه شنبه در دویست و نود و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: عدالت اجتماعی در یک مقوله محقق نمی شود و افرادی که از عدالت اجتماعی سخن می گویند نباید تنها به پرداخت حقوق های نجومی استناد کنند.
وی با بیان اینکه در بحث عدالت اجتماعی باید به موضوع زمین های اعطا شده نجومی نیز توجه شود خاطر نشان کرد: اگر امتیازاتی به کسی داده می شود باید منبع و محل تامین آن مشخص باشد.
مسجد جامعی با بیان اینکه مساله زمین های نجومی از حوزه شهر تهران خارج شده و ملی است، افزود: شهردار تهران باید در خصوص زمین های نجومی و منبع تامین آن به شورای شهر پاسخ دهد.
پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز در این جلسه در نطق پیش از دستور خود به اعطای کارت های طلایی و نقره ای خدمات تفریحی شهرداری تهران به مدیران ارشد و میانی شهرداری تهران اعتراض کرد.
وی با اشاره به بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در 26 تیرماه سال 1358 در جمع فرمانداران سراسر کشور گفت: امام راحل در این سخنرانی گفتند؛ '... در زمان رژیم طاغوت که حکومت های بلاد با مردم جدا بوده و هرکدام دشمن دیگری بودند. مردم اینها را به صورت یک دشمن حساب می کردند ولو اینکه خدمتگذار هم بودند؛ لکن مردم این را نمی پذیرفتند.
سروری گفت: امام فرمودند من امیدوارم که همه ما خدمت گذار به این مردم به ستم دیدگان و ضعیف باشیم؛ اینطور نباشد که مثل رژیم سابق که یک دسته بالاها را برایشان همه چیز فراهم کرده اند، به علاوه که جیب هایشان را هم پر کردند و یک دسته هم زاغه نشین اطراف تهران که الان هم باز به همین طور هستند. عنایت شما فرماندارها یا خدمت گذاران به خلق به این طبقه ضعیف بیشتر باشد تا آن طبقه بالا'.
سروری در ادامه با طرح این سوال که در شرایط کنونی ما چقدر به این ارزش ها می پردازیم؟ افزود: در حال حاضر عامه مردم و طبقه محروم از خدمات ویژه برخوردار هستند یا مسوولان و مدیران و صاحب منصبان؟ سهم توده مردمی که در عرصه های مختلف و در بزنگاه های خطرناک کشور و انقلاب را از خطرهای سهمگین نجات داده اند، از تسهیلات و امتیازات حداقلی برای کاهش آنان و رنج های زندگی شان چقدر است؟ آن مردمی که در دی ماه سال 1388 به فرموده رهبر حکیم انقلاب کاری کردند و آتش فتنه ای را خاموش کردند که مهار آن از عهده دستگاه های مختلف امنیتی و انتظامی کشور برنمی آمد.
وی افزود: آیا اکنون مدیران کشور از حقوق پایه بالاتر، اضافه کاری ثابت، کارانه، حق مدیریت، پاداش آخر سال، کارهای سازمانی و سهم از تعاونی مسکن، بن خرید کالا از فروشگاه های بزرگ، بلیت مسافرت، سهمیه اقامت در هتل های لوکس شمال، کیش و مشهد، سبد ارزاق نوروز و رمضان برخوردار نیستند؟. آیا میزان وام تخصیصی به کارمندان به نسبت جایگاه شغلی شان افزایش نمی یابد؟
سروری اضافه کرد :اعطای این همه امتیازات ویژه نظیر بلیت استخر و سینما و تخفیف های گسترده، در استفاده از امکانات گوناگون کشور برای چیست؟ چه کسی پاسخگوی این همه فاصله میان طبقه ای از مدیران و مسئولان با عامه مردم و طبقه محروم و مستضعف است؟
عضو شورای شهر تهران گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های اخیر بارها بر ضرورت تقویت انقلابی گری با بازگشت های اولیه انقلاب از جمله نفی اشرافی گری و روزه خواری مسئولان و پرهیز از تخصیص امتیازات ویژه به آنها و لزوم رسیدگی بیشتر به طبقه محروم و مستضعف جامعه تاکید کردند. ایشان در اولین روز سال 95 فرمودند؛ 'اگر ما در مقابل آن مجموعه ای که فرض بفرمایید با زد و بست هایی در زمینه مسائل اقتصادی، ویژه خواری می کنند، خودشان را از امتیازات ویژه برخوردار می کنند و یا دچار فساد پولی، مالی و اقتصادی می شوند، سهل انگاری کنیم، قطعا کشور ضرر خواهد کرد. نباید سهل انگاری شود.' پس معلوم است که بعضی از ویژه خواری ها و امتیازات ویژه از فساد اقتصادی جداست و ظاهرا رنگ و بوی قانونی هم دارد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران تاکید کرد: اینگونه است که در ماجرای فیش های حقوقی، برخی مسئولان دولتی گفته اند دریافت برخی مبالغ حقوق ها و پاداش ها کاملا قانونی بوده است.
وی افزود: عادی سازی ویژه خواری و امتیازطلبی مسئولان و مدیران در جمهوری اسلامی ایران، سم مهلک و سد بزرگی است که مردم را از مسئولان جدا می کند.
سروری یادآور شد: چرا در دوره سوم شورای شهر تهران اعطای کارت های طلایی و نقره ای، خدمات تفریحی شهرداری تهران، به مدیران ارشد و میانی تصویب شد و کسی اعتراض نکرد؟
وی با بیان اینکه بحث بر غیرقانونی بودن نیست وقتی مصوبه شد، قطعا قانونی می شود اظهار کرد : نکته اینجاست که چرا باید چنین قوانین تبعیض آمیزی تصویب شود و وظیفه ما نمایندگان مردم در شورای شهر چیست؟
وی در ادامه با اشاره به سخنان امام راحل با این مضمون که 'مردم چنین مسئولانی را دشمن خطاب می کنند و لو اینکه خدمت گذار باشند' تاکید کرد: معلوم می شود مدیریت جهادی تک بعدی و تنها شامل خدمت گذاری به مردم نیست و خدمت به مردم تنها از مسئولانی پذیرفته است که زندگی نزدیک به مردم داشته باشد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: خدمت گذاری با اشرافی گری همخوانی ندارد و قابل جمع نیست و الگوی مدیریت جهادی چندان از ما دور نیست.
7244/1354
خبرنگار:معصومه آقاامینی - انتشاردهنده: پروانه امانی
کد N1525096

وبگردی