آفتاب
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

میزان تاب آوری جامعه در برابر مسائل اجتماعی کاهش یافته است

میزان تاب آوری جامعه در برابر مسائل اجتماعی کاهش یافته است

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمارها نشان می دهد که میزان تاب آوری جامعه در برابر مسائل روزمره زندگی و مسائل اجتماعی کاهش یافته و این یکی از مشکلات اساسی به ویژه برای سیاستمداران کشور در زمینه اداره جامعه است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر حسن هاشمی روز سه شنبه در سی و سومین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران افزود: بسیار مهم است که حکومت و دولت بتوانند مردم را در زمینه حل مسائل و مشکلات خود توانمند بار بیاورند.
وی اظهار کرد: شکنندگی در نسل های جدید در این زمینه بسیار بیشتر است و این از مشکلاتی است که مانع می شود افراد جامعه بتوانند مسائل خود را که گاهی اوقات بسیار پیچیده هم نیست، حل کنند.
وزیر بهداشت افزود: اگر بخواهیم در نظام سلامت بار بیماری ها را کم کنیم باید سیاستمداران و برنامه ریزان به این حوزه توجه کافی داشته باشند.
وی توضیح داد: حوزه های اجتماعی که مربوط به زیست مردم هستند، بسیار متعدد و در سلامت مردم موثر هستند؛ از رضایت در زندگی زناشویی که به نوبه خود بر سلامت روان بسیار اثرگذار است تا سایر اموری که برای نشاط اجتماعی مهم هستند، باید مورد توجه مسوولان قرار گیرند.
هاشمی ادامه داد: توجه به فرهنگ، افزایش دانش و توانمند کردن مردم نسبت به موضوع حفظ سلامت در برابر مسائل اجتماعی بسیار حائز اهمیت است .
وی با تاکید بر وظایف بخش های مختلف جامعه در این حوزه افزود: قرار بود سازمان صدا و سیما مانند یک دانشگاه در لحظه اول در خدمت همین هدف بسیار مقدس باشد؛ اگر در تریبون ها گفته می شود که همه چیز از فرهنگ شروع می شود اما کمترین نقش را برای آن قائل باشیم و نتوانیم به طور کامل و جامع این روند اشتباه را اصلاح کنیم، طبیعی است که در بسیاری از حوزه ها کارها درست پیش نمی رود.
هاشمی ادامه داد: انجمن های مختلف علمی، پزشکی، پزشکان، پرستاران و تمام حوزه های تخصصی به عنوان یک تیم مسوولیت بسیار سختی را در حوزه سلامت روان بر عهده دارند؛ به خصوص روانپزشکان که با معلول سوء رفتار دیگران مواجه هستند.
وی با اشاره به آمارهای اختلال روانی در کشور گفت: آمارها نشان می دهند در بین 25 تا 26 درصد جمعیت جامعه اختلال روانی وجود دارد و این آمار نسبت به سال های گذشته روبه افزایش است.
وی افزود: البته آمارهای کشور ما در قیاس با کشورهای دیگر نگران کننده نیست اما از آنجا که در کشور اسلامی و با باورهای دینی و متعهد به اخلاق زندگی می کنیم، این میزان نیز قابل قبول نیست.
وزیر بهداشت ادامه داد: اگر فردی که تصمیم گیرنده در جامعه است، دچار اختلالات باشد گاهی اوقات مشاهده می کنیم که تصمیماتش بسیار اثرگذار است.
وی افزود: یکی از مشکلات جدی امروز ما خودشیفتگی است که بر همه رده ها وجود دارد و اگر به مسوولان ختم شود بسیار مشکل ساز است.
وی ادامه داد: بخشی از بیماری های اعصاب و روان که اضطراب و افسردگی در راس آنها است، مربوط به عدم آرامش است؛ اکنون این آرامش به صورت نسبی برقرار است اما با توجه به اینکه در سال آخر دولت هستیم امیدوارم آرامش قبل از توفان نباشد.
ادامه دارد ..
علمی 1834** 2017
خبرنگار : ناهید شفیعی*انتشاردهنده: زهره محتشمی پور
کد N1524780

وبگردی