آفتاب

احمدی‌نژاد را دوست نداشته باشیم یا نه، آبگوشت غذای اعیانی نیست

احمدی‌نژاد را دوست نداشته باشیم یا نه، آبگوشت غذای اعیانی نیست

عصر ایران نوشت: برای انتقاد از احمدی‌نژاد نباید هر مسئله‌ای را دستاویز قرار دهیم. اینکه او آبگوشت می‌خورد یا مشایی کدو سفارش می‌دهد بیشتر زمینه‌ساز خنده مردم می‌شود.

روز گذشته گفت‌وگویی در فضای مجازی منتشر شد که بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های کشور داشت. در این گفت‌وگو به نقل از آشپز نهاد ریاست جمهوری آورده است: "حضرات مدعی ساده‌زیستی که طی سال‌های 84 تا 92 عنان امور مملکت را برعهده داشته‌اند چندان هم به امور جوارحی خود بی‌توجه نبودند و در روزهای مشخصی غذاهایی را صرف می‌کردند که اعیانی محسوب می‌شد. رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری به من می‌گفت برایمان کدو تنبل بدون روغن در فر بپز و این کدو تنبل‌ها را عصرانه با احمدی‌نژاد می‌خوردند! احمدی‌نژاد یا مشایی گفته بود یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها برای ما آبگوشت سنتی درست کنید."

به نظر می‌رسد در این گفت‌وگو به هر دلیلی تلاش شده است که محمود احمدی نژاد را تجمل گرا نشان دهند. به همین بابت می‌شود به چند نکته اشاره کرد.

اول: اما وقتی محتوای مصاحبه را می‌خوانی می‌بینی خوردن آبگوشت و کدو تنبل آنهم بدون روغن نمی‌تواند تجمل گرایانه باشد. از گذشته تا امروز هیچکس به آبگوشت به عنوان غذای اعیانی نگاه نمی‌کرده و نمی‌کند. آنهم در روزهایی که بخشی از مردم در هفته چندین بار غذاهایی مانند کباب، جوجه، باقلا پلو با گوشت و ... می‌خورند.

باید گفت تا آنجا که می‌دانیم در ادبیات فارسی آبگوشت را غذای کارگری معرفی می‌کنند. بر همین اساس واقعا نمی‌شود به خاطر اینکه احمدی نژاد و مشایی در روزهای یکشنبه و چهارشنبه آبگوشت می‌خورند بگوییم آنها تجمل‌گرا هستند.

دوم: برای انتقاد از احمدی نژاد نباید هر مسئله‌ای را دستاویز قرار دهیم. اینکه او آبگوشت می‌خورد یا مشایی کدو  سفارش می‌دهد بیشتر زمینه ساز خنده مردم می‌شود. این جنس انتقادها بیشتر شبیه بی‌اخلاقی است. اینکه روایتی از سوی یک آشپز نقل شود و به این گستردگی برجسته شود، چندان با رفتار رسانه‌ای و اخلاقی سازگار نیست. اگر فرض بر این بگیریم که احمدی نژاد در نهاد ریاست جمهور غذای اعیانی هم می‌خورد، انتقادی به او وارد نیست. رییس جمهور یک کشور با آن حجم کار زیاد مجبور است تغذیه خوب و استراحت کافی داشته باشد. قطعا فردی که غذا و خواب کافی نداشته باشد نمی‌تواند در کار موفق باشد.

سوم: برای بیان حقایق از زمان احمدی نژاد بهتر است به بررسی عملکرد او بپردازیم. ایران در زمان احمدی نژاد مشکلات فراوانی داشت و کشور تا لبه پرتگاه رفت. بسیاری از مردم در زمان ریاست او با مشکلات فراوان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبرو بودند. واقعا اگر می‌خواهیم به مردم در مورد احمدی نژاد واقعیت را بگوییم بهتر است عملکرد او و آثارش بر کشور را بگوییم.

احمدی نژاد اینقدر برای کشور مشکل ایجاد کرده بود که احتیاجی به بیان اینگونه مسائل نیست.

چهارم: حالا که از فضای پر تنش دهه 80 خارج شدیم و مردم بسیاری از تندروها و دلواپس‌ها را از صحنه سیاسی خود خارج کردند بهتر است دوباره پای این ادبیات را به فضای سیاسی کشور باز نکنیم. اجازه بدهیم اخلاق بازهم در کشور نهادینه شود و بازهم شاهد دوران بگم بگم در کشور نباشیم.

29219

کد N1524751

وبگردی